Reklamerar ni billiga saker?

Rosett

Trådstartare
Köpte en läsk igår som smakade och luktade illa. Den kostade 18 kr inkl pant. Idag var jag och lämnade igen den och fick pengarna tillbaka. Tänkte att det är så lite så funderade först på att bara hälla ut den men nånstans gnager det att det man köpt ska ju vara felfritt.

Så, hur dyr måste en produkt vara för att ni ska reklamera?

Reklamerar ni t.ex frukt som är fula inuti och smakar dåligt men är fina på utsidan?

Jag har råkat ut för enstaka dåliga äpplen några gånger och de gick jag inte tillbaks med, började köpa en annan sort i stället (svenska, som transporteras kortare väg och nog tål kylan bättre).
 
Köpte en läsk igår som smakade och luktade illa. Den kostade 18 kr inkl pant. Idag var jag och lämnade igen den och fick pengarna tillbaka. Tänkte att det är så lite så funderade först på att bara hälla ut den men nånstans gnager det att det man köpt ska ju vara felfritt.

Så, hur dyr måste en produkt vara för att ni ska reklamera?

Reklamerar ni t.ex frukt som är fula inuti och smakar dåligt men är fina på utsidan?

Jag har råkat ut för enstaka dåliga äpplen några gånger och de gick jag inte tillbaks med, började köpa en annan sort i stället (svenska, som transporteras kortare väg och nog tål kylan bättre).
Orkar oftast inte reklamera småsaker..
Men om den luktade och smakade illa kan ju något gått fel i produktionen så det är ju bra om det kommer tillverkaren till kännedom. Men då bör de väl få in mer än en dålig flaska...
 
Normalt sett inte, men det kan hända, oftast då om det ställt till bekymmer direkt. Köper jag något för att dricka direkt och det smakar illa går jag in och byter direkt (har gjort det med en juice där det var omöjligt att öppna) men om jag hunnit hem orkar jag i allmänhet inte.
 
Det beror lite på. Jag har jobbar ibland med klagomål och tänker då att vi vill veta vad som går fel eller missförstås. Och hellre att folk kontaktar oss och berättar än att bara skriver i sociala medier. Det är också lättare att föra vidare kritik ju mer konkret den är.

Företag jag gillar och gärna vill anlita igen, hör jag av mig till om det är fel på deras produkter. Detta även om jag inte kräver pengarna tillbaka.

Men många företag agerar som om man slösar med deras tid om man klagar och då bryr jag mig. Är det då mindre än t.ex. 100 kr så väljer jag oftast att gå någon annanstans.

Däremot kan fan flyga i mig när jag handlar mat och det blir fel på kvittot. Jag har så många gånger hört gnäll om kunder som klagar för små summor - när affären gör likadant. Det är ju liksom inte en part som står där och käbblar om att chipsen borde vara på rea för 15 kr istället för 24:95. Så nu hugger jag direkt.
 
Köpte en läsk igår som smakade och luktade illa. Den kostade 18 kr inkl pant. Idag var jag och lämnade igen den och fick pengarna tillbaka. Tänkte att det är så lite så funderade först på att bara hälla ut den men nånstans gnager det att det man köpt ska ju vara felfritt.

Så, hur dyr måste en produkt vara för att ni ska reklamera?

Reklamerar ni t.ex frukt som är fula inuti och smakar dåligt men är fina på utsidan?

Jag har råkat ut för enstaka dåliga äpplen några gånger och de gick jag inte tillbaks med, började köpa en annan sort i stället (svenska, som transporteras kortare väg och nog tål kylan bättre).
Det beror på. Jag handlar i princip all mat och dryck en gång/vecka. Om jag hade kört 1,5 mil hem och upptäckt att en av de billigare varorna var felaktiga, så hade jag inte åkt tillbaka igen. Det hade blivit för dyrt. Och nu med corona vill jag helst undvika att springa i affärer i tid och otid. Så, ja, det hade fått vara någon dyr köttbit, eller liknande, för att jag skulle åka tillbaka till affären.
 
Det beror på. Jag handlar i princip all mat och dryck en gång/vecka. Om jag hade kört 1,5 mil hem och upptäckt att en av de billigare varorna var felaktiga, så hade jag inte åkt tillbaka igen. Det hade blivit för dyrt. Och nu med corona vill jag helst undvika att springa i affärer i tid och otid. Så, ja, det hade fått vara någon dyr köttbit, eller liknande, för att jag skulle åka tillbaka till affären.
Jag har reklamerat frysta grönsaker som va fula.
Men jag reklamerade till tillverkaren. Fotograferade och mailade in. Fick ett presentkort och ett tack.

Jag har också reklamerat nipple covers som gav mig allergiska reaktioner med vätskande sår. Fascinerande upplevelse, de var så oerhört generade. Sände in bilder på tuttsåren :D Fick generös ersättning.
 
Köpte en läsk igår som smakade och luktade illa. Den kostade 18 kr inkl pant. Idag var jag och lämnade igen den och fick pengarna tillbaka. Tänkte att det är så lite så funderade först på att bara hälla ut den men nånstans gnager det att det man köpt ska ju vara felfritt.

Så, hur dyr måste en produkt vara för att ni ska reklamera?

Reklamerar ni t.ex frukt som är fula inuti och smakar dåligt men är fina på utsidan?

Jag har råkat ut för enstaka dåliga äpplen några gånger och de gick jag inte tillbaks med, började köpa en annan sort i stället (svenska, som transporteras kortare väg och nog tål kylan bättre).
Oftast inte, däremot brukar jag alltid kolla kvittot och det är VÄLDIGT ofta det är fel och i princip alltid för mycket och då säger jag ifrån även om det bara är ett par kronor. Ica har en regel som säger att man skall få 25 kr som tack för hjälpen men det är sällan de betalar tillbaka mer än vad som var fel.
 
Jag jobbar på Ica och folk kommer tillbaks till oss med saker som är dåliga ibland. Men vi kastar ju dem sen, det kommer ju aldrig tillbaka till tillverkaren att det är kvalitetsfel. Så om man vill att tillverkaren ska veta om det ska man kontakta dem på deras kundservice som står på alla varor.

Själv reklamerar jag aldrig något pga orkar inte med klyddet. Det skulle behöva vara värt över 2000 för att jag skulle bege mig tillbaka till affären.
 
Har gått tillbaka med frukt jag köpte i grönsaksdisken, sån där man blandar sin egna sallad. Bor bara någon minuts promenad därifrån och tänkte att det kanske var bra att de visste att melonen jäst ^^ fick bästa frågan när jag fått tillbaka pengarna; "så.... Kan jag slänga det här?" ja jag vill inte ha meloner som smakar kolsyrat 😂
 
När jag tänker efter så har jag reklamerat matvaror två gånger, ena gången en rökt kalkonklubba där företaget precis bytt rökeriprocess och den jag köpte hade så kraftig och underlig röksmak att den inte gick att äta. Jag reklamerade till företaget via mejl och fick närmast en utskällning, det var minsann inget som helst fel på deras rökprocess blabla. Fick ingen ersättning.

Andra gången var det hel rökt sill köpt på ICA där rökeriet schabblat, de brukar alltid ha riktigt bra produkter och själva rökningen var det inget fel på men de hade använt skämd sill, så kraftigt skämd att benen börjat upplösas och den smakade inget vidare precis. ICA testade ett annat paket (jag hade slängt sillen) och det var inget som helst fel på den enligt dem, visserligen erbjöd de pengarna tillbaka om jag kunde visa kvitto, förpackningen räckte inte, men det hade jag inte sparat.
 
Nej, jag orkar inte gå igenom hela proceduren för något som inte kostar så mycket. I de fall det är mat eller dryck som inte är bra så slänger jag (jag vet, inte svinnsmart... :nailbiting:) och låter oftast bli att köpa just den varan någon fler gång. Det händer sällan eftersom jag har problem med smaker och konsistenser och därför inte testar nya saker så ofta.

De enda gångerna jag regelrätt har reklamerat har varit saker som kostar över tusenlappen, för då är det en ganska rejäl utgift för mig och ska vara värt pengarna.
 
Jag reklamerar beroende på ork och situation.

Vilket påminner mig om att jag inte fått den värdecheck jag skulle få pga ej komplett leksak i ett kinderägg :cautious: :D

(barnens ägg, nog för att jag gillar chokladen men jag köper inte kinderägg till mig själv, och jag hade definitivt inte reklamerat om jag köpt kinderägget till mig)
 
Reklamerade en sån där snabbmats-matpåburk-burk jag köpt för femton spänn för att jag hittade ett långt mörkt krulligt hårstrå i... :yuck:
Hade inte brytt mig att reklamerat om det smakat illa, men det var så sjukt vidrigt med hårstrået.

Efter ett flertal påminnelser fick jag 75:- tillgodo.
 
Kommer bara ihåg 2 gånger som jag köpt gammal filmjölk, nej har inte orkat ta mig tillbaka. Har även blivit dålig efter ätit köpt baguett med kräfta i, tänkte mer i banorna hur korkat det var att köpa skaldjur i rötmånader än påpeka till cafet att jag köpt en dålig baguett.
 
Jag har tänkt lite på era svar och kommit fram till att om jag köpt den där läsken i en annan butik längre bort så hade jag inte reklamerat. Nu var det bara ca 200 m till affären och jag handlar ändå där några gånger i veckan så det var ingen stor grej att gå tillbaks.
Har kontaktat tillverkaren via deras hemsida men det är ju helg nu så har inte fått svar.

Köpte en gång en pastarätt som inte alls motsvarade det som stod på förpackningen plus att den smakade papper (pappersförpackning). Den kostade över 70 kr och jag skrev till tillverkaren. Trodde inte jag skulle få någon ersättning men fick faktiskt ett presentkort på 100 kr till Coop, så kunde handla annat med det kortet.

Har även skrivit till en tillverkare när jag varit nöjd med varan. :up:
 
Oftast inte, däremot brukar jag alltid kolla kvittot och det är VÄLDIGT ofta det är fel och i princip alltid för mycket och då säger jag ifrån även om det bara är ett par kronor. Ica har en regel som säger att man skall få 25 kr som tack för hjälpen men det är sällan de betalar tillbaka mer än vad som var fel.
Vad är det för regel på ICA? Vart finns det info om det? Jobbat på ICA i 4 år och har aldrig hört talas om den regeln. Men det förvånar mig inte men skulle vara intressant att visa upp för chefen för den har nog inte han koll på alls
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp