Reklamation av TV

Is

Trådstartare
Är det någon som har koll på vad som verkligen gäller vid reklamation av ett uppenbart produktionsfel.
Köpte en 50 tums tv för några månaders sedan och fick ett trådlöst tandjentbord i julklapp. Upptäckte då att det inte går att sätta in någon USB i USB uttaget då uttaget är felgjort.
Pratade med Samsung supporten som normala fall erbjuder hemservice. De har kollat bilder och även dem konstaterar att porten uppenbart är felande men att reklamationsärenden på deras produkter måste gå via återförsäljaren. Återförsäljaren vill att jag kommer in med den till butik alt postar den där den då ska på service i ca 4 veckor.

1. Pga covid är det inte lämpligt att jag reser 12 mil änkel resa för att kunna reklamera i butik.
2. Att skicka den känns svårt när den är så pass stor. Jag har inget bra emballage och vad händer då om den går sönder i posten?
3. Kan jag i det här läget kräva nått alls utom det dom redan erbjudit (känns ju lite sisådär att skicka en helt ny produkt på service och behöva vara utan i mer än en månad pga produktionsfel. Och även om jag far och lämnar den i butik så innebär det att jag måste resa totalt 48 mil för att lämna och hämta den vilket inte heller är helt gratis....)
Tänker om jag åtminstone kan kräva att de står för emballage + porto eller likande.
 
Återförsäljaren har rätt att försöka reparera varan. De har erbjudit dig att både skicka den och komma in med den. Även om det är långt för dig är det inte butikens problem, utan ditt.

Jag skulle skicka.
 
Är det någon som har koll på vad som verkligen gäller vid reklamation av ett uppenbart produktionsfel.
Köpte en 50 tums tv för några månaders sedan och fick ett trådlöst tandjentbord i julklapp. Upptäckte då att det inte går att sätta in någon USB i USB uttaget då uttaget är felgjort.
Pratade med Samsung supporten som normala fall erbjuder hemservice. De har kollat bilder och även dem konstaterar att porten uppenbart är felande men att reklamationsärenden på deras produkter måste gå via återförsäljaren. Återförsäljaren vill att jag kommer in med den till butik alt postar den där den då ska på service i ca 4 veckor.

1. Pga covid är det inte lämpligt att jag reser 12 mil änkel resa för att kunna reklamera i butik.
2. Att skicka den känns svårt när den är så pass stor. Jag har inget bra emballage och vad händer då om den går sönder i posten?
3. Kan jag i det här läget kräva nått alls utom det dom redan erbjudit (känns ju lite sisådär att skicka en helt ny produkt på service och behöva vara utan i mer än en månad pga produktionsfel. Och även om jag far och lämnar den i butik så innebär det att jag måste resa totalt 48 mil för att lämna och hämta den vilket inte heller är helt gratis....)
Tänker om jag åtminstone kan kräva att de står för emballage + porto eller likande.

Hur köpte du den? I fysisk butik?
 
Oj vad krångliga de verkar.
Är i liknande situation, en knappt ett år gammal 55" Philips, köpt på Elgiganten. Ringde Elgiganten men blev då kopplad till Philips egna kundservice och fick guide via telefon och senare mail hur jag skulle försöka lösa problemet. (Svart streck över bilden ibland och en försening horisontellt de översta 3-4 cm på tvbilden när vi kollar på vanliga TVn via satellit. När vi kollar smart TV har vi inte samma problem .

De har nåt avtal med en firma som kommer komma hit och byta tv pga de hade inte reservdelar som behövs. Behöver ev hjälpa till med nåt lyft men i övrigt behöver jag inte göra något. TVn är motsvarande den vi har dock med högtalare i underkant av känt märke (som vi inte hade valt i första hand pga annat ljudsystem, men det är iaf inte en sämre tv de kommer med utan en uppdaterad variant av den vi har.)

Oerhört nöjd med deras service!

Men det är nog upp till varje enskild tillverkare, att du har långt till butik är ju tyvärr inte tillverkarens problem men självklart skittrist.
Har de möjlighet att erbjuda nån lånetv eller liknande kanske?
 
Screenshot_20201230-232734_Samsung Internet.jpg
jag hade nog skickat iväg tv:n, du kan ju välja till extra försäkring utöver den som redan ingår om inte minns galet och du kan ju välja till utkörning till företaget så den levereras direkttill affären.
 
Eftersom det är en reklamation och fel i varan ska de ersätta dig för kostnader som uppstår iom reklamationen.

Det kan finnas själ häva om reparationstid är oskälig, om 4 v för en tv är det vet jag inte på rak arm men nog kan man argumentera för det.

Ja, när jag köpt en vara som visade sig vara skadad på IKEA (ett av deras platta paket så det syntes inte) så betalade de mig milersättning ToR till butiken. Jag behövde inte ens be om det, de gjorde det automatiskt.
 
Förtydligande, jag har alltså inte varit i dispyt med butiken på något sätt men svarstiderna på kundservice är låååååång pga helgerna och covid (av samma anledning gär det bara att maila företaget just nu). Så vill undersöka va jag ev. Har rätt till innan jag biter i det sura äpplet 😅

Allt blir ju extra jäkla omständigt pga covid...... bläää
 
Ja, när jag köpt en vara som visade sig vara skadad på IKEA (ett av deras platta paket så det syntes inte) så betalade de mig milersättning ToR till butiken. Jag behövde inte ens be om det, de gjorde det automatiskt.

Seriösa butiker kan lagen och vet att fel i vara innebär att kunden ska hållas skadelös.

I ts fall skulle jag helt överlåta till butiken hur de vill ha in TVn. Dvs låta de hämta den eller skicka en fraktsedel och sen frakta den på deras risk. Och kostnad.
 
Är det någon som har koll på vad som verkligen gäller vid reklamation av ett uppenbart produktionsfel.
Köpte en 50 tums tv för några månaders sedan och fick ett trådlöst tandjentbord i julklapp. Upptäckte då att det inte går att sätta in någon USB i USB uttaget då uttaget är felgjort.
Pratade med Samsung supporten som normala fall erbjuder hemservice. De har kollat bilder och även dem konstaterar att porten uppenbart är felande men att reklamationsärenden på deras produkter måste gå via återförsäljaren. Återförsäljaren vill att jag kommer in med den till butik alt postar den där den då ska på service i ca 4 veckor.

1. Pga covid är det inte lämpligt att jag reser 12 mil änkel resa för att kunna reklamera i butik.
2. Att skicka den känns svårt när den är så pass stor. Jag har inget bra emballage och vad händer då om den går sönder i posten?
3. Kan jag i det här läget kräva nått alls utom det dom redan erbjudit (känns ju lite sisådär att skicka en helt ny produkt på service och behöva vara utan i mer än en månad pga produktionsfel. Och även om jag far och lämnar den i butik så innebär det att jag måste resa totalt 48 mil för att lämna och hämta den vilket inte heller är helt gratis....)
Tänker om jag åtminstone kan kräva att de står för emballage + porto eller likande.
@Alexandra_W har redan gett det riktiga svaret. Konsumentköplagen säger att reparationen ellet bytet av TV:n skall ske utan kostnad för köparen och det inkluderar kostnaden för att lämna in TV:n. Jag rekommenderar också starkt att låta butiken bestämma hur det skall ske, hur den skall paketeras osv för att inte riskera att bli ansvarig för transportskador och liknande.
 
@Alexandra_W har redan gett det riktiga svaret. Konsumentköplagen säger att reparationen ellet bytet av TV:n skall ske utan kostnad för köparen och det inkluderar kostnaden för att lämna in TV:n. Jag rekommenderar också starkt att låta butiken bestämma hur det skall ske, hur den skall paketeras osv för att inte riskera att bli ansvarig för transportskador och liknande.
Det låter ju toppen för mig så fall 🙂

Lär väl kanske få svar under nästa vecka vad dom tänker om saken.
Så kan jag uppdatera tråden då 🙂
 
Jag hade åkt dit med den för att slippa tjafs om den går sönder under frakt.
De ska ersätta dina resekostnader.
Vi köpte en dörr på Bauhaus som visade sig vara skev. De ersatte utan gnöl kostnaden för resan fram och tillbaka samt kostnaden för snickaren som satt på vår trappa och väntade på att den nya dörren skulle komma så han kunde fortsätta jobba 😊
 
Undrar om Samsung ändrat det nyligen? Eller är det pga Covid? Vi fick hemservice för bara några månader sedan. Vi hade köpt TVn på Elgiganten men kunde gå direkt via Samsung för reklamation. Kom hem en kille till oss och bytte hela panelen. Visade kvitto och sö gick det på garantin, Supersmidigt för oss när de väl kom 😊
 
Det finns ett litet men. Jag har inte köpt TV på väldigt länge, men när jag gjorde det fanns det en liten klausul med. Det stod att man skulle spara emballaget för ev retur, i mina papper.
Vet att jag hade vinden full av emballage från både TV och andra elektronik prylar. Att inte ha det kvar kan alltså ställa till det om det fortfarande står så i papperna och man vill returnera prylen.
Annars finns det väldigt bra tjänster där saker blir upphämtade hemma och som redan skrivits så ska säljaren stå för frakten om det nu finns ett fel på varan/TV.

Vill du ha tips om ett bra sätt att skicka kan du skicka PM.
 
Det finns ett litet men. Jag har inte köpt TV på väldigt länge, men när jag gjorde det fanns det en liten klausul med. Det stod att man skulle spara emballaget för ev retur, i mina papper.
Vet att jag hade vinden full av emballage från både TV och andra elektronik prylar. Att inte ha det kvar kan alltså ställa till det om det fortfarande står så i papperna och man vill returnera prylen.
Annars finns det väldigt bra tjänster där saker blir upphämtade hemma och som redan skrivits så ska säljaren stå för frakten om det nu finns ett fel på varan/TV.

Vill du ha tips om ett bra sätt att skicka kan du skicka PM.
För reklamation ska det inte behövas originalemballage.
 
  • Gilla
Reactions: Is

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp