Reklamerar ni?

TinyWiny

Trådstartare
Reklamerar ni jackan vars dragkedja gick sönder innan säsongen ens var slut? Regnkläderna som inte höll tätt? Träningskläderna som skulle andas men som i verkligheten var som en plastpåse? Skorna som släppte i sulan inom kort? Reklamerar ni grejer som inte håller vad de utlovar i beskrivningen eller som inte håller för normal användning eller slänger ni alternativt lagar på egen bekostnad, knyter näven i fickan och morrar för er själva?
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?
 
Reklamerar ni jackan vars dragkedja gick sönder innan säsongen ens var slut? Regnkläderna som inte höll tätt? Träningskläderna som skulle andas men som i verkligheten var som en plastpåse? Skorna som släppte i sulan inom kort? Reklamerar ni grejer som inte håller vad de utlovar i beskrivningen eller som inte håller för normal användning eller slänger ni alternativt lagar på egen bekostnad, knyter näven i fickan och morrar för er själva?
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?

Dragkedja sönder inom samma säsong = reklamerar
Regnkläder som inte håller tätt = reklamerar (inom garantitiden på två år eller vad det nu är)
Träningskläder = Är det ett material som är känt för att andas bra eller någon billig plastblandning i materialet? Iså fall reklamerar jag inte utan tittar noggrannare på materiallappen nästa gång.
Inte håller för normal användning = reklamerar.

Jag har alltid fått igenom de reklamationer jag gjort, och jag spar kvitton på dyrare inköp (kanske saker/plagg över 500 kr?). Lagar också saker på egen bekostnad där garantitiden har gått ut om det har potential att hålla längre och jag gillar grejen, och morrar kanske lite om garantitiden gått ut med bara en veckas marginal.
 
Om det verkar solklart skulle jag göra det. Men ofta är det väl rätt svårt att avgöra hur länge något "ska" hålla? Om man t.ex. har använt produkten helt rätt, eller om man själv kan ha åstadkommit att den gick sönder snabbare?
 
Beroende på pris så ja om det är något som borde hålla. Har just skickat iväg en grej där jag är tveksam om jag får rätt för 2årsgränsen är inom några dagar men där är något fel som inte är normalt slitage.

Har en annan riktigt dyr sak som jag påbörjat processen med där det är mer tid kvar på gatantin men jag vet inte om det kommer räknas som slitage eller ej.
 
9 gånger av 10 orkar jag inte reklamera.

Köper sällan dyra saker och då känns det som att jag får skylla mig själv när det inte håller.
 
Reklamerar ni jackan vars dragkedja gick sönder innan säsongen ens var slut? Regnkläderna som inte höll tätt? Träningskläderna som skulle andas men som i verkligheten var som en plastpåse? Skorna som släppte i sulan inom kort? Reklamerar ni grejer som inte håller vad de utlovar i beskrivningen eller som inte håller för normal användning eller slänger ni alternativt lagar på egen bekostnad, knyter näven i fickan och morrar för er själva?
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?
Nej.
 
Ja i regel gör jag det, särskilt dyra saker.

Men köper mest begagnat så det händer väl inte särskilt ofta..
 
Beror på men har just varit inne i den svängen. Dels ett par skidbyxor som det blivit en rispa/hål i. Jag kan tycka att de borde hållit men vet inte hur det uppkommit utan såg det en dag bara. De lagade dem kostnadsfritt utan konstigheter.
Sedan var det en tröja som noppat sig. Första gången noppade de av den och när det återkom kort efter så fick jag en ny.

SKulle väl säga att ju mer jag betalat ju benägnare är jag att reklamera. Jag har reklamerat en bil också. Det var inte välkommet hos bilfirman men de gav sig till slut.
 
Inte så mycket som jag borde. Låter bli för att jag inte hittar kvittot eller inte orkar. Har försökt skärpa mig de senaste åren för jag förlorar pengar på att låta bli och har fullt med prylar som jag aldrig kommer att använda.
 
Om det är dyrare saker reklamerar jag. Också om det är sådant som borde hålla.
Har reklamerat dragkedjor på arbetskläder och fått nya kedjor att sy i.

Andra kläder reklamerar jag sällan - mest för att jag inte köper så dyra kläder att det är värt det. Många plagg är inte gjorda för att hålla mer än en kort tid.

Ett hästtäcke reklamerade jag tre gånger och fick nya. Sedan fick jag pengarna tillbaka. Fodret gick sönder över korset. Dvs inte normalt slitage utan helt enkelt fel sytt eller dåligt material.
 
Inte särskilt ofta - mest p.g.a lathet, men även för att jag inte tycker om att "vara besvärlig". Det där sista är helt fel tänk, jag vet, och jag jobbar på att våga vara mer besvärlig här livet! :D Det har dock blivit mer av den varan de senaste månaderna, när jag tvingats handla mycket online vilket jag sällan gör annars.

Rent generellt reklamerar jag endast saker som helt enkelt inte funkar för det jag köpt dem för. Alltså regnjackan som inte håller tätt eller skorna som släpper i sulan. Sådant som inte riktigt är som jag hade väntat utifrån beskrivningen, t.ex. träningskläderna i ditt exempel, har jag nog mer överseende med. Framförallt känns det som att sådant är svårare att bevisa, och när jag ska reklamera något vill jag nog gärna ha en väldigt konkret anledning som jag liksom kan peka på.

Jag kan på rak arm komma på tre saker som jag reklamerat det senaste året:

- En kappa från ett bra märke där knapparna trillade av stup i kvarten. Jag hade dock använt den i 3-4 månader (och sytt på nya knappar lika många gånger) och var beredd på att butiken skulle säga nej eller som mest erbjuda mig en del av pengarna tillbaka, så döm av min förvåning när de ville ta tillbaka kappan och återbetala mig hela summan, vilket innebar att jag inte hade någon kappa att ha på mig resten av dagen :D

- En stor garderobsblomma som fick flera grenar avbrutna när den fraktades hit. Mailade företaget med bilder och de skickade ut en ny växt utan extra kostnad, så nu har jag två eftersom jag lyckades rädda den första någorlunda!

- En klänning som var felsydd och satt jättekonstigt. Fick byta till en ny.

Just idag sitter jag och funderar på om jag ska orka bråka om ett bord jag köpt, som när det levererades hade en del fula fläckar och märken på sig. Det var alltså tydligt att det redan använts av någon. Men det var på rea, och vi ska ändå mest bara ha det som avställningsbord ute i trädgården, så jag vet inte om jag bryr mig tillräckligt...
 
Reklamerar ni jackan vars dragkedja gick sönder innan säsongen ens var slut? Regnkläderna som inte höll tätt? Träningskläderna som skulle andas men som i verkligheten var som en plastpåse? Skorna som släppte i sulan inom kort? Reklamerar ni grejer som inte håller vad de utlovar i beskrivningen eller som inte håller för normal användning eller slänger ni alternativt lagar på egen bekostnad, knyter näven i fickan och morrar för er själva?
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?

Alltid I de exempel du tagit upp, med undantag om det var typ nåt för 50 kr.

Ytterst sällan haft problem, butikerna brukar sköta reklamationer bra.
 
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?

Reklamerar sällan - mest för att jag handlar mycket på tradera / secondhand och då är jag ju medveten om att det är använda grejer.

Men jag har god erfarenhet de få gånger då jag reklamerat och kan inte klaga på dåligt bemötande i butik. Tvärtom - jag har fått söndriga varor ersatta, fått fel storlek bytt trots att jag tagit bort märkeslappen, fått skickad kattsand ersatt då påsen gick sönder under transport, även fått extraersättning vid ett tillfälle.
 
Jag har aldrig reklamerat något, men så vitt jag kan komma ihåg så är det bara för att jag aldrig behövt. Visst har saker gått sönder fort eller haft något fel på sig, men då har det varit för att jag köpt billig skit, och jag får då skylla mig själv. För det mesta köper jag dock saker av god kvalitet som håller ett helt liv eller längre - eller så köper jag second hand.

Kan också vara så att jag är väldigt försiktig av mig. Har t.ex. bara haft två smartphones sedan 2011, och innan dess hade jag en ipod från 2006 till 2011. Jag tar hand om mina saker.
 
Jag försöker att alltid reklamera om det är något som inte stämmer.

Senast reklamerade jag en påse potatis för 10kr som blev möglig dagen efter inköp. 😛
 
Reklamerar ni jackan vars dragkedja gick sönder innan säsongen ens var slut? Regnkläderna som inte höll tätt? Träningskläderna som skulle andas men som i verkligheten var som en plastpåse? Skorna som släppte i sulan inom kort? Reklamerar ni grejer som inte håller vad de utlovar i beskrivningen eller som inte håller för normal användning eller slänger ni alternativt lagar på egen bekostnad, knyter näven i fickan och morrar för er själva?
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?

Väldigt sällan. Orkar inte. Lagar ofta själv om det går. Har aldrig blivit dåligt bemött vid de få reklamationer jag gjort.

En gång reklamerade jag en stor bit oxfile på Coop och fick dubbelt tillbaka enligt nån garanti. 400 spänn i bonus.
 
Jag försöker att alltid reklamera om det är något som inte stämmer.

Senast reklamerade jag en påse potatis för 10kr som blev möglig dagen efter inköp. 😛
Nu när du nämner potatis. Jag har reklamerat färsk kyckling som luktade ve och fasa när jag öppnade den, trots att den enligt bäst-före-datum skulle vara bra med god marginal. Det var inga som helst problem och jag har för mig att jag fick lite extra pengar som plåster på såren.... :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp