Bukefalos 28 år!

Rekommenderat brev

Ray

Trådstartare
Någon som jobbar på fantastiska postnord eller har koll på hur stelbenta reglerna egentligen är?

Jag har fått ett paket av min mamma som hon skickat rekommenderat. Har en avi och visar körkortet men får inte hämta ut paketet. Min mamma har nämligen missat en bokstav i mitt förnamn. Ett sånt där h på slutet som bara finns när jag får brev från skatteverket typ.
På mitt körkort finns namnet med h men på min underskrift har jag skrivit utan h på samma kort. Mitt personnummer stämmer. Min adress stämmer. Jag kan berätta kollinummer på paketet. Men nej jag får inte ut något paket. För namnet stämmer inte.

Är det så det ska vara eller är personen på utlämningsstället mer stelbent än normalt? Förstår att reglerna blir tuffare om det är rekommenderat men trodde personnumret vägde lite tyngre än namnet...?
 
Det måste stå samma namn, annars kan ju fel person hämta ut det. Personnumret står inte på försändelsen.
Kan du använda mobilt BankID istället? Vet inte om det fungerar på rek men vanliga paket går att hämta ut med mobilt BankID. Aldrig gjort det själv så vet inte exakt hur det går till.
 
Får fråga det imorgon! Det har jag inte hört tidigare?

Namnet är ju fortfarande samma dock så jag förstår inte hur det ska hjälpa egentligen.

Så det är inte lönt att tycka människan var stelbent då... Tycker att namnet är ju samma slår man upp mig på folkbokföringen är ju adressen rätt. Det är ju som så uppenbart att det är ett "stavfel ".
Annars måste man be dom skicka tillbaka till avsändaren då?
 
Din mamma får kontakta postnord och ändra till rätt namn. Troligen kanske de säger att försöka övertala ombudet att se mellan fingrarna. Bäst är nog om din mamma som skickat brevet hör av sig till postnord.
 
Bank id måste stämma överens med namnet på paketet också annars säger den ifrån. Be din mamma ringa in och se vad postnord kan göra. I värsta fall blir det betalning för din Mors del att ändra namnet, då det står fel. Men försök med att ringa till postnord först och se om de gör något undantag. Det är hårda regler av anledningar som skett tidigare och då blir det tyvärr såhär. Att säga att ombuden är stelbenta är väl att ta i då de bara följer postnords regler när det gäller LEG krav, för ger de ut paketet och fel person får det så blir det inte så roligt. Men ring till postnord^_^ mvh en som jobbar med fantastiska postnord
 
Någon som jobbar på fantastiska postnord eller har koll på hur stelbenta reglerna egentligen är?

Jag har fått ett paket av min mamma som hon skickat rekommenderat. Har en avi och visar körkortet men får inte hämta ut paketet. Min mamma har nämligen missat en bokstav i mitt förnamn. Ett sånt där h på slutet som bara finns när jag får brev från skatteverket typ.
På mitt körkort finns namnet med h men på min underskrift har jag skrivit utan h på samma kort. Mitt personnummer stämmer. Min adress stämmer. Jag kan berätta kollinummer på paketet. Men nej jag får inte ut något paket. För namnet stämmer inte.

Är det så det ska vara eller är personen på utlämningsstället mer stelbent än normalt? Förstår att reglerna blir tuffare om det är rekommenderat men trodde personnumret vägde lite tyngre än namnet...?
Det låter väldigt stelbent. Jag fick ett rekat brev till ICA adresserat till jobbet där företagets namn stod överst och mitt namn stod på andra raden. Jag fick inte hämta ut det p g a att det inte fanns en fullmakt registrerad hos PostNord. Efter några dagar gick jag till ICA igen då en annan person jobbade vid postutlämningen och då fick jag ut brevet. :D
 
Det låter väldigt stelbent. Jag fick ett rekat brev till ICA adresserat till jobbet där företagets namn stod överst och mitt namn stod på andra raden. Jag fick inte hämta ut det p g a att det inte fanns en fullmakt registrerad hos PostNord. Efter några dagar gick jag till ICA igen då en annan person jobbade vid postutlämningen och då fick jag ut brevet. :D
Hade också på känn att en annan person lyckats lämna ut paketet...
 
Någon som jobbar på fantastiska postnord eller har koll på hur stelbenta reglerna egentligen är?

Jag har fått ett paket av min mamma som hon skickat rekommenderat. Har en avi och visar körkortet men får inte hämta ut paketet. Min mamma har nämligen missat en bokstav i mitt förnamn. Ett sånt där h på slutet som bara finns när jag får brev från skatteverket typ.
På mitt körkort finns namnet med h men på min underskrift har jag skrivit utan h på samma kort. Mitt personnummer stämmer. Min adress stämmer. Jag kan berätta kollinummer på paketet. Men nej jag får inte ut något paket. För namnet stämmer inte.

Är det så det ska vara eller är personen på utlämningsstället mer stelbent än normalt? Förstår att reglerna blir tuffare om det är rekommenderat men trodde personnumret vägde lite tyngre än namnet...?
Har råkat ut för samma sak och nej jag fick inte hämta ut det. Enklast är att hitta någon som heter som det står på brevet som kan hämta ut det till dig. För det är bara någon med samma namn de behöver iom att de inte kollar personnummer.

Har för mig att man inte kan ändra namnet i efterhand utan mitt med en bokstav extra i mitt namn gick i retur och fick skickas på nytt.
 
Appen hittar paketet direkt men sen fattar jag inte hur jag ska få godkänna med bank id.
Ska jag klicka på att jag hämtat det ?
 
Har råkat ut för samma sak och nej jag fick inte hämta ut det. Enklast är att hitta någon som heter som det står på brevet som kan hämta ut det till dig. För det är bara någon med samma namn de behöver iom att de inte kollar personnummer.

Har för mig att man inte kan ändra namnet i efterhand utan mitt med en bokstav extra i mitt namn gick i retur och fick skickas på nytt.
Finns ingen som heter som jag
Varken med eller utan det där h:et...
Det är det som känns så stelbent.
 
Har råkat ut för samma sak och nej jag fick inte hämta ut det. Enklast är att hitta någon som heter som det står på brevet som kan hämta ut det till dig. För det är bara någon med samma namn de behöver iom att de inte kollar personnummer.

Har för mig att man inte kan ändra namnet i efterhand utan mitt med en bokstav extra i mitt namn gick i retur och fick skickas på nytt.
Men det är ju ett kass system om Maria Andersson på storgatan kan hämta ett paket som ska till Maria Andersson på kyrkgatan. Bara för att de heter samma.
Snacka om att det kan bli fel då?
 
Men det är ju ett kass system om Maria Andersson på storgatan kan hämta ett paket som ska till Maria Andersson på kyrkgatan. Bara för att de heter samma.
Snacka om att det kan bli fel då?

Den ena Maria får ju oftast inte någon info att det finns ett paket till den andra Maria.
 
Men det är ju ett kass system om Maria Andersson på storgatan kan hämta ett paket som ska till Maria Andersson på kyrkgatan. Bara för att de heter samma.
Snacka om att det kan bli fel då?
Japp jag frågade dem och de sa att ja det är så det fungerar. Så om det händer igen för mig har jag en kompis kompis som heter som de brukar stava mitt namn fel som ska hämta ut åt mig. Helt vansinnigt system.
 
Appen hittar paketet direkt men sen fattar jag inte hur jag ska få godkänna med bank id.
Ska jag klicka på att jag hämtat det ?
Om du kan hämta ett paket och godkänna med bankid så står det längst ner på streckkoden. Det kommer du förmodligen inte att kunna göra eftersom appen också anser att paketet står i ett annat namn om du nu stavade ditt namn med h på slutet när du skapade ditt bankid. Det räcker med att ett företag har skrivit med alla förnamn och du själv inte skrivit i alla förnamn när du skaffade bankid så fungerar det inte att legitimera sig med bankid.
 
Japp jag frågade dem och de sa att ja det är så det fungerar. Så om det händer igen för mig har jag en kompis kompis som heter som de brukar stava mitt namn fel som ska hämta ut åt mig. Helt vansinnigt system.
Men herregud....
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 933
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 158
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 097
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp