Reklamera häst, hur länge? (Konsumentköplagen)

Susodus

Trådstartare
Hej!
Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av hästhandlare 4 november. Gårdsbesiktning, där jag inte hade möjlighet att delta. Företagaren anlitade sin veterinär. Ingen röntgen således, och ingen möjlighet för mig att ha synpunkter på besiktningen i efterhand.

Hästen insjuknade i hosta kort efter ankomsten till mitt stall, zooepidemicus. Blev långvarigt, hästen fick lång vila och sedan antibiotika efter samråd med vet. Hästen visade, vid igångsättning, att den inte var tillfreds. Yttrade sig på så sätt att den stannade vid ridning. Oklart för min familj vad felet var. (Hästen köptes som familjehäst till mina döttrar). Vi lekte med tanken att lämna tillbaka hästen, men min ena dotter hade ”bondat” med hästen och ville inte ge upp. Vi tog hjälp av tränare för att arbeta från marken, med hantering och relation. Tog även hjälp av duktig equiterapeut som gjorde flera behandlingar på hästen. Hennes tankar var att hästen blivit ”hårt tagen” på Irland, men att hon ändå hade framtiden för sig. Hästen mjuknade i kroppen allt eftersom och blev allt bekvämare. När ridning stod på schemat igen skadade sig hästen i hagen, på tråden. Inte djupt, men stort. I samråd med vet fick hästen nu återigen vila och ridning blev återigen uppskjutet.

När det äntligen var dags att ta upp ridningen upprepade sig historien. Hästen stannade, ovillig att gå.

Veterinärbesök (28 maj) har nu visat att hästen har kissing spines och spatt. Vid böjprov även hälta fram. Behandling pågår, hon är sprutad i bägge framben samt bakbenet, och i ryggen.

Försäkringsbolaget har lämnat besked att de inte kommer ersätta behandlingar eftersom det är troligt att åkommorna fanns vid köpet. Reservation i försäkringen kommer också införas.

Lång ingress (som ändå är summarisk)…
Den korta frågan är, om vi mot förmodan skulle vilja reklamera hästen, är det för sent?
 
Ni vill reklamera på grund av kissing spines och spatt? Eller varför vill ni lämna tillbaka?

Många hästar fungerar alldeles utmärkt trots kissing spines, med korrekt träning. Spatt har jag liten erfarenhet av, men kissing spinesen kan ge symptom nu eftersom hästen vilat mycket.
 
Hej
Du vill alltså reklamera en häst du köpt för sju - åtta månader sedan, som har skadat sig i din ägo och där du varken var med på besiktningen eller röntgade?

Jag hoppas verkligen inte reklamationen går igenom. Fattar inte att folk vågar sälja häst längre.. :(

Oj, vilken tråkig ton. Nej, jag har inga konkreta planer på att reklamera. Frågan är mer hypotetisk eftersom jag från flera personer fått kommentaren att jag borde driva en process mot säljaren. De skador du refererar till har ingen koppling till hennes ks och spatt. Min huvudsakliga inställning är att vi tidigare gjorde valet att behålla henne, och får stå vårt kast. Men jag är ändå intresserad av juridiken i situationen. Rent hypotetiskt.
 
Som köpare har man undersökningsplikt. Om försäkringsbolaget bedömer att skadorna fanns vid köpet och du inte gjorde en noggrannare koll av hästen innan köp och inte heller var med vid besiktningen låter det som att detta skulle ha kunnat upptäckas om du gjort en noggrannare undersökning. Så det här är nog tyvärr något du får ta själv och lägga till ditt erfarenhetskonto.
 
Hej


Oj, vilken tråkig ton. Nej, jag har inga konkreta planer på att reklamera. Frågan är mer hypotetisk eftersom jag från flera personer fått kommentaren att jag borde driva en process mot säljaren. De skador du refererar till har ingen koppling till hennes ks och spatt. Min huvudsakliga inställning är att vi tidigare gjorde valet att behålla henne, och får stå vårt kast. Men jag är ändå intresserad av juridiken i situationen. Rent hypotetiskt.

De skadorna kan absolut vara relaterade till kissing spinesen. Som jag skrev tidigare kan många hästar fungera trots KS (finns vetenskapliga studier på det också), OM de tränas rätt. Inte ovanligt att problemet upptäcks efter en skade-/viloperiod, på hästar som varit symptomfria innan.
 
Jag håller nog principiellt med föregående svar, att chansen att ni lyckas är liten.
Men, samtidigt har ni inget att förlora på att ställa frågan till säljaren. Vissa hästhandlare byter hellre in hästen mot något annat de har i stallet, än att ta konflikten.
Sen är det tyvärr så att vissa (mindre seriösa) hästhandlare sätter i system att göra en gårdsbesiktning med en av dem utvald veterinär, för att "lura" sina kunder att acceptera en enklare besiktning som de sen inte kan klaga på.
Visst har man undersökningsplikt som köpare, men om jag inte missminner mig så ställer konsumentköplagen ganska höga krav på säljarens upplysningsplikt. Att det inte är riktigt så enkelt som att man får stå sitt kast och bita i det sura äpplet om man accepterat den enklare besiktningen.
 
Handlar det inte också om hästens pris?
Jag har uppfattat att man bedömer köparens undersökningsplikt i relation till vad hästen kostade, just när det gäller om man valt röntgen eller ej?

@Susodus Är hästen röntgad i ryggen nu när man har konstaterat KS? Har den bara tätt i ryggen eller är den sammanväxt?
 
Till er fördel ligger att ni köpte av ett företag, nackdelen är att ni inte tagit hjälp av vet för undersökningsplikt.

Rent krasst så har säljaren tagit hjälp med att undersöka så hen har sålt en frisk häst till er men ni har inte tagit hjälp för att kunna undersöka så ni köpt en frisk häst.
 
Först måste man veta i vilken lagstiftning affären hamnar. Har du köpt som företagare eller privatperson?
Som privatperson har du rätten på din sida och det finns ingen undersökningsplikt alls när du handlar av en näringsidkare.
Det som kan ställa till det juridiskt är att du känt till felen och behandlat utan att reklamera. Lagen säger att man ska göra nästan så fort man upptäcker felet och det är sedan säljaren som behandlar eller väljer vad som ska göras med varan.
Har du köpt som näringsidkare av en annan näringsidkare då har du undersökningsplikt och då är det rätt kört.
 
Hej!
Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av hästhandlare 4 november. Gårdsbesiktning, där jag inte hade möjlighet att delta. Företagaren anlitade sin veterinär. Ingen röntgen således, och ingen möjlighet för mig att ha synpunkter på besiktningen i efterhand.

Hästen insjuknade i hosta kort efter ankomsten till mitt stall, zooepidemicus. Blev långvarigt, hästen fick lång vila och sedan antibiotika efter samråd med vet. Hästen visade, vid igångsättning, att den inte var tillfreds. Yttrade sig på så sätt att den stannade vid ridning. Oklart för min familj vad felet var. (Hästen köptes som familjehäst till mina döttrar). Vi lekte med tanken att lämna tillbaka hästen, men min ena dotter hade ”bondat” med hästen och ville inte ge upp. Vi tog hjälp av tränare för att arbeta från marken, med hantering och relation. Tog även hjälp av duktig equiterapeut som gjorde flera behandlingar på hästen. Hennes tankar var att hästen blivit ”hårt tagen” på Irland, men att hon ändå hade framtiden för sig. Hästen mjuknade i kroppen allt eftersom och blev allt bekvämare. När ridning stod på schemat igen skadade sig hästen i hagen, på tråden. Inte djupt, men stort. I samråd med vet fick hästen nu återigen vila och ridning blev återigen uppskjutet.

När det äntligen var dags att ta upp ridningen upprepade sig historien. Hästen stannade, ovillig att gå.

Veterinärbesök (28 maj) har nu visat att hästen har kissing spines och spatt. Vid böjprov även hälta fram. Behandling pågår, hon är sprutad i bägge framben samt bakbenet, och i ryggen.

Försäkringsbolaget har lämnat besked att de inte kommer ersätta behandlingar eftersom det är troligt att åkommorna fanns vid köpet. Reservation i försäkringen kommer också införas.

Lång ingress (som ändå är summarisk)…
Den korta frågan är, om vi mot förmodan skulle vilja reklamera hästen, är det för sent?

Tidsgränsen för reklamation är väl normalt sex månader vid köp från företag?
Det vill säga, det som reklamerats inom sex månader brukar väl få reklameras.

I just det här fallet har ju hästen av andra skäl inte kunnat provas men jag tror inte att det påverkar tidsgränsen.
Hästen har ju också varit skadad i er ägo och därför vilats.

Men det verkar sällan finnas självklara svar när det gäller hästaffärer och reklamationer så det går väl inte att tvärsäkert säga att det inte skulle gå.

Tidsperspektivet talar emot er, liksom det faktum att ni avstod från undersökningsplikten (det var inte ni som beställde besiktningen och ni var heller inte där; säljaren däremot har en veterinärbesiktning som visar att hästen var frisk när affären gjordes).
 
Tidsgränsen för reklamation är väl normalt sex månader vid köp från företag?
Det vill säga, det som reklamerats inom sex månader brukar väl få reklameras.

I just det här fallet har ju hästen av andra skäl inte kunnat provas men jag tror inte att det påverkar tidsgränsen.
Hästen har ju också varit skadad i er ägo och därför vilats.

Men det verkar sällan finnas självklara svar när det gäller hästaffärer och reklamationer så det går väl inte att tvärsäkert säga att det inte skulle gå.

Tidsperspektivet talar emot er, liksom det faktum att ni avstod från undersökningsplikten (det var inte ni som beställde besiktningen och ni var heller inte där; säljaren däremot har en veterinärbesiktning som visar att hästen var frisk när affären gjordes).
Finns ingen undersökningsplikt i Konsumentköplagen, du ska kunna lita på att säljaren säljer en hel vara till dig som privatperson.
 
Gäller detta även begagnad vara?
Vore jätteintressant om du länkar relevant lagtext!
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932
Det nämna inte något om undersökning av varan annat än om den köps på auktion. Justa auktioner har lite annan lagstiftning än vanliga affärer.
Lagen gäller även för begagande varor och även om säljare lagt till befintligt skick m m
Skälig tid att reklamera är inom två månader efter att man upptäckt felet.
 
Tidsgränsen för reklamation är väl normalt sex månader vid köp från företag?
Det vill säga, det som reklamerats inom sex månader brukar väl få reklameras.

I just det här fallet har ju hästen av andra skäl inte kunnat provas men jag tror inte att det påverkar tidsgränsen.
Hästen har ju också varit skadad i er ägo och därför vilats.

Men det verkar sällan finnas självklara svar när det gäller hästaffärer och reklamationer så det går väl inte att tvärsäkert säga att det inte skulle gå.

Tidsperspektivet talar emot er, liksom det faktum att ni avstod från undersökningsplikten (det var inte ni som beställde besiktningen och ni var heller inte där; säljaren däremot har en veterinärbesiktning som visar att hästen var frisk när affären gjordes).
Nej, den tidsgränsen för reklamation är tre år från köp. Undersökningsplikt finns inte med som begrepp utan säljarens vetbesiktning är snarare en form av utfästelse att hästen är ok.

Jag tycker nog det kan finnas skäl att reklamera hästen i det här fallet om veterinären bedömer att skadorna fanns vid köp.
 
Tidsgränsen för reklamation är väl normalt sex månader vid köp från företag?
Det vill säga, det som reklamerats inom sex månader brukar väl få reklameras.
Nja, så här är det.
Om man reklamerar inom 6 månader anses felet med automatik ha funnits vid köpet. det är säljarens sak att bevisa motsatsen.
Om reklamationen sker senare är det köparens uppgift att bevisa att felet fanns vid köpet.
 
Nja, så här är det.
Om man reklamerar inom 6 månader anses felet med automatik ha funnits vid köpet. det är säljarens sak att bevisa motsatsen.
Om reklamationen sker senare är det köparens uppgift att bevisa att felet fanns vid köpet.
Just detta kan i TS fall bli problem då säljaren tagit hjälp av veterinär för att kolla att hästen är frisk vid försäljning.
 
Min tolkning är att säljaren (näringsidkare) gjort utfästelse att hästen är fullt frisk, och som grund för detta har säljaren en veterinärbesiktning som säger att hästen är UA/frisk.

Nu har köparen upptäckt att det finns förutsättningar i varan/hästen som KAN ha funnits där innan riskens övergång. KS i sig är inget fel i den bemärkelsen att det enkelt går att använda som reklamationsgrund, många ridhästar har KS utan symtom. Spatt kan också vara svårt, särskilt om det är en ras som är predisponibel för spatt. I vilket stadie är spatten?

Vad jag förstår är det inte veterinär som gjort bedömning att skadorna fanns innan köpet, utan försäkringsbolaget.
 
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932
Det nämna inte något om undersökning av varan annat än om den köps på auktion. Justa auktioner har lite annan lagstiftning än vanliga affärer.
Lagen gäller även för begagande varor och även om säljare lagt till befintligt skick m m
Skälig tid att reklamera är inom två månader efter att man upptäckt felet.
Sökte lite själv också. Efter att man upptäckt - eller borde ha upptäckt.

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 058
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 004
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 024
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 145
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp