Reklamen om att begära utträde ur kyrkan

Rosett

Trådstartare
@Gunnar
Det företaget har ju visat sig inte vara seriöst eftersom de tar betalt för att ”hjälpa” folk gå ur kyrkan.
Att gå ur kyrkan kostar inget om man kontaktar sin församling.
Därför tycker jag att den annonsen borde tas bort om det går.
Eller vad tycker du?
 

Bifogade filer

  • 8E427D4A-D057-4DBA-92FA-F05F1BF49679.png
    8E427D4A-D057-4DBA-92FA-F05F1BF49679.png
    109,4 KB · Visningar: 38
@Gunnar
Det företaget har ju visat sig inte vara seriöst eftersom de tar betalt för att ”hjälpa” folk gå ur kyrkan.
Att gå ur kyrkan kostar inget om man kontaktar sin församling.
Därför tycker jag att den annonsen borde tas bort om det går.
Eller vad tycker du?
Det finns mycket som är gratis om man gör det själv som folk tar betalt för för att hjälpa till med. Det är en tjänst som många andra.
 
Det finns mycket som är gratis om man gör det själv som folk tar betalt för för att hjälpa till med. Det är en tjänst som många andra.
Man kan kontakta detta företag och beställa en utträdesblankett och betala 369 kr för det eller så kan man kontakta sin församling och beställa en utträdesblankett och betala 0 kr.
Det finns även utträdesblankett på kyrkans hemsida eller så kan man skriva ett brev för hand där man begär utträde.

Det här är inte en tjänst som många andra, de utnyttjar folks okunskap.
 
Enbart kriteriet att företag hjälper en att göra något som man skulle kunna göra själv gratis säger inte per automatik att företaget/produkten skulle vara oseriös.

Jag kan välja om jag skriver att överklagande av mitt bygglov själv eller tar hjälp av någon annan för att göra det också. Betyder det att alla jurister är oseriösa för att de säljer den tjänsten? Jag kan välja om jag skottar min uppfart på egen hand eller om jag betalar någon annan för att göra det. Osv. i all oändlighet...

Det behövs en mer nyanserad avgränsning av vad som utgör det oseriösa.
Exempelvis om beskrivningen av tjänstens innehåll/prissättning är vilseledande. Eller om annonsens utformning kan förleda folk att tro de gör själva ansökan om utträde och inte ett tjänsteköp.
 
Enbart kriteriet att företag hjälper en att göra något som man skulle kunna göra själv gratis säger inte per automatik att företaget/produkten skulle vara oseriös.

Jag kan välja om jag skriver att överklagande av mitt bygglov själv eller tar hjälp av någon annan för att göra det också. Betyder det att alla jurister är oseriösa för att de säljer den tjänsten? Jag kan välja om jag skottar min uppfart på egen hand eller om jag betalar någon annan för att göra det. Osv. i all oändlighet...

Det behövs en mer nyanserad avgränsning av vad som utgör det oseriösa.
Exempelvis om beskrivningen av tjänstens innehåll/prissättning är vilseledande. Eller om annonsens utformning kan förleda folk att tro de gör själva ansökan om utträde och inte ett tjänsteköp.
Ändå en viss skillnad skulle jag vilja säga då tex bygglov kan vara betydligt knepigare hur man ska fylla i uppgifter och hur det ska formuleras medan ett utträde ur kyrkan är precis lika jobbigt eller enkelt oavsett om man gör det själv eller anlitar någon annan. De hjälper inte. De tar enbart betalt.
 
Ändå en viss skillnad skulle jag vilja säga då tex bygglov kan vara betydligt knepigare hur man ska fylla i uppgifter och hur det ska formuleras medan ett utträde ur kyrkan är precis lika jobbigt eller enkelt oavsett om man gör det själv eller anlitar någon annan. De hjälper inte. De tar enbart betalt.
Det är ju det som gör att du behöver vara specifik med vad som är problemet.
Ifall du vill slippa ta reda på hur man gör så är det en hjälp med just det. Ifall du vill slippa fylla i blankett så är det inte hjälp med det.
Är informationen om vad du köper adekvat för att kunden kan göra ett rimligt köpbeslut eller ej?

Jag försvarar inte företaget, säger bara att kritiken behöver riktia in sig tydligare på det som är det verkligt klandervärda.
 
Det är ju det som gör att du behöver vara specifik med vad som är problemet.
Ifall du vill slippa ta reda på hur man gör så är det en hjälp med just det. Ifall du vill slippa fylla i blankett så är det inte hjälp med det.
Är informationen om vad du köper adekvat för att kunden kan göra ett rimligt köpbeslut eller ej?

Jag försvarar inte företaget, säger bara att kritiken behöver riktia in sig tydligare på det som är det verkligt klandervärda.
Specifikt kan vara att just detta företaget går ut med vilseledande marknadsföring.
Läste om just detta företag för runt ett år sedan (inte på detta forumet). Och det är inte ok tycker jag som deras metoder är/har varit. Fick tex ett sms från dem om att gå ut från kyrkan. Nu är det absolut inte aktuellt för min del men kan tänka mig att folk kanske inte har tid eller tar reda på tillräckligt med fakta. Annars hade detta företag inte funnits kvar.
Nej detta sticker mer i ögonen än något som faktiskt kan vara till hjälp (tex jurister).
 
Man kan kontakta detta företag och beställa en utträdesblankett och betala 369 kr för det eller så kan man kontakta sin församling och beställa en utträdesblankett och betala 0 kr.
Det finns även utträdesblankett på kyrkans hemsida eller så kan man skriva ett brev för hand där man begär utträde.

Det här är inte en tjänst som många andra, de utnyttjar folks okunskap.
Det är just detta som många tjänster bygger på, man betalar någon för att utföra det man själv inte hinner, har kunskap om etc.

Om sen företaget lurar folk så har det inget med motiveringen att göra, att det är gratis att gå ur kyrkan. Om företaget inte gör vad de lovar så är det lurendrejeri, om folk tvingas betala och inte får utlovad hjälp.
 
Det är just detta som många tjänster bygger på, man betalar någon för att utföra det man själv inte hinner, har kunskap om etc.

Om sen företaget lurar folk så har det inget med motiveringen att göra, att det är gratis att gå ur kyrkan. Om företaget inte gör vad de lovar så är det lurendrejeri, om folk tvingas betala och inte får utlovad hjälp.
Hinner man begära utträde via det här företaget så hinner man lika väl göra det direkt hos kyrkan.

Man kan tänka så här också: Om jag inte vill ha pappersreklam av postorderföretaget X så kontaktar jag postorderföretag X och meddelar det. Jag kontaktar inte företag Y och säger att jag inte vill ha reklam av företag X.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 815
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp