Rekordår för fång

Sv: Rekordår för fång

Jag vill inte ge NÅGON häst hösilage, jag upplever risken för sjukdomar/störningar i magen för stor! Det säger jag inte bara för att jag har fånghäst.
Och om jag hade hosthäst skulle jag i första hand leta efter ett bra hö istället för att ge silage. Min häst hostade första vintern hos mig, höet var av halvbra kvalitet. Vi bytte till ett bra, dammfritt hö och han blev helt bra.
Och nej jag säger inte att alla hosthästar tål hö, men hö har man fodrat med i alla hästtider och det har ju gått bra. Varför experimentera? Jag upplever att hästarna i vårt stall är finare i hullet när de får hö, än hösilage. De var ojämnare med silaget.
 
Sv: Rekordår för fång

_Runaway_ skrev:
Jag vill inte ge NÅGON häst hösilage, jag upplever risken för sjukdomar/störningar i magen för stor! Det säger jag inte bara för att jag har fånghäst.
Och om jag hade hosthäst skulle jag i första hand leta efter ett bra hö istället för att ge silage. Min häst hostade första vintern hos mig, höet var av halvbra kvalitet. Vi bytte till ett bra, dammfritt hö och han blev helt bra.
Och nej jag säger inte att alla hosthästar tål hö, men hö har man fodrat med i alla hästtider och det har ju gått bra. Varför experimentera? Jag upplever att hästarna i vårt stall är finare i hullet när de får hö, än hösilage. De var ojämnare med silaget.

Håller med dig... Jag tillhör också dem som inte gärna ser ensilage som foder alternativ till häst..(inte till något annat djur heller).

Utan att ha någon som helst vetenskapligt belägg för mina påståenden nu, utan de är helt och hållet mina egna iaktagelser.... Så tycker jag att hästar ofta är lite kantigare i kroppen, något mattare i pälsen och ser allmänt lite glåmigare ut när de står på ensilage... Det finns säkert undantag. Men generellt sett så har jag gjort den iaktagelsen.
Har fått hit hästar till mitt stall som stått på ensilage i det tidigare stallet. De har bara på några veckor med högiva ändrat utseende radikalt. Rundare former, glansigare hårrem och piggare rent allmänt.

Dessutom har jag får som jag normalt sett ger hö... En vårvinter så fick jag ont om hö och var tvungen att köpa. Hittade inte något hö av bra kvalitet så jag löste situationen så att jag köpte ensilage till fåren.
Det året var det enda år jag har haft krångel med lammningarna. Dels ofullgångna foster hos tackorna. Tackor som avvisade lammen. Och två tackor som ett par dagar efter förlossningen drabbades av oförklarlig förlamning.

Detta har tydligen drabbat fler fårägare... Den som kommer hit och klipper mina får berättade att han hört andra fårägare berätta samma sak. När fåren gått på ensilage så är det betydligt vanligare med sådan problem som jag drabbades av än om besättningen får vanligt hö.
 
Sv: Rekordår för fång

syrran skrev:
Håller med dig... Jag tillhör också dem som inte gärna ser ensilage som foder alternativ till häst..(inte till något annat djur heller).

Utan att ha någon som helst vetenskapligt belägg för mina påståenden nu, utan de är helt och hållet mina egna iaktagelser.... Så tycker jag att hästar ofta är lite kantigare i kroppen, något mattare i pälsen och ser allmänt lite glåmigare ut när de står på ensilage... Det finns säkert undantag. Men generellt sett så har jag gjort den iaktagelsen.
Har fått hit hästar till mitt stall som stått på ensilage i det tidigare stallet. De har bara på några veckor med högiva ändrat utseende radikalt. Rundare former, glansigare hårrem och piggare rent allmänt.

Stackars dig som har såna erfarenheter!
Tänker du på det silage som brukar klassas som "ko ensilage" dvs så hög vattenhalt att häst inte kan äta tillräckligt vad den behöver, otroligt blött, grovt och strävt... vårt ser ut som hö - går knappt att se skillnad, annat än att det möjligtvis är lite grönare och mindre grovt i stråna än hö... har en duktig bonde som äger stallet, och silaget har topp värden varje år avsett somrarna som varit....

Trötta och glåmiga silage hästar :smirk:

Gossensommar010.jpg


JennieochGossen3.jpg


Gossentmkrning035.jpg


Gossentmkrning018.jpg
 
Sv: Rekordår för fång

Nope.... det ensilaget jag köpte själv till fåren var inte koensilage....
Det var förhållandevis torrt och dessutom avsett för får... köpt av en stor fårfarmare i närheten...

Vad för typ av ensilage eller silage (som du kallar det) hästarna som kommit hit har ätit kan jag ju inte uttala mig om. Annat än att de sett betydligt bättre ut efter ett par veckor med mitt vanliga hö....

Som sagt... jag gjorde inte några utfästelser om att mina åsikter var vetenskapligt grundade.... utan helt och hållet egna iaktagelser...Jag har även sett andra för mig negativa effekter av den sortens grovfoder . Betydligt fler negativa effekter än av hö i alla fall så för mig är det ingen tvekan om vad jag ger mina djur.

Jag kommer inte att ge mina hästar och djur ensilage/silage... vare sig torrare eller blötare.... (om det inte är enda alternativet till svält förståss :angel: )..
 
Sv: Rekordår för fång

Ja jag har inte avsett den här tråden att bli något krig om vem som fodrar eller inte fodrar med silage. Vi gör som vi vill.
Det som är trist är när du generaliserar så mycket utan att basera det på fakta, - det finns många här som undrar vad de ska fodra sina hästar, och då är det väl synd att bespotta ett visst foder utan att ha konkreta belägg för det.

Nu återgår jag till tråden som handlar om fång. förlåt TS!
 
Sv: Rekordår för fång

mackan skrev:
Ja jag har inte avsett den här tråden att bli något krig om vem som fodrar eller inte fodrar med silage. Vi gör som vi vill.
Det som är trist är när du generaliserar så mycket utan att basera det på fakta, - det finns många här som undrar vad de ska fodra sina hästar, och då är det väl synd att bespotta ett visst foder utan att ha konkreta belägg för det.

Nu återgår jag till tråden som handlar om fång. förlåt TS!

Håller med dig om att vi kom in på ett sidospår.... så jag skall rätta in mig i ledet...

Dock skrev jag att det var mina EGNA iaktagelser och erfarenheter... och av den anledningen INTE faktaunderbyggda...
Om jag hade påstått att jag hade fakta bakom min uppfattning så hade jag självklart hänvisat till den faktan. Men så var ju inte fallet .....

Så alltså....åter till ordningen...;)
 
Sv: Rekordår för fång

*lånar*

Jag tror att bra ensilage är lika bra som bra hö. Men sen så tror jag också att dåligt hö är lika illa som dåligt ensilage.

Det är mycket att tänka på när man gör ensilage. Det är inte bara att paketera en höbal med lite plast (som tyvärr många tror).

De första åren då det börjades med hästensilage gjorde man en hel del misstag. Man måste bla klippa det lite högre och ha mer plastlager runt då det oftast hanteras mer än vanligt koensilage. Sen så skall plasten vara spänd till en viss gräns m.m.

Har läst en avhandling som Müller (kommer inte ihåg förnamnet) har gjort. Tror att man kan tanka ner den från SLU (eller var det SVA?)

Har hittat en bonde som verkligen är intresserad av hösilage och så fint grovfoder har jag aldrig varit med om vare sig när det gäller hö eller silage.

Mvh

Tora
 
Sv: Rekordår för fång

syrran skrev:
Håller med dig om att vi kom in på ett sidospår.... så jag skall rätta in mig i ledet...

Dock skrev jag att det var mina EGNA iaktagelser och erfarenheter... och av den anledningen INTE faktaunderbyggda...
Om jag hade påstått att jag hade fakta bakom min uppfattning så hade jag självklart hänvisat till den faktan. Men så var ju inte fallet .....

Så alltså....åter till ordningen...;)

Trevligt med en debattör som kan debattera utan att spåra ur! Du har rätt att du skrev att det var dina egna åsikter dessutom.... Uppskattat! :bow:
 
Sv: Rekordår för fång

Tora skrev:
*lånar*

Jag tror att bra ensilage är lika bra som bra hö. Men sen så tror jag också att dåligt hö är lika illa som dåligt ensilage.

Det är mycket att tänka på när man gör ensilage. Det är inte bara att paketera en höbal med lite plast (som tyvärr många tror).

De första åren då det börjades med hästensilage gjorde man en hel del misstag. Man måste bla klippa det lite högre och ha mer plastlager runt då det oftast hanteras mer än vanligt koensilage. Sen så skall plasten vara spänd till en viss gräns m.m.

Har läst en avhandling som Müller (kommer inte ihåg förnamnet) har gjort. Tror att man kan tanka ner den från SLU (eller var det SVA?)

Har hittat en bonde som verkligen är intresserad av hösilage och så fint grovfoder har jag aldrig varit med om vare sig när det gäller hö eller silage.

Mvh

Tora

Klokt inlägg... jag håller med!!

Har också en bonde som är så extremt noga, både med höet och silaget. Helt otroligt. Det har varit bistra år några år då alla klagar över dåliga värden osv... Och lika sjutton har han lika fint foder med kanon värden och kvalitet dessa år. Är lyckligt lottad anser jag mig!!
 
Sv: Rekordår för fång

Det där gröna hösilaget som du talar om, har jag bara sett förra hösten göör fiint:d
annars är det gult.
 
Sv: Rekordår för fång

jag tror det beror på en mängd olika faktorer, men en orsak till att hästar får fel på sina magar är all sönder medicinering och vaccinering dom utsätts för. Vi männoskor bringar hästarna ur balans med våra ideér. Dom får välfärdssjukdomar precis som vi människor numer.
 
Sv: Rekordår för fång

axel skrev:
Det där gröna hösilaget som du talar om, har jag bara sett förra hösten göör fiint:d
annars är det gult.


Det är det ENDA jag talar om! :D Vårt ser ALLTID ut så - har stått i detta stallet i 3 år nu, det är underbar kvalitet.... Han e känd på bygden och säljer till mååånga tack vare det fina silaget... bla en granne elit ryttare som tidigare köpte rent jävla ko-silage, tills hon fick se vårat :D
 
Sv: Rekordår för fång

....inte en enda av våra hästar har haft fång på över 30 år !!!....;)
storlek mini A till stor häst.... alla på samma bete !!!

...och dom får mycket mat...och är fina i hullet...bra "vanligt" hö samt havre med tillägg av mineraler...ev.tillägg till unghästarna..

..gammalt, beprövat och bra...
 
Sv: Rekordår för fång

Har heller aldrig haft fång på någon av mina. de har stått på både hö och silage genom åren.
 
Sv: Rekordår för fång

Håller med i det mesta du säger! =)
Tror att många som klagar på hösilage har haft otur. Det finns mycket av dåligt hösilage tyvärr! Men enligt mig så slår ett bra hösilage allt annat.

Konstigt att den här debatten alltid ska komma upp!

Men ja, nu var det ju inte hösilage kontra hö den här tråden gällde. Jag tror som många andra har skrivit att det beror på att vintern stannade kvar så länge och att sen våren kom så explosionsartat. Det växte ju så det knakade! Tycker också att många vänjer sina hästar otroligt dåligt! Att bara släppa hästarna direkt från vinterhage där de gått på hö, till en sommarhage med en massa gräs, är för mig vansinne! Våra hästar släpps på bete på tisdag. De har då blivit vanda successivt i över en månad. Blev längre i år eftersom min häst har gått på kortison och vi då ville vara extra försiktiga. I vanliga fall brukar vi vänja dom på ungefär 3 veckor, vilket borde vara ett minimum tycker jag.
 
Sv: Rekordår för fång

Haha, dina hästar såg ju väldigt "trötta och glåmiga" ut!! ;)

Jag tror faktiskt att många hästar tappar muskler och allmänt går ner sig när de går på hösilage. AV den enkla anledningen att många tänker totalt fel när de ska fodra med hösilage. De tänker att -"Hösilage är "kraftigare" så då måste jag ge mindre av det än av höt." Det får ofta till följd att de stackars hästarna får alldeles för lite mat! Man måste ju ge så mycket MER av hösilaget än av höt. Detta får också följden att hästarna blir dåliga i magen osv. osv. eftersom de inte får tillräckligt med fibrer. Sen skyller man detta på hösilaget.

Förlåt nu fortsätter jag på sidospåret!
 
Sv: Rekordår för fång

Fångexplosionen i min bekantskapskrets och i mina bekantas bekantskapskretsar började redan förra året och jag har inte kunnat se något mönster i det. Men det är ju svårt då det finns så många orsaker till fång. Ska man göra en riktigt vetenskaplig studie till *varför det ökat* så får man ju se på många olika faktorer och bortse från de gamla hederliga fallen som oberoende år ändå hade poppat upp. Alltså om folk blivit oförsiktigare eller överutfodrar i större usträckning idag än för X år sedan skulle ju det vara en rätt lättförstådd anledning till att fånganfallen ökat i antal.

Men det som verkar vara en bov i dramat som tycks ha ökat under årens lopp är andelen gräs med hög fruktanhalt. Rajgräset t ex med sitt höga fruktaninnehåll är ju en tacksam fånggröda (haha, ett sånt lämpligt namn förresten.. den kallas fånggröda för att man gärna har den som insådd i ekovete t ex där den tar upp överskottskväven som annars hade slunkit ut i diken, sjöar och hav och orsakat övergödning) och nu är jag visserligen inte så gammal.. men det verkar som om rajgräset är vanligare nu än för 15 år sedan? Ngn som vet mer än detta?

Kan naturen dessutom själv påverka fruktaninnehållet i grässorter så att det ökar generellt överallt? Klimatförändringen nämnde någon. Påverkar temperaturen fruktaninnehållet?

Skulle i så fall en ökad fångfrekvens (alltså borttaget de fall då vi människor aktivt gått in och påverkat det hästen stoppat i sig) kunna bero på en temperaturhöjning?? =/

~Funderande Flip
 
Sv: Rekordår för fång

Här hade vi vitklöverexplosion förra sommaren.
Alla gräsmattor var vita t o m.

De som inte fick fång, fick eksem på mule, karled o ben.
Det tolkades som soleksem.
muggen o raspen var fruktansvärd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
Senast: IngelaH
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 757
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp