Regntålig ridjacka som inte är bylsig

iNHALE

Trådstartare
Nu till hösten skulle jag behöva en bättre regntålig ridjacka som inte är så bylsig. Min vanliga regntåliga stalljacka är en hundförarjacka med stora bylsiga fickor runt om som förvisso är praktiska på många sätt men som mest bara är i vägen just när man rider. Jag har kikat lite på Uhip Regular Sport, gillar deras långa ärmar som kan vikas ned över händerna. Ett vanligt problem för mig som är lång med långa armar är att många jackor är på tok för korta i ärmarna, speciellt om jag ska ha rätt storlek utifrån mina övriga mått.

Den ska användas höst och vår när temperaturen kryper ned lite lätt och det är lite småblött, kör med underställ och sen lager på lager så den bör inte vara allt för fodrad. Tänkte komplettera med ett par rain legs så den behöver inte vara lång.

Vad har ni för tips? Någon som har Uhips Regular sport och kan lämna en recension?
 
Jag skriver det i varje liknande tråd. Lösningen stavas Stierna :love: jag har i för sig inte speciellt långa armar så just det problemet kan jag inte uttala mig om.
 
Jag har Uhip trenchcoat, både medium lång till stallet, och den korta som civil jacka. Älskar den, speciellt då man kan köp till foder. Lite plastig i fodret mot bar hud, så använder den helst med foder till. Jag har också långa armar och det är inga problem 😊
 
Jag hade uhips trenchmodell, både jacka och kjol. Var väldigt nöjd tills jag till sist behövde tvätta den. All impregnering försvann och den läckte som ett såll. Impregnerade med det medel som uhip rekommenderar men det blev marginellt bättre så det fick bli reklamation.
Har nu regnkappan från hööks som ser ut som något av en kopia av den från stierna och är oväntat nöjd. Annars hade jag gärna köpt stiernas, men priset avskräcker en aning ändå....
 
Köpte Hööks korta regnkappa och den är typ värdelös. För tät, för vid, för kort och huvan går inte att justera. Duger bara till att ha på sig mellan bilen och stallet och vid intag av hästen. Letar också efter något regnplagg som funkar vid ridning.
 
Jag har också en Uhip lång trenchcoat och vattentätheten är verkligen sådär trots regelbunden impregnering. Dessutom har ”plastbeläggningen” på tyget på insidan av jackan vid fickorna skavts bort och min jacka är ändå bara två år gammal. Så kvaliteten är helt klart tveksam sett till priset. Men snygg är den helt klart.

Har även en äldre kappa från hööks och den är tät men däremot så fastnar tyget i dragkedjan varje gång man stänger den så värt att kolla så det inte är ett problem på det aktuella exemplaret om man köper en.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur uppmuntrar och motiverar man en väldigt osjälvständig hund? Pappa har ju fått en 10 månaders Grandis, världens raraste "lilla"...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: lulski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp