Rekordår för fång

_Runaway_

Trådstartare
Artikel från Krafft's hemsida

Rekordår för fång
I år tycks antalet fall av sjukdomen fång ha ökat kraftigt. Det bekräftar bl a veterinär Marjaana Alaviuhkola som driver Hallands Djursjukhus och dess filialer. Det är emellertid inte endast antalet fall som oroar veterinärerna ute på fältet.




– Tidigare var det främst ponnyraserna som drabbades. I år har vi haft ett antal fall av fång även bland halvblodshästar. Flera av mina kollegor på olika håll i landet kan konstatera samma utveckling, utan att vi kan peka på någon uppenbar orsak. I USA har man haft den här utvecklingen sedan ett par år tillbaka.

Forskningen kring fång har visat att orsaksbilden troligen är mer komplicerad än vad man tidigare trott. Det kan röra sig om ett antal samverkande orsaker. En faktor som tilldragit sig vetenskapligt intresse är sk fruktan – en sockerart som finns i riklig mängd i det späda vårgräset. Vidare finns det tecken på att större ansamlingar av inlagrat kroppsfett kan ge ifrån sig ämnen som bidrar till den sjukdomsprocess som leder till akut fång. Klimatförändringars inverkan på betesgräset är också en faktor som tilldragit sig forskarnas intresse.

Tidigare har vi på vår hemsida publicerat ett antal artiklar om fång. I vårt arkiv kan du t ex finna den handledning för utfodring av fånghästar som vi tagit fram i samarbete med veterinär expertis. Behöver du allmänna förebyggande råd eller hjälp med foderstaten till en häst som är disponerad för fång? KRAFFT:s foderrådgivare hjälper dig gärna. Du finner telefonnumret till din rådgivare via startsidan.

Vad kan det bero på? Okunskap i utfodring? Det är något jag får i skallen i alla fall. Men varför just NU till sommaren då? Ändrat klimat på betet?
 
Sv: Rekordår för fång

Jag kan tänka mig att hösilaget är en stor bov i dramat.

Det är det enda som vi har bytt ut på alla år.
 
Sv: Rekordår för fång

Jag tror på att man släpper sina hästar på bete allt tidigare. Förr släppte man aldrig före 1/6 o då hade gräset redan växt till sig. nu släpper man så fort gräset börjar spira, o hästarna äter av det mkt näringsrika nygräset.
Det är bara en teori jag har, finns inga belägg för detta.
 
Sv: Rekordår för fång

Det har ju även blivit vanligare med färdigfoder, isåfall borde det väl också kunna påverka?:smirk:
Jag tro helt enkelt på endera sämre hästar, eller annorlunda klimat med växthuseffekt och ozon.
 
Sv: Rekordår för fång

I år var det frostnätter i maj, efter de nätterna uppkom väldigt många fånganfall.
 
Sv: Rekordår för fång

Jaa, kanske beror det då på att sommaren/våren är sen? Och att folk ändå släpper hästarna vid samma tid som förut?
 
Sv: Rekordår för fång

Men man har väl alltid sagt att de sista frostnätterna är i början av juni- järnnätterna
 
Sv: Rekordår för fång

Tror också på klimatet samt allt färdigfoder, hösilage och uträkningar som ibland slår helt galet istället för att titta mer på individen kontra arbete.
 
Sv: Rekordår för fång

Jag tror det beror på fler okunniga hästägare som ger sina hästar för mycket mat och för lite motion.
 
Sv: Rekordår för fång

Har haft två individer som fått fång sista åren. En liten b-ponny som funkade första året jag ägde henne att gå på bete och mina hästar går i stora hagar och vänjer sig vid det nya gräset, Sedan fick hon fång på betäckningsstationen även fast jag skickade med eget hö, jag träffade på en gammal ägare som talade om att min ponny hade haft fång hos dem,Förra sommaren fick hon bara gå på hö ute och inget grönt alls hon klarade det, men i december fick hon ett anfall så jag trodde jag skulle bli tvungen att ta bort henne en hon repade sig så sakta och är ohalt, men hon ska få vila från ryttare ända tills sept.
Den andra är ett 16 årigt halvblodsto som varit frisk i hela sitt liv förra sommaren fick hon också fång på seminstation en hage med minimalt av gräs och hö från stationen, hon repade sig ganska snabbt men vilar fortfarande från ryttare , henne håller vi på och tömkör och promenerar med.
Har varit i kontakt med allt folk jag kunnat hitta som forskar och djursjukus men ingen kan förklara har haft hästar sedan mitten av 70 talet men aldrig något sådant som fång, trodde det bara var feta små ponnyar och hästar som kastas från hö till frodigt bete, mina går bara på annalyserat torrt hö.
 
Sv: Rekordår för fång

Hos oss har 1 arab och 1 travare fått fång men peppar peppar inte stallets 7 ponnier. Araben har troligen fått det av för snabbt insättning av krafft Groov 125 medan travaren av gräset.
 
Sv: Rekordår för fång

Peppar peppar...:crazy: Inget här än, däremot Lillys uppfödare som har två islänningar förutom Lillys mor drabbades igårkväll. Ett islandssto, 5 år, blev helt utslagen vilket visade sig vara fång. Nu stallar hon in resten av gänget för säkerhets skull så dom bara gå på betet några timmar om dagen. Jag har rätt små hagar så hästarna måste "fnula" på lite för att få i sig sitt gräs och jag tror att det är räddningen här + att unghästen växer. Nästa år kommer jag att vänta in i mitten på juni innan betessläpp för henne.

För övrigt ges här inget färdigt mer än mineralpellets och linfröpellets. Inget kraft eller annat utan endast lite kornkross och helhavre vintertid. Fri tillgång på hö. Håller tummarna för att det ska räcka för att hålla fången borta;)
 
Sv: Rekordår för fång

_Runaway_ skrev:
Artikel från Krafft's hemsida



Vad kan det bero på? Okunskap i utfodring? Det är något jag får i skallen i alla fall. Men varför just NU till sommaren då? Ändrat klimat på betet?

Min teori är att fler hästar går på åkermarksbeten nuförtiden( För inte så länge sedan var det svårt att få låna åkermark till bete av bönder så fler hästar gick på sämre naturbeten ) Dessa är sådda med gräsfrö som oftast innehåller Rajgräs.

Alla färdiga betesblandningar för häst innehåller Rajgräs. Rajgräs har ett mycket högt Fructaninnehåll, till skillnad från t ex Timotej ( Se artikel förra numret av Ridsport, eller sök på nätet ) Rajgräs är också näringsrikt och rikt på lättlösligt socker framförallt på våren innan det gått i blom. Det borde forskas mer på vilka grässlag som är bra för hästar och som kan rekommenderas vid insådd av betesvall för häst.

De vallfröblandningar som finns att tillgå är ju oftast framtagna för högproducerande djur inom lantbruket och ska ju helst innehålla så mycket energi som möjligt. Alla har ju dessvärre inte magra naturbeten att tillgå.
 
Sv: Rekordår för fång

:bow: Läste det numret av ridsport, skrev en tråd om artikeln här också. Läste det d'är om rajgräs men fick aldrig svar om varför det innehöll så mycket mer fructan än timotej. Så det ska man alltås undvika.
Finns det INGA vallfröbland ingar utan raj?
 
Sv: Rekordår för fång

Jag har sökt färdiga betesblandningar och de innehåller Rajgräs eller klöver som ju inte heller är så bra för fångbenägna hästar. Man kan ju också specialbeställa en egen betesblandning utan Rajgräs men det tror jag inte så många gör.
Det låter ju så bra med "Betesblandning Häst" så det är klart att man köper den. Gjorde också jag tyvärr..... En gång och aldrig mer! Rajgräset har dessutom en förmåga att ta över nästan hela betet efter några år. ( Åtminstone här )
Man borde verkligen satsa mer på att hitta orsaker till att fler och fler hästar får fång.
 
Sv: Rekordår för fång

Tack för dina svar, ska ta med mig det i höst när vi ska plöja/så om hagarna :bow: Hellre ett lite magrare bete som man får stödfodra på än ett bete med feta, och därmed fångbenägna, hästar!
 
Sv: Rekordår för fång

Jag ska också så om mina hagar i höst. Först ska allt rajgräs sprutas bort med Roundup före plöjning och ny sådd, så jag är säker på att det försvinner för alltid!

Har däremot lite svårt att bestämma vad som ska sås in. Det får väl bli timotej, ängssvingel, ängsgröe och något mer tror jag. Har svårt att hitta något om fructaninnehåll i ängsgröe och olika svingelsorter. Svårt att veta vem man ska fråga eller vem som kan veta. Kanske någon här? Hur gör man för att få ett magert bete?

Läste redan för flera år sedan i engelska fångartiklar om rajgräs och fructan så det är ju lite konstigt att det inte stått om det i någon svensk tidning förrän nu.
 
Sv: Rekordår för fång

Hm.. Ska fundera på det där om vem som kan veta fructaninnehåll i ängsgröe och svingel. Lovar att meddela om jag kommer på något ;) Borde inte någon agronom veta? Och hur får man tag i ett stycke agronom? :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 721
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp