Rehabilitera häst med gammal skada.

GardenAngel

Trådstartare
För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump:

Jag har börjat hjälpa min granne med hennes sällskapshäst och vi funderar på att jag ska börja rida honom "på riktigt" igen, och se om det går.
Hästen är en pigg och snäll herre på 22 år som har kronisk hovledsinflammation (eller om det är kotleds, minns inte riktigt nu) i ena frambenet. Han har dock inte visat någon hälta på över 5 år! Han har promenadridits sporadiskt av medryttare, då nästan bara i skritt på lång tygel, någon kort trav/galopp då och då. Han ska inte ridas på böjda spår. Hältan kom och gick under något år innan diagnos ställdes och antagligen så kom den från överansträning från början.
Han går barfota nu och har gjort det de senaste åren. Förr hade han sulor men det gjorde varken till eller från, enligt ägaren, han funkar lika bra barfota som det är nu.

Eftersom det är en pigg och glad häst så skulle vi ju gärna vilja sätta igång honom i den grad det är möjligt, det känns tråkigt att en fin häst ska skrota i hagen/skrittas när det finns mycket energi och vilja i honom.
Så jag tänkte höra om ni har tips och råd hur vi kan gå tillväga :)

Jag kommer börja med att (försöka) jobba upp honom i formen, så han kan sätta mer muskler och bära sig själv lite mer. Vi kommer inte rida på böjda spår överhuvudtaget. Men hur ser det ut med sidvärtsrörelser och så? Framdelsvändningar känns ju uteslutet, men jag tänker skänkelvikningar, bakdelsvändningar, slutor och så. Räknas det in som böjda spår?
I början kommer han bara skrittas när jag jobbar med honom, evetuellt börja galoppera honom lite. Har läst att mer tyngd läggs fram i trav än galopp, stämmer det?
Kan vi börja jobba med att kliva över bommar också, tro? Är det bra eller dåligt att han får lyfta på fötterna? (har fått olika bud om det)

Vi kommer ju ta det väldigt lugnt och sansat även om han har en okej grundkondition i skritt. Och skulle han börja markera fram så kommer vi gå tillbaka till hur han haft det innan, så klart.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 466
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp