Reining som OS-gren

S

Solafekub

Läste en intervju med den nya FEI-ordföranden, prinsessan Haya av Jordanien, där hon bland annat kommenterade reiningen och distansrittens möjligheter för att bli OS-grenar i framtiden, och blev faktiskt besviken. Läs själva:

(det kursiverade, som rör reiningen, har jag själv petat dit) Källa: www.tidningenridsport.se

"FEI-ordföranden vill ge något tillbaka

Den nyvalda FEI-ordföranden, prinsessan Haya av Jordanien, gjorde sitt första framträdande under de internationella hopptävlingarna i La Baule i helgen.
- Som ordförande hoppas jag kunna ge något tillbaka till ridsporten. Jag började rida som sexåring och tillbringade många år i Europa där hästvärlden blev min familj och mitt stöd när jag var tvungen att vara borta från min egen familj, sa prinsessan Haya.

Prinsessan Haya har inget egenintresse i att vara hästvärldens högsta styrande, hon vill att alla bra idéer ska komma fram, att samarbetet och utbytet mellan de nationella och det internationella förbundet ökar, att sporten ska utvecklas och att kommunikationen utåt ska bli ännu bättre.
- Jag har rest runt bland de nationella förbunden för att lära om sporten ur olika synvinklar och för att samla idéer. Tillsammans kan vi utveckla ridsporten och alla inblandade vill ha en bra framtid för sporten, menar prinsessan Haya.

OS är alltid på agendan på ett eller annat sätt och när det gäller eventuella nya sporter på det olympiska programmet är den nye ordförande väldigt klar och bestämd.
- Det finns ingen möjlighet att varken distansritt eller reining tas upp på det olympiska programmet inom överskådlig tid, säger hon. Det är IOK, den internaitonella olympiska kommitén, som avgör och för att komma på fråga måste en ny gren eller sport möta en lång kravlista från IOK.
Sporten måste bland annat utövas i 75 länder på fyra kontinenter och utövas av både män och kvinnor i minst 45 länder.
- Vi har tre grenar på det olympiska programmet, de är några av de äldsta grenarna och det är dem vi ska värna och utveckla.
"


Sen har jag lite funderingar kring det här...
Det finns inte någon möjlighet för reining att bli en OS-gren inom överskådlig tid säger hon? Hur lång tid är egentlig "överskådlig tid"? Det låter ju som en evighet! :crazy:

Är det någon som vet hur många länder som det utövas reining i? Och hur är det egentligen formulerat? 75 länder på fyra kontinenter och sen står det 45 länder? Vad menas egentligen? :confused:

Och sen tycker jag väl att det redan värnas ganska mycket om de redan etablerade ridsportgrenarna, det kanske ska värnas lite om annat också... :angel:
 
Sv: Reining som OS-gren

Ju fler som utövar reining desto större tryck på IOK så småningom. Det är ju en gren i stark frammarsch i hela världen. Det kommer nog inte att ta så lång tid och då den är väldigt publikvänlig tror jag att den kommer att tas upp så småningom. Kanske 20 år är en rimlig tidsaspekt.

Till dess kan vi bara se till att grenen växer och att samtliga utövare är goda representanter för den, vilket dom är redan idag;)
 
Sv: Reining som OS-gren

men visst var Reining med ett år på OS eller är det jag som har tagit fel...?
 
Sv: Reining som OS-gren

Det kan nog tyvärr bli väldigt svårt att få in Reiningen. Det har ju diskuteras att ta bort Fälttävlan under många år och att då plocka in en ny ridgren sitter antagligen långt borta. Sorgligt nog för oss westernfantaster.
 
Sv: Reining som OS-gren

okej, då var det nog det jag tänkte på :)
 
Sv: Reining som OS-gren

alazzi skrev:
Det kan nog tyvärr bli väldigt svårt att få in Reiningen. Det har ju diskuteras att ta bort Fälttävlan under många år och att då plocka in en ny ridgren sitter antagligen långt borta. Sorgligt nog för oss westernfantaster.

Jo, det är sant. Men jag har för mig att man diskuterade att ta bort fälttävlan på grund av den stora risken för hästarna? :confused: Att det var så många som skadades allvarligt och/eller dog? Det var väl speciellt mycket skriverier och diskussioner efter det senaste OS:et där flera hästar dog? Jag kommer inte ihåg exakt vad som hände, men jag har för mig att jag såg flera olyckliga olyckor på TV...
 
Sv: Reining som OS-gren

Jo, det var fälttävlan man diskuterade att ta bort och anledningen var flera läskiga olycker på raken.
Jag blev lite besviken när jag läste uttalandet från nye FEI-chefen. Jag t rodde reiningen var mer på g och komma in.
Kanske blir de riktig succe på VM i år och det bidrar att vända åsikterna?
Jackpot
 
Sv: Reining som OS-gren

Anledningen till att man vill ha bort Fälttävlan är mycket pga av kostnaderna. Det är extremt dyrt att bygga en bana som håller OS-mått. Samt att det kostar mycket att transportera hästarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trots publiksuccén i hästhoppningens individuella final riskerar ridsporten nu att slängas ut ur den olympiska familjen. I november...
2
Svar
35
· Visningar
2 582
Senast: sillysinta
·
  • Artikel
Hästnyheter (Uppdaterad) HKH Prinsessan Haya bint Al Hussein av Jordanien ställer inte upp som ordförande i Internationella Ridsportförbundet, FEI...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Prinsessan Haya, Internationella Ridsportförbundets, FEI:s, president, sitter även med i Internationella Olympiska...
Svar
19
· Visningar
2 523
Senast: fall_out_girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp