Rehabilitering efter troligt diskbråck erfarenheter?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir sämre av de övningar jag fått av fysioterapeut. Jag får en huggande smärta i höger framsida lår och höger höft nu efter bara några meter när jag går. Jag ska undvika de övningar som gör ont nu i det akuta skedet och idag kan jag inte göra några övningar alls för jag har så himla ont.

Jag har regelbundet kontakt med både läkare och fysioterapeut . Blir det långvarigt kommer läkaren remittera mig till röntgen. Är mest med den här tråden ute andras erfarenheter av rehabiliteringen om någon har haft detta.
 
Jag hade ett diskbråck i ländryggen 2016. Bodde då i Indien och hade inte direkt tillgång till fysioterapeut där. Jag har lite svårt att minnas tidsperspektivet men hade smärtlindring för nervsmärta som i alla fall tog udden av det. Där har de också som rutin att ge någon typ korsett som inte gjorde jättestor skillnad. Det var riktigt begränsande i ett par månader, sedan varierande grad av okej eller nervsmärta i ena benet under det första året. Riktigt illa igen ett drygt halvår senare när jag sovit i en dålig säng. Då var jag i Sverige och gick till en naprapat som jag har förtroende för och hon dels gjorde väldigt mjuk manipulation av musklerna i området, dels gav övningar som gjorde stor skillnad och till sist gav en förklaring om hur muskler i mycket spänning skapar en försurad miljö som i sig är nervretande varför det kan göra stor skillnad även på nervsmärta att rikta in sig på den kompensatoriska spänningen som uppstår vid en sådan skada som jag hade. Det där första året undrade jag om jag skulle få en fungerande kropp igen eftersom det var så svårpåverkat, så långdraget, och svårförutsägbart men efter naprapathjälpen (regelbundet ett par månader och sedan vid behov ett halvår) har jag haft exakt noll problem med nervsmärtor eller ont i området, trots långa perioder helt utan rörelse/sängliggande. Men definitivt att medicinen jag fick mot nervsmärta hjälpte mig att bryta smärtspiralen och kunna börja typ komma i och ur sängen, ta små promenader där i början.

Jomenjustja! På ashramet där jag bodde hade vi en ”medical camp” där både skolmedicinska och ayurvediska läkare kom för att ge läkarvård till lokalbefolkningen. Ashramets läkare fixade så att jag fick träffa en av dem. De gjorde massage med örtoljor och varma stenar samt visade hur jag skulle göra oljelavemang (kroppstempererad sesamolja med salt). Helt magiskt så gjorde det mig otroligt mycket bättre! Dag 5/7 blev jag inte längre omgången av ashramets pensionärer. :D Verkningsmekanismen skulle vara att oljan i ändtarmen suger åt sig slaggprodukter från inflammationen som kroppen bildar för att bryta ner den trasiga disken/de lösa bitarna. Vad jag förstod. Liksom oilpulling i analen. Sorry TMI. Detta var nog efter ungefär 6 v-2 månader.
 
Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir sämre av de övningar jag fått av fysioterapeut. Jag får en huggande smärta i höger framsida lår och höger höft nu efter bara några meter när jag går. Jag ska undvika de övningar som gör ont nu i det akuta skedet och idag kan jag inte göra några övningar alls för jag har så himla ont.

Jag har regelbundet kontakt med både läkare och fysioterapeut . Blir det långvarigt kommer läkaren remittera mig till röntgen. Är mest med den här tråden ute andras erfarenheter av rehabiliteringen om någon har haft detta.
Definitivt MRI så fort som möjligt.

Min sambo hade haft dålig rygg länge men juldagen 2017 gick det inte längre efter att något hände på jobbet.
Han mötte doktor efter doktor, gjorde allt de sa, gick den långa kommunala vägen, det blev inte bättre alls. 5 månader senare fick han äntligen remiss till röntgen och kirurg för konsultation.

Doktorn kunde knapot tro att han ens kunde gå.

På kort lätt engelska vad han typ hade (vet inte vad de rätta orden är eller på svenska): slipped disc, collapsed area between discs and pinched nerve.

Så det blev operation 1 vecka senare, rätt så akut.

Han fick stanna på sjukhuset 2 dagar (och tills han skitit, för drogerna gör en förstoppad osv...).

Han var uppe och gick dagen efter och lite mer för varje dag och hemma.
Hade fysio emellan och efter 6 veckor fick han börja jobba max 5h/vecka, senare 10, 15, 20h/v.
Han opererades i mitten på Maj 2018 och var tillbaka heltid på jobb i slutet på november samma år.

Möjligt att han kunde återgå tidigare men pga att han var under arbetsplatsförsäkring så fick han inte återgå fortare, var tvungen att följa strikt schema osv...
Han var nog rätt glad för det ändå för han fick utbetald full lön under hela tiden före och efter operation ändå
 
Tack för svar @manda känns ganska dystert med det tidsperspektivet. Just nu tvivlar jag på att jag kommer få en fungerande kropp igen med tanke på att det känns som det bara blir sämre och sämre. Idag kan jag inte stödja alls på höger ben på grund av vansinnig smärta i höger ben i höften och framsida lår 🙁 har så ont så jag gråter.

Ska till fysioterapeut imorgon så jag får diskutera hur jag ska gå vidare då. Ska nog också ta kontakt med läkaren igen då det är nya symptom. Naprapat kanske är något att fundera på i det långa loppet men inte just nu känns det som. Intressant med ditt oljelavremang 😄
 
Tack för svar @Seabaz ! Intressant att höra om din sambos rehabilitering. Min läkare har sagt max fyra veckor med fysioterapi har det inte blivit bra då så kommer hon remittera till MR röntgen så kommer ta en kontakt innan jul om det inte ser ut att bli bra. Just nu har jag inte så mycket hopp då det bara blir sämre .
 
Jag hade ett diskbråck för kanske 10 år sedan. Min kompis bar in mig på vårdcentralen 😅
Det tog typ ett år innan jag var återställd men idag har jag faktiskt inga känningar alls!


Nu är det ju rätt länge sen men undrar om du har något minne av om det blev gradvis bättre.? För mig hjälpte rehabiliteringen första veckan och jag blev bättre men nu efter andra veckan så har det bara försämrats och nu är det typ katastrofdåligt,
 
Nu är det ju rätt länge sen men undrar om du har något minne av om det blev gradvis bättre.? För mig hjälpte rehabiliteringen första veckan och jag blev bättre men nu efter andra veckan så har det bara försämrats och nu är det typ katastrofdåligt,

Det tog nog ett halvår iaf i mitt fall innan det började bli rejäla förbättringar. Kanske inte vad du ville höra… det var väldigt segt men som sagt har jag idag inga sviter alls av detta
 
Det tog nog ett halvår iaf i mitt fall innan det började bli rejäla förbättringar. Kanske inte vad du ville höra… det var väldigt segt men som sagt har jag idag inga sviter alls av detta


Är bara bra att höra erfarenheter så att jag vet vad jag ska förvänta mig. Även om det inte känns så kul såklart. Tack för svar.
 
Det tog nog ett halvår iaf i mitt fall innan det började bli rejäla förbättringar. Kanske inte vad du ville höra… det var väldigt segt men som sagt har jag idag inga sviter alls av detta
Det låter ju rätt likt mitt förlopp/tidsperspektiv. Och helt utan bestående men här med.

Och @Islandshästryttare jag försökte göra lite övningar första tiden men det blev bara värre av det. Något som faktiskt gav lite lättnad (ibland) var magläge med en kudde under vristen. För de allra flesta av oss blir bråcket bakåt och då kan bakåtböj lätta lite på trycket från disken/trycka in den där den ska vara, fick jag lära mig. Dansare får däremot oftare bråck på framsidan vad jag läst mig till och då blir andra rörelser avlastande. Men om fysioterapeuten givit dig bakåtböjande övningar så är kudde under fotleden en minivariant, som jag tålde när inget annat funkade.
 
Det låter ju rätt likt mitt förlopp/tidsperspektiv. Och helt utan bestående men här med.

Och @Islandshästryttare jag försökte göra lite övningar första tiden men det blev bara värre av det. Något som faktiskt gav lite lättnad (ibland) var magläge med en kudde under vristen. För de allra flesta av oss blir bråcket bakåt och då kan bakåtböj lätta lite på trycket från disken/trycka in den där den ska vara, fick jag lära mig. Dansare får däremot oftare bråck på framsidan vad jag läst mig till och då blir andra rörelser avlastande. Men om fysioterapeuten givit dig bakåtböjande övningar så är kudde under fotleden en minivariant, som jag tålde när inget annat funkade.


Okej tack jag tycker bara att det känns oroväckande att jag har så fruktansvärt ont då jag tar lyrica 3 gånger om dagen och citodon fyra gånger om dagen. Har också tagit en Alvedon 1 gram idag. Imorse fick jag sitta en stund på golvet på toaletten innan jag kunde ta mig tillbaka till sängen. Då hade jag tagit båda medicinerna två timmar innan så bordehaft maximaleffektav bägge då. . Har ändå kryckor för att ta mig fram överhuvudtaget.
 
Okej tack jag tycker bara att det känns oroväckande att jag har så fruktansvärt ont då jag tar lyrica 3 gånger om dagen och citodon fyra gånger om dagen. Imorse fick jag sitta en stund på golvet på toaletten innan jag kunde ta mig tillbaka till sängen. Då hade jag tagit båda medicinerna två timmar innan så bordehaft maximaleffektav bägge då. . Har ändå kryckor för att ta mig fram överhuvudtaget.
Prata med läkaren! Det finns andra sorters smärtlindring, kanske kan ni diskutera det nu när ni vet ungefär hur du svarar på dessa mediciner.
 
Prata med läkaren! Det finns andra sorters smärtlindring, kanske kan ni diskutera det nu när ni vet ungefär hur du svarar på dessa mediciner.


Ja det kommer jag att göra problemet var att det är lite svårt i mitt fall att ta vissa mediciner mot nervsmärta då jag har andra mediciner som gör en del av de medicinerna olämpliga att ta. Så tyvärr inte bara att byta då hon fick kolla på ganska många olika innan hon hittade en som fungerari förhållande till annan sjukdom och medicin jag har.
 
Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir sämre av de övningar jag fått av fysioterapeut. Jag får en huggande smärta i höger framsida lår och höger höft nu efter bara några meter när jag går. Jag ska undvika de övningar som gör ont nu i det akuta skedet och idag kan jag inte göra några övningar alls för jag har så himla ont.

Jag har regelbundet kontakt med både läkare och fysioterapeut . Blir det långvarigt kommer läkaren remittera mig till röntgen. Är mest med den här tråden ute andras erfarenheter av rehabiliteringen om någon har haft detta.

Jag har haft diskbråck i två omgångar, senast hösten 2021. Hade fruktansvärt ont i benet, jag släpade mig fram med kryckor i 7 månader och under den perioden kunde jag inte göra speciellt många övningar. Allt gick ut på ren smärtlindring tills nerverna lugnade ner sig. Sedan tog det ytterligare 6 månader innan jag var helt smärtfri och kunde gå hyfsat normalt.

Smärtan beror på att nerverna i benet har tjurat ihop rejält och det kan ta ganska lång tid att läka ut.

/Lizzie
 
Jag har haft diskbråck i två omgångar, senast hösten 2021. Hade fruktansvärt ont i benet, jag släpade mig fram med kryckor i 7 månader och under den perioden kunde jag inte göra speciellt många övningar. Allt gick ut på ren smärtlindring tills nerverna lugnade ner sig. Sedan tog det ytterligare 6 månader innan jag var helt smärtfri och kunde gå hyfsat normalt.

Smärtan beror på att nerverna i benet har tjurat ihop rejält och det kan ta ganska lång tid att läka ut.

/Lizzie


Usch trist om det skulle ta lika lång tid för mig. Kunde du inte göra något under de första sju månaderna? Typ någon form av träning eller ridning eller liknande aktiviteter?
 
TS:

Kräv Magnetröntgen så det går att diagnosticera typ och svårighetsgrad av diskbråck, eller om det är något annat som hänt!

Att läkare inte remitterat till det är skamligt rent ut sagt.

Det är svårt att sia något som helst runt rehab eller tidsplan när man inte riktigt vet vad det är för fel.

Jag fick ett akut diskbråck våren 2016 efter ett komplicerat fall i fårstallet som involverade ett fall på på betonggolv och att jag fastnade i en balupprullare.

Jag skickades heller inte på magnetröntgen direkt, utan skickades till fysioterapeut, med antagandet att jag var gnällig. Blev bara sämre.
Några veckor senare kunde jag vare sig gå eller sitta, endast ligga på ett sätt, och inte resa mig utan hjälp.
Efter flera besök på akuten, som såg till att magnetröntgen gjordes, skickades jag med ambulans från akuten på akutoperation...

Rehab efter operation sedan såg ut ungefär som för @Seabaz sambo.
Har en del kvarstående problem med känsel i ena benets fot och underben.

Många, kanske de flesta, diskbråck kan fixas med rätt sorts sjukgymnastik, men det finns också sådana som det behövs operation till.
Och så finns det annat. som ger ischias i ett ben som inte alls är diskbråck... Och det ska behandlas alltefter vilken åkomma det handlar om.

Så en ordentlig diagnos är absolut viktigast
 
Usch trist om det skulle ta lika lång tid för mig. Kunde du inte göra något under de första sju månaderna? Typ någon form av träning eller ridning eller liknande aktiviteter?

Jag kunde inte ens mocka eller leda en häst. Som tur var hade jag medryttare då så min make slapp ta allt jobb.

Jag kunde göra bäckenlyft - mycket låga - men behövde hjälp med att ta mig upp från golvet. Jag kunde ta mig upp på en motionscykel efter 4 månader och cykla, vilket hjälpte för att få igång cirkulationen i kroppen. Kunde börja styrketräna först när jag kunde släppa kryckorna. Jobbade halvtid under den här tidsperioden, och det funkade enbart för att jag kunde jobba hemifrån och har höj- och sänkbart bort. Fick köpa en ståpall för jag kunde inte sitta på dessa 7 månader heller.

Jag hade verkligen diskbråcket från helvetet och är livrädd över att drabbas igen. Är 60 år så man tappar muskulatur ändå utan att bli sjuk. Skulle jag bli lika dålig igen, så är det frågan om jag återhämtar mig :crazy:

/Lizzie
 
Jag kunde inte ens mocka eller leda en häst. Som tur var hade jag medryttare då så min make slapp ta allt jobb.

Jag kunde göra bäckenlyft - mycket låga - men behövde hjälp med att ta mig upp från golvet. Jag kunde ta mig upp på en motionscykel efter 4 månader och cykla, vilket hjälpte för att få igång cirkulationen i kroppen. Kunde börja styrketräna först när jag kunde släppa kryckorna. Jobbade halvtid under den här tidsperioden, och det funkade enbart för att jag kunde jobba hemifrån och har höj- och sänkbart bort. Fick köpa en ståpall för jag kunde inte sitta på dessa 7 månader heller.

Jag hade verkligen diskbråcket från helvetet och är livrädd över att drabbas igen. Är 60 år så man tappar muskulatur ändå utan att bli sjuk. Skulle jag bli lika dålig igen, så är det frågan om jag återhämtar mig :crazy:

/Lizzie


Tack för att du delade med dig förstår verkligen att du inte vill drabbas igen. Jag tyckte cykling hjälpte förra veckan för cirkulationen just men jag har fått så mycket ökad smärta sen jag började med det. Dock osäkert om det är det som triggat smärtan nu . Ska få tens på torsdag iallafall och sen få hemlån så jag kan göra det själv.
 
Jag har haft diskbråck/komprimerade diskar i nacken plus att det var pålagringar mellan kotorna som pga av de kassa diskarna tryckte på nervrötterna. De akuta symptomen kom plötsligt (efter några dagars nackspärr) med känselbortfall i armarna, vänster släppte det på igen men höger var avdomnad och jag fick hemsk nervsmärta ut i armen. Jag gick till kiropraktor men efter hans undersökning men olika tester, bla koll av reflexer som inte fungerade som de skulle, så tordes han inte göra något utan skickade iväg mig till läkare. Läkaren gjorde liknande undersökningar och satte mig på smärtstillande (maxdos Alvedon och Amitriptylin, nervsmärta är svår att medicinera bort) och remitterade till MR och sen var det fysioterapi som gällde till en början.

Jag fick specialanpassa alla övningar för att hitta sätt där smärtan inte triggades, en bra fysio är viktig som har förståelse för problematiken. Men i det långa loppet så blev det inte bättre för min del, så det blev operation ca 1,5 år efter att de akuta besvären började (2 diskar och pålagringar bortplockade och stelopererad på de 2 nivåerna). Tyvärr så har operationen inte heller hjälpt helt, det är bättre men inte bra.

Nu har jag väl anpassat mig lite till hur kroppen fungerar (eller inte fungerar) och är jag bara väldigt noga med vad och hur jag gör saker så håller sig smärtan i schack. Domningarna i armen är kvar och det kommer jag att få leva med, men det kan jag ta bara jag slipper nervsmärtan. Ridningen har jag inte helt kommit igång med (men hoppas det ska fungera hyfsat med tiden, nedsittning i trav är värst). Det är lite mer än 2 år sedan jag opererades.


Så om jag hade varit du så skulle jag försöka få till en MR så ni vet vad det handlar om. Försök hitta en fysio som är duktig på din problematik och kan anpassa övningarna så du inte får mer ont av dem. Sen var medveten om att operation inte alltid är den bästa lösningen. Var försiktig med eventuella behandlingar av naprapat/kiro innan du vet vad som är fel så inget förvärras. Sen är det tid och tålamod och försöka göra övningarna/hitta sätt att göra övningarna och ännu mer tid :heart
 
Fattar inte varför det gör mer ont i höften för varje dag. Kan snart bara hoppa på ett ben med hjälp av kryckorna och inte stödja alls knappt på höger för då får jag monstersmärta.. Citodon tar inte smärtan längre men har svårt att tänka mig att jag utvecklat tolerans mot det redan. Har haft citodon en gång tidigare i livet under tre månader och det hjälpte hela tiden utan att jag behövde gå upp i dos. Måste försöka komma ihåg att ta upp det med läkaren som ringer mig imorgon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
577
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 142
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp