Reklamera häst?

Då visste du ju att han hade någon form av "flyktbeteende" i ridningen redan innan du köpte honom? Har ett liknande fall i min närhet. Dock inte köpt från ridskola, men kommer från Irland och inte varit i Sverige så länge. Han är hur snäll som helst men hans ryttare har inte tillräcklig kunskap för att utbilda honom vidare själv och därför har beteendet eskalerat. Det blir springigt och stökigt när hon rider - de kommer aldrig till ro. Hon har nu tagit hjälp av en mer erfaren ryttare för att utbilda hästen.
Jag känner inte heller att jag har tillräckligt med kunskap för att kunna ta honom vidare och ev behöver jag skicka i väg honom till någon som hjälper mig. Men det känns inte rätt att göra det nu när han nyss har flyttat hit.
 
Hon har väl inte skrivit att hästen är dålig?
Ibland tycker jag att några kommentarer blir snarstuckna och rent av otrevliga.

Ts frågade endast om hur man reklamerar och konstaterar att det inte blev en bra match mellan denne och hästen.

Nå, hur gör man då?

Överväger att lämna tillbaka, om det går, eller säljer till rätt person.

Jag ser bara två alternativ, om man inte har kunskap och ekonomi att ta sig an en omskolning/tillridning/egen ridutbildning.

Det var ett svar på att Munsboro brukar ha bra hästar. Inte att ta tycker den är dålig utan att det mycket väl kan vara en bra häst med rätt ryttare.

Jag gav rådet att sälja vidare eller lämna på försäljning i mitt första inlägg.
Efter denna infon hade jag lämnat hästen hos någon som är duktig på irländare, tex Hassö.
 
Hon har väl inte skrivit att hästen är dålig?
Ibland tycker jag att några kommentarer blir snarstuckna och rent av otrevliga.

Ts frågade endast om hur man reklamerar och konstaterar att det inte blev en bra match mellan denne och hästen.

Nå, hur gör man då?

Överväger att lämna tillbaka, om det går, eller säljer till rätt person.

Jag ser bara två alternativ, om man inte har kunskap och ekonomi att ta sig an en omskolning/tillridning/egen ridutbildning.
Nej ingenstans har jag skrivit att det är en dålig häst, men jag är orolig för att det bästa kan vara att sälja honom eller låta köpet gå tillbaka.
 
Jag känner inte heller att jag har tillräckligt med kunskap för att kunna ta honom vidare och ev behöver jag skicka i väg honom till någon som hjälper mig. Men det känns inte rätt att göra det nu när han nyss har flyttat hit.
Har du möjlighet att släppa honom på bete över sommaren, låta honom landa ordentligt i några månader till och sen skicka iväg honom till hösten/början på vintern?
 
Om hästen kastar sig i panik och flyger rundor så att även en erfaren ryttare åker av så är det ju uppenbarligen något problem som måste lösas på ett eller annat sätt och då är det ju en fördel om tränaren man tar hjälp av har erfarenhet av den sortens svårigheter helt oavsett om grundproblemet är hästen eller ryttaren.
Anser inte att detta är en problemhäst.
Han kommer naturligtvis inte avlivas!
Känns tråkigt att du kallar mig problemägare. Jag försöker få hjälp för att situationen ska bli bättre.
Jag svarade på användaren ovans inlägg om problemhäst. I mitt tycke och erfarenhet är det typ 97% av fallen ägaren som är problemet och inte hästen. Jag har full förståelse för att du försöker få hjälp. Efter att det har framkommit mer i tråden så håller jag med dig. Mest troligen är detta inte en ponny du kan träna och tävla dressyr med, iaf på ett bra tag och att den är för svår för dig. Många irländare är toppen men kan också vara väldigt känsliga. Många blir inte inridna på samma sätt som i Sverige och får lite av en chock när dom kommer hit. Man behöver kunna vara mjuk, stilla och lugn och detta är helt enkelt inte rätt häst för dig. Ser det som två alternativ att antingen kontakta ett försäljningstall som jag föreslog i första inlägget så att dom säljer den till dig eller prova få till ett inbyte mot en häst som passar dig bättre eller så måste ponnyn utbildas av en duktig person. Du kan givetvis också släppa på bete men då skjuter du mest problemet framför dig och kommer behöva ta tag i det till hösten igen.
 
Anser inte att detta är en problemhäst.
Nä det var lite därför jag satte ordet problemhäst inom citationstecken. Ska man sälja hästen och beskriva hästens temperament och personlighet så måste man ju vara ärlig med att hästen i dagsläget är i det närmaste oridbar hos nuvarande ägare, vilket de flesta nog skulle klassa som ett ordentligt problem oavsett vad det grundar sig i. Så potentiella köpare kommer ju titta på hästen med utgångspunkt i att det är en typ av problemhäst som kommer behöva en del jobb för att komma tillbaka till sitt rätta läge.
 
Nä det var lite därför jag satte ordet problemhäst inom citationstecken. Ska man sälja hästen och beskriva hästens temperament och personlighet så måste man ju vara ärlig med att hästen i dagsläget är i det närmaste oridbar hos nuvarande ägare, vilket de flesta nog skulle klassa som ett ordentligt problem oavsett vad det grundar sig i. Så potentiella köpare kommer ju titta på hästen med utgångspunkt i att det är en typ av problemhäst som kommer behöva en del jobb för att komma tillbaka till sitt rätta läge.
Självklart ska man vara ärlig och berätta varför man är rädd för hästen men jag tycker inte hästen framstår som oridbar eller som en problemhäst men vi tycker helt enkelt olika om det. Jag har haft massor av liknande irländare, både ponnyer och storhästar och jag ser som sagt inte det som ett problem utan mer en utbildning och ryttargrej.
 
Jag känner inte heller att jag har tillräckligt med kunskap för att kunna ta honom vidare och ev behöver jag skicka i väg honom till någon som hjälper mig. Men det känns inte rätt att göra det nu när han nyss har flyttat hit.
Har du ingen som kan komma och göra det på plats där han står då?
 
Nej ingenstans har jag skrivit att det är en dålig häst, men jag är orolig för att det bästa kan vara att sälja honom eller låta köpet gå tillbaka.
Ja hade kontaktat ridskolan och frågat om de kan tänka sig att köpa tillbaka honom. Säger de nej kommer det inte bli okomplicerat att reklamera honom eftersom "problemet" är detsamma som man hade när han skulle gå lektionsverksamhet, bara att det har eskalerat nu.
Bäst är att lämna till ett riktigt proffs som ger hästen en bättre upplevelse så att ni sedan kan sälja den vidare, alt. att du säljer honom som han är nu men är mycket tydlig med exakt vad problemen för er varit.
Det låter som en ambitiös häst som vill lyssna på ryttarnas signaler, problemet uppstår när man som outbildad ryttare inte är medveten om alla sina signaler och förhållandet blir dysfunktionellt. Troligtvis blir den snabbaste, enklaste lösningen att någon annan kunnig tar över asap, vare sig det är via försäljning eller beridare. Jag hade inte låtit granntjejen rida mer, hon är uppenbarligen inte heller kunnig nog att lösa problemet.
 
Jag har frågat folk om de kan hjälpa mig men antingen säger de låt köpet gå tillbaka eller så har de inte tid pga för många egna hästar.
Jag har inte ridit på slutet utan det har granntjejen gjort. Han reste sig i söndags vilket han inte gjort tidigare, alltså det har blivit värre.
Jag tänker på att söka hjälp på här på bukefalos. Här bad du om hjälp med reklamationen.

Och när det gått så långt att hästen reser sig är det professionell hjälp man behöver, oftast behöver man betala för det. Nu vet jag inte hur svår hästen är egentligen och vad för kunskaper du har, men är du hen hyfsat duktig ryttare så behöver du steppa upp men en person som klarar en häst med de problem du har och helst med råge. Jag skulle inte heller ha tid om du frågade mig om att hjälpa till med en häst som beter sig som du beskriver.
 
Självklart ska man vara ärlig och berätta varför man är rädd för hästen men jag tycker inte hästen framstår som oridbar eller som en problemhäst men vi tycker helt enkelt olika om det. Jag har haft massor av liknande irländare, både ponnyer och storhästar och jag ser som sagt inte det som ett problem utan mer en utbildning och ryttargrej.
Man kan väl säga som så här: problemhäst eller inte, beror på ryttarens erfarenhet och kunskap.

En häst som har ett beteende som bottnar i känslighet är en tillgång för vissa ryttare, och ett reellt bekymmer för andra.

Själv älskar jag känsliga och mjuka hästar, det finns inget bättre att få jobba med. Men mina favoriter är inte alltid andras favoriter.

Jag tycker ts skall avhålla sig från att kalla sin häst "problemhäst" vid försäljning, utan hellre beskriva vilken typ av ryttare hästen behöver för fortsatt utbildning och utveckling.

Det är säkert en jättefin häst för rätt person!
 
Ja hade kontaktat ridskolan och frågat om de kan tänka sig att köpa tillbaka honom. Säger de nej kommer det inte bli okomplicerat att reklamera honom eftersom "problemet" är detsamma som man hade när han skulle gå lektionsverksamhet, bara att det har eskalerat nu.
Bäst är att lämna till ett riktigt proffs som ger hästen en bättre upplevelse så att ni sedan kan sälja den vidare, alt. att du säljer honom som han är nu men är mycket tydlig med exakt vad problemen för er varit.
Det låter som en ambitiös häst som vill lyssna på ryttarnas signaler, problemet uppstår när man som outbildad ryttare inte är medveten om alla sina signaler och förhållandet blir dysfunktionellt. Troligtvis blir den snabbaste, enklaste lösningen att någon annan kunnig tar över asap, vare sig det är via försäljning eller beridare. Jag hade inte låtit granntjejen rida mer, hon är uppenbarligen inte heller kunnig nog att lösa problemet.
Helt rätt angående granntjejen. Risken är att hästen lär sig fel, och att det blir ännu svårare att komma tillrätta med dess utveckling.

Vad tänker du nu @Barbabelle ? När du läst alla inlägg och reflektioner på ditt dilemma?
 
Man kan väl säga som så här: problemhäst eller inte, beror på ryttarens erfarenhet och kunskap.

En häst som har ett beteende som bottnar i känslighet är en tillgång för vissa ryttare, och ett reellt bekymmer för andra.

Själv älskar jag känsliga och mjuka hästar, det finns inget bättre att få jobba med. Men mina favoriter är inte alltid andras favoriter.

Jag tycker ts skall avhålla sig från att kalla sin häst "problemhäst" vid försäljning, utan hellre beskriva vilken typ av ryttare hästen behöver för fortsatt utbildning och utveckling.

Det är säkert en jättefin häst för rätt person!
Enligt mig är det oftast ägarna som är problemet eller vi människor som har skapat vad som gör hästen till en ”problemhäst”.
Jag håller med dig att det är en bra idé att inte kalla hästen för en problemhäst men att noga beskriva vad den behöver och sålla bort dessa som inte har kunskapen om ts bestämmer sig för att sälja hästen själv. Tror också det kommer vara en trevlig häst för rätt person. Tur att man gillar olika så det finns hästar för alla 😊
 
Att han inte passade i verksamheten borde varit en varningsklocla om du sökte en trygg häst för dressyr.
Hantering och ridning är väldigt annorlunda på Irland, hästarna är ofta känsliga och blir spända/osäkra/bakskygga i Sverige. Uppsittning är sällan ett problem på Irland men ett väldigt vanligt problem i Sverige just med irländare.
Det går absolut att lösa men kräver att man är trygg och konsekvent. Min mutade jag med godis och efter ett tag var han som en gammal get att sitta upp på 😁
Hur sitter man upp på Irland egentlige, då det blir ett problem först i Sverige?
Har funderat på Irländare själv om det blir ny häst i framtiden. Har hanterat och ridit ett par st som kommer från Irland och tyckt att det varit trevliga hästar. Baskunskap inom grund ridningen brukar vara lägre men jag uppskattade hur lätthanterlig hästen jag var medryttare på var från ryggen. Hade han stått ett tag så var han helt klart stisig och behövde få springa av sig., Kände deffentivt att jag satt på nånting som kunde ta första bästa ursäkt för att dra iväg.
 
Hur sitter man upp på Irland egentlige, då det blir ett problem först i Sverige?
Har funderat på Irländare själv om det blir ny häst i framtiden. Har hanterat och ridit ett par st som kommer från Irland och tyckt att det varit trevliga hästar. Baskunskap inom grund ridningen brukar vara lägre men jag uppskattade hur lätthanterlig hästen jag var medryttare på var från ryggen. Hade han stått ett tag så var han helt klart stisig och behövde få springa av sig., Kände deffentivt att jag satt på nånting som kunde ta första bästa ursäkt för att dra iväg.
När jag var på Irland satt de upp från ett stenblock, syns ca 33 sekunder in i videon om den inte vill starta där.

 
Hur sitter man upp på Irland egentlige, då det blir ett problem först i Sverige?
Har funderat på Irländare själv om det blir ny häst i framtiden. Har hanterat och ridit ett par st som kommer från Irland och tyckt att det varit trevliga hästar. Baskunskap inom grund ridningen brukar vara lägre men jag uppskattade hur lätthanterlig hästen jag var medryttare på var från ryggen. Hade han stått ett tag så var han helt klart stisig och behövde få springa av sig., Kände deffentivt att jag satt på nånting som kunde ta första bästa ursäkt för att dra iväg.

Satt upp i farten när vi hade två som skulle tävlas. Lät dem gå fram och så hoppa upp.
 
Hur sitter man upp på Irland egentlige, då det blir ett problem först i Sverige?
Har funderat på Irländare själv om det blir ny häst i framtiden. Har hanterat och ridit ett par st som kommer från Irland och tyckt att det varit trevliga hästar. Baskunskap inom grund ridningen brukar vara lägre men jag uppskattade hur lätthanterlig hästen jag var medryttare på var från ryggen. Hade han stått ett tag så var han helt klart stisig och behövde få springa av sig., Kände deffentivt att jag satt på nånting som kunde ta första bästa ursäkt för att dra iväg.

Många hoppar upp i farten samt är smidigare och snabbare än gemene svensk 😁
Inte så konstigt att en känslig häst kan bli lite upprörd med en halvklunsig ryttare som grejer och styr,hästen ska stå helt still vid pall och så stressar ryttaren upp sig om hästen är lite otålig och sen är cirkusen igång 😁
 
Många hoppar upp i farten samt är smidigare och snabbare än gemene svensk 😁
Inte så konstigt att en känslig häst kan bli lite upprörd med en halvklunsig ryttare som grejer och styr,hästen ska stå helt still vid pall och så stressar ryttaren upp sig om hästen är lite otålig och sen är cirkusen igång 😁
Det låter överensstämmande, han var väldigt snabb med att vilja gå omedelbart på en gång när man var på väg upp.
@Nepenthe
 
Precis, och så blir de upprörda om ryttaren bara joxa med tyglarna och skrämda om människan landar med en duns i sadeln och vips så har man ett uppsittningsproblem 😅
Låter som mina djur lite överlag, dom är van vid att saker sker lugnt och metodiskt. Katten höll på å skita på sig när exet sprang runt i lägenheten :sorry:
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om...
21 22 23
Svar
452
· Visningar
26 350
Senast: Görel
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag köpt en häst i mars i år som jag inte har ridit sen början på maj och ska nu reklamera köpet. Pratade nyss med en jurist som inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 232
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 921
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp