Bukefalos 28 år!

Reklamation av hund

S

Svensson_

Hej, jag behöver hjälp!
Nu är det så att jag lämnade tillbaka valpen till uppfödaren pga av skada, såkallad osteokondros(finns en tråd, sök osteokondros), en ärftlig ledskada. Jag köpte hunden 3/8-10 och lämnades tillbaka idag 17/8-10. Han köptes för 7000:-, vi åkte på en röngten och medicin till en kostnad på 2433:-, vi är uppe i 9433:- + resan tillbaka med den skadade hundvalpen ca 500:-. Alltså 9933 :-.
Nu är det såhär att jag undrar vad som gäller när man reklamerar en skadad hund inom såpass kort tid? Har jag rätt att få tillbaka hela denna summan? Uppfödaren själv har sagt att hon skall höra efter med kennelklubben och försäkringsbolaget osv. Men jag tänkte om någon här kan hjälpa mig med mina frågor. Hunden lämnades tillbaka pga att försäkringsbolaget inte täcker operationen(pga att det är en ärftlig skada)operationen garanterar inte heller att hunden blir helt återställd, han ska genomgå rehab som medför kostnader som icke försäkringsbolaget betalar, därför bestämde jag tillsammans med min pappa och hans sambo (har själva kennel) att detta var det bästa för hundens och min del.
 
Sv: Reklamation av hund

Du får inte tillbaka hela beloppet, vad jag förstått. Veterinärkostnaderna är dina egna, om inte valpens Dolda fel täcker, vilket jag antar att den inte gör i detta fall.

Detta gäller för återköp:

Sen finns det tabeller för hur mycket man får tillbaka av uppfödaren när denne köper tillbaka valpen, och dom följer;
"Om återköpet sker inom 14 dagar, räknat från levaransdagen, återbetalas 80% av köpeskillingen..
Om återköpet sker senare men inom 3 månader, räknat från leveransdagen, återbetalas 60% av köpeskillingen."
Och sen fortsätter det ner till 0% och olika tidslängder.

För Reklamation nämns inget om pengar, procent eller annat på köpeavtalet. Bara att man måste reklamera inom 3 år, såklart. Förmodligen betyder det att hela köpeskillingen ska återlämnas, men veterinärvård eller annat är alltid hundägarens egna ansvar.
 
Sv: Reklamation av hund

I sådana fall där reklamitioner lösts i tingsrätten så har det blivit en dyr affär för uppfödaren/säljaren, hela köpeskillingen tillbaka och alla andra utlägg också.
 
Sv: Reklamation av hund

Ja, men det är i rätten också. Löser man tvisten själv får man väl följa kontraktet som skrivits under enbart, vad jag förstått det som?
Där nämns inget om andra utlägg eller liknande, och då får man väl anta att det är hela köpeskillingen som gäller.

En god vän till mig fick Osteoskondros på sin hund, och fick då som råd av SKK att antingen lämna tillbaka hunden direkt då diagnos blivit satt och få hela köpeskillingen, eller att behålla hunden och då stå för hela kalaset utan sura miner. Typ.
 
Sv: Reklamation av hund

Jag har inte lagt på minnet några specifika fall, så att jag kan komma med datum, så intresserad är jag inte, men vet att det varit uppe i kattidningen bla. då en uppfödare till såld katt vart stämd.
Sen var det ju en njuffe för många år sedan som stämde uppfödaren för att den hade hd, och så även föräldrarna till valpen. Stod mycket om det och det vart jättedyrt för uppfödaren.

Sen har vi ju otaliga hästafärer där hästen visat sig ha en skada långt efter köpet, där har det blivit svindyrt då jag läst att köparen haft rätt att kräva tillbaka alla utlägg, även uppstallning under tiden innan det löst sig.

Nu är inte jag någon bråkstake, men hade det varit en av mig såld valp, som reklamerats som sjuk, där inte nån försäkring gäller, så hade jag gett tillbaka hela köpesumman plus röntgenkostnaden.
 
Sv: Reklamation av hund

Kan man verkligen stämma en uppfödare för HD-fel? Jag menar, köper man en ras som är drabbat av HD är det väl sådana risker man får räkna med? Iom att man inte vet riktigt säkert hur HD nedärvs så kan en valp drabbas även om föräldrarna är fria, eller?
 
Sv: Reklamation av hund

Sen var det ju en njuffe för många år sedan som stämde uppfödaren för att den hade hd, och så även föräldrarna till valpen. Stod mycket om det och det vart jättedyrt för uppfödaren.
.

Kan man verkligen stämma en uppfödare för HD-fel? Jag menar, köper man en ras som är drabbat av HD är det väl sådana risker man får räkna med? Iom att man inte vet riktigt säkert hur HD nedärvs så kan en valp drabbas även om föräldrarna är fria, eller?


Om jag mins detta rätt, är ett antal år sedan och före hunddatas tid.
Så handlade det om att föräldrna till valpen inte var fri röntgade (minns ej grad) och att uppfödaren inte talat om det.
Utan det kom fram först när valpen fick HD.
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamation av hund

Sen var det ju en njuffe för många år sedan som stämde uppfödaren för att den hade hd, och så även föräldrarna till valpen. Stod mycket om det och det vart jättedyrt för uppfödaren.

NJA 1989 s. 156 är fallet och mycket riktigt så handlade det om at man sålt en valp som visade sig ha så grav HD så den fick avlivas på stört och där föräldrarna även de var drabbade i HD trots att uppfödaren bedyrat att de var friska.
Det är inte alls jämförbart med TS fall.

Och jättedyrt vet jag inte, hon blev förpliktad att betala tillbaka 2731 kr...
 
Sv: Reklamation av hund

Om jag mins detta rätt, är ett antal år sedan och före hunddatas tid.
Så handlade det om att föräldrna till valpen inte var fri röntgade (minns ej grad) och att uppfödaren inte talat om det.
Utan det kom fram först när valpen fick HD.

Alla raser har inte krav på att vara friröntgade före avel och ingår inte heller i något sådant hälsoprogram. Det låter en aning konstigt att detta skulle ens vara möjligt att hävda.:confused:
 
Sv: Reklamation av hund

NJA 1989 s. 156 är fallet och mycket riktigt så handlade det om at man sålt en valp som visade sig ha så grav HD så den fick avlivas på stört och där föräldrarna även de var drabbade i HD trots att uppfödaren bedyrat att de var friska.
Det är inte alls jämförbart med TS fall.

Och jättedyrt vet jag inte, hon blev förpliktad att betala tillbaka 2731 kr...

och då blev det ju genast en helt annan historia - här fick köparen felaktig/vilseledande info
 
Sv: Reklamation av hund

Kan man verkligen stämma en uppfödare för HD-fel? Jag menar, köper man en ras som är drabbat av HD är det väl sådana risker man får räkna med? Iom att man inte vet riktigt säkert hur HD nedärvs så kan en valp drabbas även om föräldrarna är fria, eller?

Arvsgången på HD beror på flera samverkande faktorer samt en inte oväsentlig miljöpåverkan. Det finns studier på detta sedan 70-talet - sök på Hedhammar t ex - som visar intressanta fakta. Mycket riktigt kan valpar drabbas även om föräldradjuren är fria.
 
Sv: Reklamation av hund

Har hört mig för och tagit kontakt med kennelklubben och enligt dem har jag rätt att få tillbaka hela köpesumman för valpen samt veterinär kostnader, kostnader för medicinen och även resan tillbaka med valpen. Det går på något som heter reklamation inom 6 månader. Hade han inte blivit skadad hade det hela tydligen varit en annan femma. Då hade det gått på återköp. Känns skönt att uppfödarna gått med på det hela så man slipper massa konflikter.
 
Sv: Reklamation av hund

Skönt med seriösa uppfödare som följer regelverket!

Vilket regelverk?

Sen när är det ett mått på ens seriositet att gå med på att ta tillbaka en valp som man sålt som senare blivit sjuk istället för att inte göra det?

Däremot tycker jag själv att en köpare som inte vill ha kvar sin hund när den insjuknar är oseriös och ingen jag skulle vilja sälja valp till...
 
Sv: Reklamation av hund

I detta fallet hade jag absolut tyckt att det varit EXTREMT oseriöst av uppfödaren att inte ta tillbaka valpen/unghunden och återbetala hela köpesumman!!

Köparen hade ju endat haft valpen/unghunden i 14 dagar och diagnosen blev osteocondros i en bogled = inget som kan ha uppkommit akut på 14 dagar!

Sedan när kan man klassa en valpköpare som oseriös för att han/hon inte vill betala för omfattande vet.vård av en 6 månaders unghund som han/hon haft i 14 dagar?!

/Swat
 
Sv: Reklamation av hund

Tänk om valpen hade ramlat och brutit benet efter tre veckor då, det hade ju också kunnat kosta väldigt mycket och krävt omfattande veterinärvård. Är det ok att lämna tillbaka då också?

Jag vet inte hur det konstaterades att hunden hade OCD som den måstat haft redan innan, visste inte hur gammal den var heller, har inte läst tidigare tråd men jag utgår ju ifrån att valpen vet. besiktades innan köp och då var u.a? Menar du på att uppf. visste om detta med OCD:n eller att man rent allmänt har ansvar för denna typ av sjukdomar som uppf.. Hur länge ska man ansvara då enligt dig? 1 mån, 3 mån, 2 år? (bara undrar av ren nyfikenhet).

Och kontentan - när och hur länge är det ok att lämna tillbaka?

Sedan så var det ju inte bara köpeskillingen som TS vill ah tillbaka utan även reskostnader och dyl. och det tycker jag är absurdt. Det är ju knappast uppf. "fel" att valpen blev sjuk.

Jag sa inte att TS i detta fall var oseriös, vet för lite om just detta fall men rent generellt tycker jag en valpköpare som vill lämna tillbaka en hund så fort den insjuknar är oseriös. Jag har själv haft en valpköpare som ville lämna tillbaka en valp när den var 9 månader och hade fått en allergisk reaktion av något den ätit (troligtvis), istället för att behandla ville de då att jag skulle ta tillbaka valpen. Då kan man inte älska sin familjemedlem särskilt mycket känner jag.
 
Sv: Reklamation av hund

Varför försöker du nu vrida det till "om det varit en skada då"!?

TS köper en unghund på 6 månader som inom 14 dagar visar hälta och vid röntgen visar det sej att den har osteokondros i en bogled!
Detta KAN TS inta ha någon som helst orsak till.

Jag tar ansvar för "mina valpar" under hela dess liv!

Jag backar upp mina valpköpare på alla vis jag kan och om någon skulle komma med en 9 månaders unghund och säga att de inte kunde/ville ha kvar hunden pga sjukdom/skada/flytt/"vad som helst" så hade jag köpt tillbaka hunden!
Sedan hade jag kanske valt att avliva hunden om jag ansåg att jag inte haft möjlighet att bekosta omfattande vet.vård eller liknande.

När du vägrar köpa tillbaka en 9 månaders unghund hur tänker du då?
Vad är alternativet?!
Att din valpköpare väljer att sälja vidare sin hund till någon annan?
Vore det bättre?
Att få läsa annonsen på blocket.se några dagar senare?

/Swat
 
Sv: Reklamation av hund

Det är väl för sådana här fall man har dolda fel försäkring. Felet har helt klart funnits men varit dolt när köparen köpte hunden.
Jag kan mycket väl förstå om man lämnar tillbaka hunden när den visar sig ha ett sådant fel när man bara haft den ett par dagar.
 
Sv: Reklamation av hund

Det är väl för sådana här fall man har dolda fel försäkring. Felet har helt klart funnits men varit dolt när köparen köpte hunden.
Jag kan mycket väl förstå om man lämnar tillbaka hunden när den visar sig ha ett sådant fel när man bara haft den ett par dagar.

Håller med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 384
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 006
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 124
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 726
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp