Reklam i emailen.

Lena Furberg

Trådstartare
Mina emailadresser har tydligen sålts (?) för jag får plötsligt varje dag enorma mängder reklam-email från de mest osannolika företag. Alla email ser likadana ut, väldigt enkla rader som man sen ska klicka in på för att komma till annonsen (vilket jag inte gör). Det är reklam för allt från gas, till mobiltelefoner, bantningspiller och testosteron. Jag blir galen snart. Jag har blockat även domänerna som skickar ut emailen, men då hamnar allt bara i spam-foldern dvs de syns fortfarande som "ny mail".

HUR blir man av med detta eländet? Måste jag byta emailadresser? Det rör sig om mängder, varje dag.

SUCK!!!
 
Jag brukar gå in i typ tio mail och klicka "avregistrera" och sen markera som skräppost. Fungerar helt okej!
Fast när jag klickar på "avregistrera" får jag bara upp en emailsida som om jag ska skicka dem ett mail.

Allt är redan markerat som skräppost, men min dator visar ju ändå att jag fått mail..... Även fast mailen sen ligger i skräppostkorgen.

Det är alltså inte email jag får från företag som jag handlat hos eller dylikt, utan helt random konstiga företag, ofta utländska, som är helt galna.
 
Mina emailadresser har tydligen sålts (?) för jag får plötsligt varje dag enorma mängder reklam-email från de mest osannolika företag. Alla email ser likadana ut, väldigt enkla rader som man sen ska klicka in på för att komma till annonsen (vilket jag inte gör). Det är reklam för allt från gas, till mobiltelefoner, bantningspiller och testosteron. Jag blir galen snart. Jag har blockat även domänerna som skickar ut emailen, men då hamnar allt bara i spam-foldern dvs de syns fortfarande som "ny mail".

HUR blir man av med detta eländet? Måste jag byta emailadresser? Det rör sig om mängder, varje dag.

SUCK!!!

Det är tyvärr inte så mycket att göra än att märka dem som skräp. Det är därför jag har flera olika mailadresser, tex en endast för shopping och en annan som är ren skräp i de fall man måste ange en mailadress.
 
Jag upplever att olika leverantörer har olika effektiva skräppostfilter.

JAg har haft Swipnet i forntiden och de var värdelösa. Det kom mängde av skit.
Bredbandsbolaget hade jag innan vi fick fiber och de var duktiga, väldig lite kom igenom.
Nu har jag ComHem och även där är reklammängden i stort sett försumbar. Något enstaka erbjudande om att få miljoner kan slinka igenom.

Dessutom gör jag som @athena_arabians - jag handlar i stort sett aldrig via min vanliga epost. Där har jag en live-mail som funkar som barriär.
 
Har du Telia? Deras skräpmailfilter verkar ha gått sönder. Får nu alla spam rakt in i inkorgen. Superstökigt. Och som vanligt tycker inte deras kundtjänst att något är fel, det är upp till mig att sätta upp fler filter.
 
Jag upplever att olika leverantörer har olika effektiva skräppostfilter.

JAg har haft Swipnet i forntiden och de var värdelösa. Det kom mängde av skit.
Bredbandsbolaget hade jag innan vi fick fiber och de var duktiga, väldig lite kom igenom.
Nu har jag ComHem och även där är reklammängden i stort sett försumbar. Något enstaka erbjudande om att få miljoner kan slinka igenom.

Dessutom gör jag som @athena_arabians - jag handlar i stort sett aldrig via min vanliga epost. Där har jag en live-mail som funkar som barriär.

Spamfiltret i Live-mail (tidigare Hotmail, som jag har) är faktiskt väldigt bra. Det är också min shoppingadress. Sedan har jag en gmail för annat men där tycker jag nog inte filtret är lika bra även om det är helt ok.
 
Upplever dock att antal skräpmail minskar.
Jag tror det är blockningen som är mest effektiv. Vissa mail tar jag bort prenumerationen på, det fungerar bra på seriösa aktörer som fått tag i adressen men den riktiga skräpmailen där avsändaren byts konstant och inte har något med meddelande i mailet att göra blockar jag bara,

Jag använder Gmail, de blockar de riktiga skräpet bra men det blir mycket skräppost ändå från ställen där jag är kund och sociala medier. Med sorteringen de har så slipper jag se det mesta om jag inte specifikt går in på den sorteringen.
 
Det besvärliga är, att jag kollar min skräppost ändå eftersom "äkta" email då och då hamnar där och jag vill inte missa dem.
 
Det besvärliga är, att jag kollar min skräppost ändå eftersom "äkta" email då och då hamnar där och jag vill inte missa dem.
Det brukar gå rätt snabbt att avgöra vad som är vad, jag har en styrelses mejladress kopplad till mitt konto, där har det de sista veckorna dykt upp massor av skräpmejl. Men när det står "grattis Styrelsen, nu kan du tjäna bitcoins" så är det väldigt tydligt att det är skräp. ;)
 
Jag klickar avreg på de som går, i mitt fall slutar de komma efter ett litet tag, de som inte har den funktionen blockerar jag. De som frågar varför jag vill avsluta svarar jag scam mail på. De slutar väldigt snabbt att skicka ut nya.
 
Gmail tycker jag sorterar bra, men hotmail har blivit sämre på det. Numera sipprar det igenom skräppost till min inkorg ofta, samtidigt som de lägger adresser jag har okejat i skräpposten...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp