Rekordår för fång

Sv: Rekordår för fång

Verkar inte vara så vanligt, men visst kan det förekomma.

Vet en åring som fick fång efter en natt lös i stallet där fodertunnor stod framme.
 
Sv: Rekordår för fång

Lyrik skrev:
2-åringen i mitt stall fick fång förra sensommaren då hon var bara 1 år. Hbl med mkt fbl i.

Nej fy så hemskt!

Nu ska man börja vara orolig för ettåringar också. Ska man inte ens tordas släppa dem på bete?
Vet du vad som utlöste fånganfallet? Vad gick hon på för bete? Bytte du bete? Tjock?

Jag längtar till vintern! Man kanske skulle flytta lång norrut så man har snö i stället för gräs nästan året om....
 
Sv: Rekordår för fång

Ja precis, med höet har man mycket större koll. I vinter har vi fodrat med hö och har inte behövt slänga en enda liten bal (vilket man ju kan få göra även med hö ibland). Det är billigare att både presss/bala, köpa och använda. Pappa fick en smärre chock när han räknade ihop totalkostnaden per ensilagebal vad gäller slagning, pressning och plastning. Sen skulle man ju ha en balgrip på traktorn också, som också kostar ett antal tusen.
Mer hö åt hobbybönderna ;)
 
Sv: Rekordår för fång

Quinn skrev:
Det är klart att den viktigaste faktorn för att få fång är fetma! Fet ponny bete är ju klassiskt. Men alla de andra fallen som blivit vanligare och vanligare de sista åren. Halvblod, fullblod och övriga raser som är i normalhull och motioneras,.
Varför har denna ökning av fångfall kommit? Det är ju det man undrar. Min bekants halvblod som snarare var åt det smalare hållet och rids och tränas varje dag fick fång av bete förra året. En annan fick fång i Januari, inte heller fet.
Många hästar som inte är feta får fång på vintern. Ofta hittar man ingen förklaring till dessa fall.

Min häst fick fång i december med kraftig hovbensrotation. Han var då inte fet, också enl veterinären och han åt bara hö med en kvot på 6. Han fick tyvärr ett återfall i slutet av mars, troligen p g a överansträngning i hagen av de dåliga hovarna.

Nu till mina funderingar. Jag har de sista två åren gett fri tillgång på hö, eftersom hästarna har klarat de utan att bli feta och de går på lösdrift.
Dock så börjar jag ju fundera om det trots allt gav fånganfallet.
Att min häst inte klarar processen med minsta lilla mer näring än han gör av med. Normalt blir väl hästar feta först då men kanske inte alla. Kanske överbelastade fri tillgång matsmältnings-systemet så han fick fång ändå.
Jag frågade veterinären men de trode inte det. Är det inte det så, så finns det ingen anledning till hans fång???:confused:
Några tankar kring detta hos "bukefalisterna" ;)

Sedan vill jag bara säga att jag tycker det är konstigt att hallands djursjukhus inte vill följa upp hur det går för min häst :(
Jag skulle bara ringa efter en vecka och rapportera. Sedan frågar de inte efter någon mer kontakt.
Jag får väl själv ringa och begära uppföljande röntgen så småningom. Konstigt tycker jag.

Anki
 
Sv: Rekordår för fång

Citat: "Mer hö åt hobbybönderna"

Jag håller absolut med! :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Rekordår för fång

_86a_ skrev:
Varför skulle inte hösilage vara nåhot hästfoder?? Min häst klarar defenitivt inte att gå på något annat än hösilage!! Har man en bronkithäst är valet enkelt!
Min fånghäst lider oxå av detta, men jag har haft kanonbra hö o hästen som står på stall har inte hostat en enda gång av höet på mer än 1 år.

Sen undrar jag hur bra det är när hösilaget fryser.
Jag är övertygad om att fångkänningarna började av det.
Var stapplig till o från under våren, förra året.

Vad händer när det tinas upp - på våren?
 
Senast ändrad:
Sv: Rekordår för fång

.
En veterinär jag pratat med sa att man också kunde se ett samband mellan fång och erlichios
.

Min fick Erlichia så fort han fick sätta hoven i gräshagen, 4 mån. senare i -slutet av Sept.
 
Sv: Rekordår för fång

Är det någon som vet om diabetes finns hos häst? Och om det kan finnas något samband med fång,det var bara något som slog mig!
 
Sv: Rekordår för fång

Jag tror inte det har ngt med ensilaget att göra så länge man inte köper ensilage lite här o var! 2 balar hos den bonden 3 hos ngn annan... O absolut inte ensilage som är skördat för att ges till kor! Det kan vara jättestor skilland på värdena i ensilage (inte de som kommer från samma åker, det tror jag inte på).

Min ponny fick fång för ca 3 veckor sedan o får nu stå i en liten sjukhage för att röra sig så lite som möjligt. Jag pratade med Helsingborgs djursjukhus foderexpert (oj, det blev långt:smirk: ) o när jag frågade henne om min ponny kunde få ensilage som var taget på ogödslad vall o väldigt sent var svaret tveklöst ja. Ensilaget är också ganska torrt o "grovt". Så det passar utmärkt till hästar! Men sen var det också meningen att det ska bli hästfoder. Pappas kor skulle ju inte mjölka ngt om dom fick det:rofl:
 
Sv: Rekordår för fång

Ska förresten tillägga att min ponny reds minst 5 dagar i veckan o var inte det minsta fet! Så nu kan tydligen alla hästar/ponnyer få fång.

Har en klubbkompis som fick avliva sitt halvblodsfång pga fång för inte så länge sen också:(:(
 
Sv: Rekordår för fång

Lyrik skrev:
2-åringen i mitt stall fick fång förra sensommaren då hon var bara 1 år. Hbl med mkt fbl i.
Fick ta bort min gamla tant (engelskt fullblod, 23½ år) pga kronisk fång 7 oktober 1996.
Usch, då...ja, då vet jag det. Min Welsh Cob hålls borta från det kraftigaste betet;)...hon är 2 år nu.
 
Sv: Rekordår för fång

Just diabetes finns inte, men något liknande. Sockeröverkänslighet typ. Och det kan säkert hänga ihop, Headshaking syndrome kan ju bero på sockeröverkänslighet, och ge en ökad risk för fång.
Tott vet mer om det!
 
Sv: Rekordår för fång

*lånar*

Tror mycket att det är ren okunskap. I det stallet som jag står i så släppte de ut hästarna flera timmar på ett ganska så bra bete i slutet av maj.

Jag hade som tur liat gräs till min häst sen början av maj. Bara lite i början och sedan öka på.

Vad jag minns av min ungdomstid var att man tog hö först och sedan så släppte man hästarna där. Under tiden så brukade de gå i hagar där det fanns lite gräs att mumsa på men det var ganska så begränsat.

Vet vissa som bara kör sina hästar till betet och bara släpper dem där utan någon som helst invänjning.

Mvh

Tora
 
Sv: Rekordår för fång

Visst, men det är långt ifrån den enda orsaken till ev. ökning av antalet fånghästar.
 
Sv: Rekordår för fång

Nej det har jag inte heller skrivit. Utan det är precis som med fång många olika anledningar.

Men att bara släppa hästar ut på bete (eller i gräshage i flera timmar) utan någon som helst invänjningsperiod det är nästan som att be om fång.

Tyvärr tycker jag att det slarvas alldelles för mycket med att vänja hästar vid gräs. Många gånger så går hästarna största delen av året i grus eller jord hagar med ytters begränsad tillgång till gräs och sen vipps så skall det gå i en gräshage med frodigt gräs från den ena dagen till den andra.

Tycker det är jättebra att så mycket forskning bedrivs just kring fång. Det finns så fruktanstärt många frågetecken angående denna mycket otrevliga sjukdom.

Mvh

Tora
 
Sv: Rekordår för fång

Det jag blir arg över är att uttrycket om hösilage "Det verkar inte vara något hästfoder direkt..."

Visst förstår jag om man som ägare till en fånghäst inte vill ge hösilage. Hösilaget har ju oftast lite högre värden än höt osv. Men att säga att hösilage inte är bra som hästfoder tycker jag är att gå för långt! Om hösilage inte fanns så skulle nog inte min häst heller finnas... =( En häst som är lindrigt känslig klara ofta att äta hö av bra kvalité. Men min häst gör det definitivt inte!

Angående när hösilaget fryser så tror jag inte att det händer något när det tinar igen etc. Det är ju inte samma sak som gräs. Som jag har fattat det så är frosten farlig eftersom gräset slutar växa, och när solen lyser på det så "lagrar" det upp näring. Detta kan ju inte hända med hösilage.
Dock så är jag inte säker! Är ingen expert!

Blir bara ledsen när ni klagar på hösilage. Ser det som enda räddningen till min häst. kanske på samma sätt som ni ser hö till era fånghästar? Dessutom tycker jag det finns många andra fördelar med hösilage. Även hö har ju sina för och nackdelar.

Kan vi inte enas om att det är bra att det finns två olika foder att välja bland utan att klanka ner på det andra? Vi har ju all rätt i världen att välja vad den egna hästen ska gå på!

Till _Runaway_ : Vet problemen med hösilage. Mycket tror jag beror på slarv från böndernas sida. och visst får man vara extra noga när det är hösilge. Fast enligt mig är det värt det.
 
Sv: Rekordår för fång

Lazio skrev:
Jag känner många vars hästar har fått fång i år och innan har jag aldrig hört om så många hästar som fått fång.
Tycker det är jättekonstigt.
Det är olika sorters hästar också, och ägarna har inte haft problem förut, det är inte matglada ponnyer liksom.


Om vi pratar rekord just i år - kan det inte bara vara så "enklelt" att våren var extremt sen - när gräset väl tog fart så tog det FART. Och att folk kanske då underskattade "draget" i betet och släppte dåligt inbetade hästar????
 
Sv: Rekordår för fång

jag förstår inte heller riktigt silage teorin... hästarna står ju på silage hela vinteråret? varför skulle de då få fång av det när de sen äter gräs?????
 
Sv: Rekordår för fång

Jag är så gott som övertygad att silaget startade fångkänningar.

Var o en är salig i sin tro.
Har haft silage bra många år nu, o bara bytt till hö på vårkanten.

Kommer aldrig att försöka med silaget igen. Det är inte värt att experimentera när det har gått så bra med höet.

min stora har faktisk varit bättre i hullet detta året trots höet, men det har varit jättefint o tydligen godare:confused:

Gav storan 2 kg silage o fri tillgång på hö o åt inte alltid upp silaget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 721
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp