Reklamera häst?

Har du försökt leka med honom i paddoken? Genom försiktig lek med sånt som han tycker är läskigt kan han få bättre självförtroende. En del hästar blir mer behärskade om dom inte får havre och morötter pga det ger för högt energipåslag. Många har oavsett en massa överskottsenergi som de har svårt att få utlopp för.
Fast morötter är mest vatten så att hästar skulle bli pigga av det är en stor överdrift.
 
Nej för att jag inte tror att jag kommer kunna träna och tävla dressyr med honom.
Du har ägt hästen sen i mars och du skrev att du var rädd. Det är inget konstigt att en häst som varit ridskolehäst förändras mycket efter att den slutat gå på ridskola. Dom motioneras mycket mer och blir ofta knutna till sina kompisar. Tycker du om hästen så får du lägga lite tid och jobba på det. Ta hjälp av tränare(ridskolelärarna ställer säkert upp), motionera den mer, tömkör, longera, stoppa den i skrittmaskin om du har tillgång till det innan du sitter upp och minska eller ta bort kraftfodret en period. Du kommer inte att kunna vinna om det blir en tvist för att du är rädd för hästen och inte tror att du kan träna och tävla i dressyr med den. Det krävs mer än så.
 
Du har ägt hästen sen i mars och du skrev att du var rädd. Det är inget konstigt att en häst som varit ridskolehäst förändras mycket efter att den slutat gå på ridskola. Dom motioneras mycket mer och blir ofta knutna till sina kompisar. Tycker du om hästen så får du lägga lite tid och jobba på det. Ta hjälp av tränare(ridskolelärarna ställer säkert upp), motionera den mer, tömkör, longera, stoppa den i skrittmaskin om du har tillgång till det innan du sitter upp och minska eller ta bort kraftfodret en period. Du kommer inte att kunna vinna om det blir en tvist för att du är rädd för hästen och inte tror att du kan träna och tävla i dressyr med den. Det krävs mer än så.
Håller helt med dig, har själv köpt en ridskolehäst. Det var en stor omställning för henne att byta liv, och vi kände ändå varandra sedan innan. Det tog flera år att få henne att vara trygg utan andra hästar. Jag började precis som du skriver med att motionera henne mycket vilket gjorde henne mindre fladdrig och mer koncentrerad. Jag gick också ut med henne för att vänja henne att vara utan andra hästar, få arbeta med hjärnan och hantera intryck samt bygga upp förtroendet mellan oss.
 
Håller helt med dig, har själv köpt en ridskolehäst. Det var en stor omställning för henne att byta liv, och vi kände ändå varandra sedan innan. Det tog flera år att få henne att vara trygg utan andra hästar. Jag började precis som du skriver med att motionera henne mycket vilket gjorde henne mindre fladdrig och mer koncentrerad. Jag gick också ut med henne för att vänja henne att vara utan andra hästar, få arbeta med hjärnan och hantera intryck samt bygga upp förtroendet mellan oss.
Jag skulle vilja påstå att de hästar som lär förändras mest, är ridskolehästar som flyttar till en ny ägare som "bara" rider en gång om dagen och enskilt.

Det är en stor omställning! Självklart påverkar det hästen en hel del.
 
Håller helt med dig, har själv köpt en ridskolehäst. Det var en stor omställning för henne att byta liv, och vi kände ändå varandra sedan innan. Det tog flera år att få henne att vara trygg utan andra hästar. Jag började precis som du skriver med att motionera henne mycket vilket gjorde henne mindre fladdrig och mer koncentrerad. Jag gick också ut med henne för att vänja henne att vara utan andra hästar, få arbeta med hjärnan och hantera intryck samt bygga upp förtroendet mellan oss.
Exakt. Det är sällan samma typ av häst när dom går på ridskolan som när dom blir privathästar och det kräver lite jobb precis som du lade ner på din.
Många går säkert iaf 2-3 lektioner flera dagar i veckan och har väldigt bra kondis, viktigt att trappa ner till den nivån man vill ligga på. Fint att du la tiden på din häst och fick det att fungera 🥰
 
Jag skulle vilja påstå att de hästar som lär förändras mest, är ridskolehästar som flyttar till en ny ägare som "bara" rider en gång om dagen och enskilt.

Det är en stor omställning! Självklart påverkar det hästen en hel del.
Håller absolut med. Finns många exempel på hästar som beskrivits som ”gamla ök” och som sen framstått som ”vilda” när dom blev privathästar. Tror inte folk riktigt förstår det när dom köper sin älsklingshäst från ridskolan och inser det inte riktigt är detsamma.
 
-Han var nog för lättskrämd för att vara ridskolehäst. Kanske gillade han att vara i det trygga ridhuset och gå bak rumpan på någon gammal klippa.
 
Jag skulle vilja påstå att de hästar som lär förändras mest, är ridskolehästar som flyttar till en ny ägare som "bara" rider en gång om dagen och enskilt.

Det är en stor omställning! Självklart påverkar det hästen en hel del.
Visst är det så, att tro att hästen ska bete sig likadant som på ridskolan tycker jag är naivt. Jag hade förhoppningar om att min häst skulle förändra sig och bli den individ jag tyckte mig se under hennes frustrerade beteende. Jag fick världens bästa fyrbenta vän i 15 år.
Man måste också inse att hästen inte beter sig likadant när att allt runt omkring ändras. Uppstallning, foder, kompisar, utevistelse, hantering etc.
 
Jag har köpt honom privat från en ridskola.
Var hästen privatägd eller ägd av klubben/ett företag? Det har betydelse. Det är betydligt bättre villkor (normalt) när köpet faller under konsumentköplagen än köplagen. Det är inte vad som står i kontraktet som spelar roll utan hur det tidigare ägarförhållandet såg ut. Konsumentköplagens villkor går inte att avtala bort.


Är hästen såld för att den inte passade i verksamheten eller av exempelvis åldersskäl? En häst som inte passar i verksamheten är troligen inte en häst "för alla", något man bör vara medveten om vid köp och ta reda på varför. Det kan vara att den inte tål belastningen, att den lärt sig kasta av ryttarna, att den är för pigg/hoppig mm.
 
Min gamla ridskola sålde ytterst sällan sina hästar om de funnits i verksamheten en längre tid. Hade hästen gått större delen av livet (alltså från 4-5 års ålder) och blivit för gammal för verksamheten men var i förhållandevis gott skick men inte höll för verksamheten längre (20+) så togs de oftast bort för att det skulle vara en alldeles för stor omställning att lämna. Hade hästen varit i verksamheten kanske 2-5 år var det annorlunda, då kunde vi sälja av.
 
Min häst har gått på ridskola i ett par månader innan jag köpte henne och dessförinnan stått hos hästhandlare, dvs det har alltid varit mycket hästar runt henne och troligen har det sett likadant ut innan hon kom till Sverige. Hon är definitivt flockbunden och vi har en hel del att jobba med när det gäller att kunna känna sig trygg trots att man går iväg från de andra hästarna.

En ren reklamation tror jag blir svårt i detta läget men om TS verkligen inte vill ha hästen längre så är det antingen sälja den själv eller kolla om ridskolan vill köpa tillbaka den igen, alt låta avliva den, men det känns som en sista utväg. Vill man ge det en chans hade jag skickat iväg hästen på tillridning hos någon duktig beridare som har vana av "problemhästar" sen innan, alt kollat om det finns någon dito som kan komma ut till stallet och rida hästen hemma.
 
Vi har haft ett par ridskolehästar, en blev totalt galen av att ridas färre gånger per dag, ridas ut ensam/med mindre sällskap, stå i ett mindre stall, större hagar mm. Medan en annan var precis lika bra som på ridskolan, fast piggare.

Att reklamera blir nog svårt i detta fallet. Du kan alltid fråga ridskolan, men annars är det bäst att sälja vidare eller ställa den på ett försäljningsstall.
 
Min häst har gått på ridskola i ett par månader innan jag köpte henne och dessförinnan stått hos hästhandlare, dvs det har alltid varit mycket hästar runt henne och troligen har det sett likadant ut innan hon kom till Sverige. Hon är definitivt flockbunden och vi har en hel del att jobba med när det gäller att kunna känna sig trygg trots att man går iväg från de andra hästarna.

En ren reklamation tror jag blir svårt i detta läget men om TS verkligen inte vill ha hästen längre så är det antingen sälja den själv eller kolla om ridskolan vill köpa tillbaka den igen, alt låta avliva den, men det känns som en sista utväg. Vill man ge det en chans hade jag skickat iväg hästen på tillridning hos någon duktig beridare som har vana av "problemhästar" sen innan, alt kollat om det finns någon dito som kan komma ut till stallet och rida hästen hemma.
Avliva känns som ett väldigt drastiskt och inte ok beslut för att man själv är rädd. Anser du denna hästen vara en problemhäst? Snarare problemägare skulle jag säga.
 
Köpt privat el försäljningsstall?

Om privat kan du höra om säljaren kan tänka sig att köpa tillbaka då det inte funkade.
Försäljningsstall kan du säkert ha en dialog med för att komma fram till en bra lösning för alla inblandade.

Att reklamera i detta fall tror jag blir svårt.
Lite som för mig då (fast han är ju ridbar om man inte är rädd/feg), mitt försäljningsstall ville inte ta tillbaka, utan sa att jag skulle sälja hästen själv.
 
Vi har haft ett par ridskolehästar, en blev totalt galen av att ridas färre gånger per dag, ridas ut ensam/med mindre sällskap, stå i ett mindre stall, större hagar mm. Medan en annan var precis lika bra som på ridskolan, fast piggare.

Att reklamera blir nog svårt i detta fallet. Du kan alltid fråga ridskolan, men annars är det bäst att sälja vidare eller ställa den på ett försäljningsstall.
Fundera både en och två gånger innan val av strategi! Ibland blir den bästa vägen att snabbt sälja hästen som den står lite billigare! Jag valde beridarvägen och det har kostat mig mycket! Först en hög månadskostnad för att betala för beridningen i 2,5 månad. För att få tillbaka en halt häst när han istället skulle ha gått till försäljning. Nu har han promenerats ett tag och ska gå vidare till igångsättning och försäljning, vilket kommer ta några månader och ytterligare kostnader. Så närmare 60000 i kostnader för beridare, veterinär och försäljare (uppskattad kostnad eftersom han inte är såld än! och om jag inte räknar stallhyran, hovslagare extra kraftfoder etc som skulle ha varit vanliga löpande kostnader om han skulle ha behållits). Köptes för 125000. Hade kunnat sälja honom billigt i februari i stället.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om...
21 22 23
Svar
452
· Visningar
26 538
Senast: Görel
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 064
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag köpt en häst i mars i år som jag inte har ridit sen början på maj och ska nu reklamera köpet. Pratade nyss med en jurist som inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 317
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 945
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp