Rehab i försäkring

Takire

Trådstartare
20210326_070812.jpg


Jag går på rehab (kommer gå 5 gånger totalt) med min hund på grund av att han hade lite spänningar. Verkligen inget större fel, men trodde ändå att jag skulle få ersättning i och med att jag betalar för att försäkringen ska ersätta rehab.

Tycker att det känns knepigt att jag överhuvudtaget kunnat teckna rehabförsäkring när jag tydligen inte kan använda den mer.

Det vi var till djursjukhuset för nu har ju inte alls med hans slipped tendon att göra, senorna är jättebra nu!

Men jag bara funderar, tror ni det är någon idé att ifrågasätta att de inte ersätter? Är det lika bra att skippa rehabförsäkringen kommande försäkringsår, vad tror ni? Jag vill ju inte betala för något jag inte kan få. 529 kronor/månad är mycket pengar tycker jag och för en bekant hade agria höjt med cirka 100 kr/månad nu kommande försäkringsår.


Lite svamligt kanske, Frej står och stirrar på mig för att vi ska gå ut så är lite distraherad 😅
 
Det står att ersättning bara lämnas för rehab av led-, rygg-, nerv-, muskel- och sensjukdom en gång under hundens livstid, så jag antar att det är samma skrivelse som i villkoren?
Jo, men knepigt att jag fått teckna rehabförsäkring då senaste året 🤔.

Har dessutom fått ersättning för rehab i alla fall två gånger för samma sak, och då hade det gått mer än fyra månader. Men de har kanske ändrat försäkringen. Jag ska ringa och fråga. Om det är fler saker de inte ersätter kanske det inte spelar någon roll om jag behåller agria...
 
Jo, men knepigt att jag fått teckna rehabförsäkring då senaste året 🤔.

Har dessutom fått ersättning för rehab i alla fall två gånger för samma sak, och då hade det gått mer än fyra månader. Men de har kanske ändrat försäkringen. Jag ska ringa och fråga. Om det är fler saker de inte ersätter kanske det inte spelar någon roll om jag behåller agria...

Har du fått ersättning sedan du tecknade den? Eller menar du att den fortfarande ingår trots att du utnyttjat den en gång? Jag vet inte exakt vad den täcker utöver det du nu inte kan få ersättning för, men jag gissar att det finns andra åkommor som rehabförsäkringen fortfarande täcker.
 
Har du fått ersättning sedan du tecknade den? Eller menar du att den fortfarande ingår trots att du utnyttjat den en gång? Jag vet inte exakt vad den täcker utöver det du nu inte kan få ersättning för, men jag gissar att det finns andra åkommor som rehabförsäkringen fortfarande täcker.


Det verkar när jag loggar in på Agria som att jag faktiskt inte har rehabförsäkringen kvar :o. My mistake then.
 
Det verkar när jag loggar in på Agria som att jag faktiskt inte har rehabförsäkringen kvar :o. My mistake then.
Tittade på fel ställe. Rehabilitering upp till 6000 kr ingår visst så jag betalar ju för det fortfarande. Då ska jag nog ringa Agria ändå och fråga om det verkligen finns någon åkomma de skulle ersätta rehab för.
 
De kommer ju att ersätta om han skadar sig på något "nytt" sätt och behöver rehab. Däremot kroniska sjukdomar i rygg, leder etc ersätts bara en gång. Så säg att han skadar ett framben och behöver rehab, det borde gå på försäkringen utan tvekan. Men om det är värt att behålla rehab-biten av försäkringen är ju väl värt att fundera på - är precis i de funderingarna själv.
 
Nu kollade jag mitt försäkringsbrev och där står ingen årskostnad för rehab- och medicinförsäkringarna, bara att de "ingår"... får nog ringa Agria och höra om det går att ta bort dem och få sänkt försäkringskostnad eller om de helt enkelt är inbakade i och inte går att separera. Lite konstigt är ändå att det står att det är tilläggsförsäkringar men de är inte specade med någon kostnad...
 
Jag har precis pratat med Agria.

Mitt direktreglerade veterinärbesök som låg till grund för rehaben nu har inte kommit in som ärende till dem ännu, så de måste ha baserat beslutet om att inte ersätta på tidigare skador. Så kanske gör de en ny bedömning med nytt underlag och ersätter ändå. Om jag har riktig tur. Ska ringa djursjukhuset och höra hur det går. Det är nog på grund av pandemin som de är sega.

Det går inte att ta bort rehabdelen från hundrasförsäkringen, men man kan byta till den äldre typen av försäkring där rehab är tillägg. Jag kommer nog göra det om de beslutar att inte ersätta rehaben även sedan rätt underlag kommit in.

Och så ska jag ta bort livförsäkringen. Tror de 13000 kronorna vore en värdelös tröst om jag skulle förlora hunden...
 
Agria ersätter rehaben :). I alla fall 3600 kronor. Det känns bra!

Funderar fortfarande på försäkringsbyte men just nu lutar det mest åt att ha kvar Agria men höja fasta självrisken till 5000 kronor. Då får jag ner månadskostnaden betydligt i alla fall. Håller han sig frisk tjänar jag på det. Fast håller han sig frisk kunde jag lika gärna ha ett mer prisvärt bolag 😅
 
Jag har Folksam och de har aldrig strulat vid utbetalning av något inkl. rehab, jag fick till och med ersättning för rehab i år vilket jag var mycket tveksam till att jag skulle få då vi även fick ersättning för rehab för liknande problem förra året. Folksam har varit toppen rakt igenom och oerhört mycket billigare än agria som jag hade på min första hund. Lite högre självrisk och dock.

Angående livvärde så handlar det inte bara om att du får pengarna som en tröst. Livvärdet kan vara det som räddar dig från att behöva betala en stor summa i självrisk om din hund dör efter en skada /olycka där den vårdats på djursjukhus. Livvärdesförsäkringen brukar vara rätt billig i förhållande till veterinärvårdsförsäkringen. När min 7 åriga kelpie blev ormbiten och fick ett dygns veterinärvård a 25 000 kr och ändå fick somna in då behövde vi inte betala en krona just pga. hans livförsäkring som täckte självrisken samt att vi fick en liten slant utöver det.

Jag hade inte vågat byta försäkring, särskilt inte på en hund som haft en dokumenterad skada.
 
Visa bifogad fil 66826

Jag går på rehab (kommer gå 5 gånger totalt) med min hund på grund av att han hade lite spänningar. Verkligen inget större fel, men trodde ändå att jag skulle få ersättning i och med att jag betalar för att försäkringen ska ersätta rehab.

Tycker att det känns knepigt att jag överhuvudtaget kunnat teckna rehabförsäkring när jag tydligen inte kan använda den mer.

Det vi var till djursjukhuset för nu har ju inte alls med hans slipped tendon att göra, senorna är jättebra nu!

Men jag bara funderar, tror ni det är någon idé att ifrågasätta att de inte ersätter? Är det lika bra att skippa rehabförsäkringen kommande försäkringsår, vad tror ni? Jag vill ju inte betala för något jag inte kan få. 529 kronor/månad är mycket pengar tycker jag och för en bekant hade agria höjt med cirka 100 kr/månad nu kommande försäkringsår.


Lite svamligt kanske, Frej står och stirrar på mig för att vi ska gå ut så är lite distraherad 😅
Hej Påpeka till Agria att det inte gäller samma sak som sist, Absolut! Samt be att din veterinär skriver så detaljerat som möjligt vad rehaben denna gång gäller för. Har själv den försäkringen och det är precis som de skriver,Det gäller att vara övertydlig från ditt håll samt veterinären och rehaben du ska till. Lycka till Stå på dig! Sen så är Agrias rehab bara för en skada en gång väldigt dåligt Kommer byta till Many pets nästa gång!
 
Hej Påpeka till Agria att det inte gäller samma sak som sist, Absolut! Samt be att din veterinär skriver så detaljerat som möjligt vad rehaben denna gång gäller för. Har själv den försäkringen och det är precis som de skriver,Det gäller att vara övertydlig från ditt håll samt veterinären och rehaben du ska till. Lycka till Stå på dig! Sen så är Agrias rehab bara för en skada en gång väldigt dåligt Kommer byta till Many pets nästa gång!
Rekommenderar dig att läsa Many pets villkor riktigt noggrann innan du byter. Jag har precis gått igenom försäkringsbolagens villkor och tolkade many pets som att de bara ersätter en åkomma en gång inom en 24 månaders period.
 
Hej Påpeka till Agria att det inte gäller samma sak som sist, Absolut! Samt be att din veterinär skriver så detaljerat som möjligt vad rehaben denna gång gäller för. Har själv den försäkringen och det är precis som de skriver,Det gäller att vara övertydlig från ditt håll samt veterinären och rehaben du ska till. Lycka till Stå på dig! Sen så är Agrias rehab bara för en skada en gång väldigt dåligt Kommer byta till Many pets nästa gång!
Agria har ersatt nu, det funkade bra att skicka ett mejl om omprövning :)
 
Rekommenderar dig att läsa Many pets villkor riktigt noggrann innan du byter. Jag har precis gått igenom försäkringsbolagens villkor och tolkade many pets som att de bara ersätter en åkomma en gång inom en 24 månaders period.
Hej jag ska kolla igen, Dock när jag pratat med dem och läst deras villkor (de har inte små texter som många andra) så har jag 14000kr i rehab som jag kan utnyttja per år, som jag vill. försäkringsåret är ett år 12 månader inte 2 år 24 månader,, men ska Dubbelkolla detta då det är bla pga rehab jag vill byta och priset samt 1 självriskkostnad om året och deras140000kr vetrinärvård
 
Detta står,
I Premium ingår ersättning för rehabilitering som ordineras av veterinär med upp till 14 000 kr/år av veterinärvårdsbeloppet.
I Standard ersätts kostnader för rehabilitering upp till 6 000 kr/år av veterinärvårdsbeloppet.
 
Detta står,
I Premium ingår ersättning för rehabilitering som ordineras av veterinär med upp till 14 000 kr/år av veterinärvårdsbeloppet.
I Standard ersätts kostnader för rehabilitering upp till 6 000 kr/år av veterinärvårdsbeloppet.
Det står också:

Vad ingår inte i försäkringen?
Försäkringsskydd när ditt djur behöver veterinärvård:
Ett tidigare besvär är något som ditt djur har
behandlats, medicinerats eller undersökts för inom
de senaste 24 månaderna. Försäkringen täcker inte
tidigare besvär såvida du inte har lagt till det valbara
tillägget för detta i din försäkring. Detta framgår av
dina försäkringshandlingar.
 
Rehabilitering och alternativmedicinsk behandling ✓ Vi ersätter kostnader för rehabilitering om veterinären rekommenderar det som behandling för ditt djur. ✓ Vi ersätter kostnader för vattentrask och simning, akupunktur, fysioterapi, osteopatisk behandling och laserbehandling, om ditt djur behöver detta enligt diagnos från en veterinär. Alternativmedicinska behandlingar ska utföras av en veterinär eller av någon som veterinären rekommenderat.
Jag har precis pratat med Agria.

Mitt direktreglerade veterinärbesök som låg till grund för rehaben nu har inte kommit in som ärende till dem ännu, så de måste ha baserat beslutet om att inte ersätta på tidigare skador. Så kanske gör de en ny bedömning med nytt underlag och ersätter ändå. Om jag har riktig tur. Ska ringa djursjukhuset och höra hur det går. Det är nog på grund av pandemin som de är sega.

Det går inte att ta bort rehabdelen från hundrasförsäkringen, men man kan byta till den äldre typen av försäkring där rehab är tillägg. Jag kommer nog göra det om de beslutar att inte ersätta rehaben även sedan rätt underlag kommit in.

Och så ska jag ta bort livförsäkringen. Tror de 13000 kronorna vore en värdelös tröst om jag skulle förlora hunden...
livförsäkringen är väl viktig om du vill köpa en ny liten valp den tråkiga dagen är framme?
 
Det står också:

Vad ingår inte i försäkringen?
Försäkringsskydd när ditt djur behöver veterinärvård:
Ett tidigare besvär är något som ditt djur har
behandlats, medicinerats eller undersökts för inom
de senaste 24 månaderna. Försäkringen täcker inte
tidigare besvär såvida du inte har lagt till det valbara
tillägget för detta i din försäkring. Detta framgår av
dina försäkringshandlingar.
Ja det vet jag, Då behöver jag betala en avgift på 37 kr i månaden på en behandlad färdig skada så får jag ut 7000kr för den per år om den återkommer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Min gamla dam som är en blandning mellan schäfer, labrador och lite annat, är numera 12,5år gammal och jag fick hem en faktura på ett...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: Kivina
·
Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man...
2
Svar
20
· Visningar
5 135
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Som några av er vet så kommer det snart flytta in en ny liten vovve hos oss. Eller liten och liten, det är en 3-årig hane. Hans matte...
Svar
10
· Visningar
1 425
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp