Rekordstort sponsorkontrakt

Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

[...]- Avstängningen från OS stör mig inte så mycket just nu. du måste ha rätt häst och vara bra vid rätt tillfälle för att rida OS. Men om jag ha en bra häst och skulle kunna delta men inte får, då kommer jag att bli arg, säger Michael Whitaker till Horse & Hound.[...]

Planerar han att han ska få bli särbehandlad bara för hans namn och det extrema sponsoravtalet?
Regler är regler kära Michael..
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Nu var det ju inte medveten doping det handlade om, utan en förväxling av foderhinkar.
Det brittiska ridsportförbundet stöder MW, det är den brittiska olympiska kommitén som går på linjen att dopingfällda sportsmän inte får bli uttagna till OS.
Skulle alla länders olympiska kommitér gå på samma spår skulle startfältet vid OS bli rätt skralt och ryttare som Tony André Hansen, Pessoa, Beerbaum, O'Conner, Ahlmann, Lynch mfl
Förra OS-vinnaren i hoppning, Erik Lamaze, skulle tex aldrig fått ställa upp förra året, då han tidigare är fälld för doping (av sig själv).
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

men samtidigt så får man ta ansvar även för sitt slarv och sina misstag, som i alla andra sammanhang..
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

men samtidigt så får man ta ansvar även för sitt slarv och sina misstag, som i alla andra sammanhang..

Avstängd från OS för all framtid för att man råkat förväxla foderhinkarna. Om det är detta som hänt, så är det ett jäkla hårt straff. Förresten så lär väl inte Michael fodra alla sina hästar själv varje dag så det kan lika gärna vara en stallskötares fel.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Kvittar om nu butta blir tillåten......... Jag vet inte ens vad jag tycker i denna fråga. Om alla andra får tävla med butta får hans avstängning upphävas tycker jag om det är grundat på doping, lika villkor för alla...

Jag hoppas självklart att doping fortsätter vara förbjudet och därmed ska han inte få tävla i OS. Har man gjort sig skyldig så har man det. Oavsett hur det gick till.
Har man däremot bevis på misstag som det påstås varit i detta fall så självklart ska hans avstängning upphävas.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Nu var det ju inte medveten doping det handlade om, utan en förväxling av foderhinkar.
Det brittiska ridsportförbundet stöder MW, det är den brittiska olympiska kommitén som går på linjen att dopingfällda sportsmän inte får bli uttagna till OS.
Skulle alla länders olympiska kommitér gå på samma spår skulle startfältet vid OS bli rätt skralt och ryttare som Tony André Hansen, Pessoa, Beerbaum, O'Conner, Ahlmann, Lynch mfl
Förra OS-vinnaren i hoppning, Erik Lamaze, skulle tex aldrig fått ställa upp förra året, då han tidigare är fälld för doping (av sig själv).

Det skulle vara ett väldigt bra initiativ!

Btw, om jag inte minns fel så skrev även Pessoa på kravet att de nya dopingreglerna ska gälla from 1 januari 2010.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Nu var det ju inte medveten doping det handlade om, utan en förväxling av foderhinkar.
Det brittiska ridsportförbundet stöder MW, det är den brittiska olympiska kommitén som går på linjen att dopingfällda sportsmän inte får bli uttagna till OS.
Skulle alla länders olympiska kommitér gå på samma spår skulle startfältet vid OS bli rätt skralt och ryttare som Tony André Hansen, Pessoa, Beerbaum, O'Conner, Ahlmann, Lynch mfl
Förra OS-vinnaren i hoppning, Erik Lamaze, skulle tex aldrig fått ställa upp förra året, då han tidigare är fälld för doping (av sig själv).

Jag tror knappast att en friidrottare hade kommit undan med ursäkten att "min vattenflaska blev förväxlad" Alla länder har nu inte dom reglerna att dom utesluter en dopingfälld person ifrån OS utan det är ju bara vissa länder.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Avstängd från OS för all framtid för att man råkat förväxla foderhinkarna. Om det är detta som hänt, så är det ett jäkla hårt straff. Förresten så lär väl inte Michael fodra alla sina hästar själv varje dag så det kan lika gärna vara en stallskötares fel.


det har väl ändå inte med saken att göra?

det är ju det samma som i svanstedtsfallet, isf skulle han gått fri... vilket få av er på buke tycker vore rätt.. även fast det inte var han som höll i grisfösaren.

michaels hästar = hans ansvar.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Sen kan ju michaels påstående lika gärna vara lögn.
Tänk om alla skulle skylla på förväxlade foderhinkar? :cool:

Är man så klantig att man ger hästen fel foder (såvida det inte bara var hinken, dvs inte innehållet?) så kan jag inte påstå att man är så speciellt ansvarsfull.
Och håller man på med hästar - oavsett nivå - så ska man vara ansvarsfull!

Fram för hårdare straff och längre avstängningar istället.
Att just stänga av från OS 2012 känns väl nästan lite väl hårt, men samtidigt är 4 månaders avstängning rent löjligt.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

det har väl ändå inte med saken att göra?

det är ju det samma som i svanstedtsfallet, isf skulle han gått fri... vilket få av er på buke tycker vore rätt.. även fast det inte var han som höll i grisfösaren.

michaels hästar = hans ansvar.

OM, och jag säger Om det är som Michael säger att hinkar har förväxlats så är det inte otroligt att en stallskötare råkat klanta sig. I så fall är det väldigt långt ifrån att uppmana sina anställda att använda grisfösare. Om hinkar har blivit förväxlade så är det fortfarande Michael som är ansvarig men att bli avstängd på livstid från OS tycker jag faktiskt är väl hårt.

Om det är avsiktligt så är 4 månader alldeles för kort tid. Dock är det inte ett smärtstillande utan lugnande preparat och hästen har inte utsatts för nåt trauma - tränat och tävlat med skada etc.

Ett straff ska dömas ut och vederbörande får ta konsekvenserna men sen ska vederbörande få gå vidare.

Det är bra att dopingdiskussionen kommer upp till ytan. Jag är helt emot att man medicinerar hästar istället för att träna dem på rätt sätt men att tex ge hästen lugnande inför en tuff resa är nåt annat anser jag. Vad är functional food och vad är medicinering, var går gränserna. Hur lång tid tar det för olika individer att bryta ner olika preparat osv osv.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Sen kan ju michaels påstående lika gärna vara lögn.
Tänk om alla skulle skylla på förväxlade foderhinkar? :cool:

Är man så klantig att man ger hästen fel foder (såvida det inte bara var hinken, dvs inte innehållet?) så kan jag inte påstå att man är så speciellt ansvarsfull.
Och håller man på med hästar - oavsett nivå - så ska man vara ansvarsfull!

Fram för hårdare straff och längre avstängningar istället.
Att just stänga av från OS 2012 känns väl nästan lite väl hårt, men samtidigt är 4 månaders avstängning rent löjligt.

Med tanke på att det är tillåtet att ge medlet det gäller till tävlande ston kan det knappast påverka hästarna så mycket att det skulle vara meningsfullt att medvetet ge det till en hingst. Jag tycker nog att klantighet (eller möjligen sabotage) verkar rätt rimligt i just det här fallet.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Med tanke på att det är tillåtet att ge medlet det gäller till tävlande ston kan det knappast påverka hästarna så mycket att det skulle vara meningsfullt att medvetet ge det till en hingst. Jag tycker nog att klantighet (eller möjligen sabotage) verkar rätt rimligt i just det här fallet.

Vad är det för medel det gäller? Kan det verkligen vara så att man i dopingreglementet kan skilja på kön vad som är tillåtet att ge? Det verkar konstigt?
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

OM, och jag säger Om det är som Michael säger att hinkar har förväxlats så är det inte otroligt att en stallskötare råkat klanta sig. I så fall är det väldigt långt ifrån att uppmana sina anställda att använda grisfösare. Om hinkar har blivit förväxlade så är det fortfarande Michael som är ansvarig men att bli avstängd på livstid från OS tycker jag faktiskt är väl hårt.

det är ju vad michael har sagt, åke svanstedt tycker likväl att han är oskyldig och inte gjort eller sagt något om grisfösare.. precis som michael säger att han inte har avsikt att dopa sina hästar.

oavsett våra egna åsikter och värderingar, så har man ansett att bevisen mot dem är större/mer trovärdiga än bevisning för att de har rätt..

det är inga hobbyverksamheter och således styr pengar mer än man tror..
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

det är ju vad michael har sagt, åke svanstedt tycker likväl att han är oskyldig och inte gjort eller sagt något om grisfösare.. precis som michael säger att han inte har avsikt att dopa sina hästar.

oavsett våra egna åsikter och värderingar, så har man ansett att bevisen mot dem är större/mer trovärdiga än bevisning för att de har rätt..

det är inga hobbyverksamheter och således styr pengar mer än man tror..

Fast det verkar ju som att FEI tror på Michaels version men dömer honom för vårdslöshet, det gör däremot inte rätten när det gäller Svanstedt.

http://www.horseandhound.co.uk/competitionnews/397/289771.html
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

det är ju vad michael har sagt, åke svanstedt tycker likväl att han är oskyldig och inte gjort eller sagt något om grisfösare.. precis som michael säger att han inte har avsikt att dopa sina hästar.

oavsett våra egna åsikter och värderingar, så har man ansett att bevisen mot dem är större/mer trovärdiga än bevisning för att de har rätt..

det är inga hobbyverksamheter och således styr pengar mer än man tror..

Fast det är ju skillnad på doping och grisfösare, för i doping finns inget som heter skyldig eller oskyldig om blodprovet innehåller någon olaglig substans. Det spelar liksom ingen roll om Michael är oskyldig egentligen för han åker dit ändå eftersom det alltid är ryttarens ansvar.
 
Sv: Rekordstort sponsorkontrakt

Fast det är ju skillnad på doping och grisfösare, för i doping finns inget som heter skyldig eller oskyldig om blodprovet innehåller någon olaglig substans. Det spelar liksom ingen roll om Michael är oskyldig egentligen för han åker dit ändå eftersom det alltid är ryttarens ansvar.

Precis. Oavsett vem som dopat hästem (kan vara sabotage) så åker ryttaren dit. Men det finns flera straffsatser så nån slags värdering av hur allvarligt felet är görs.

Men som sagt har man avtjänat sitt straff så tycker jag inte att det egna förbundet ska förbjuda vederbörande att tävla i fortsättningen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hela det svenska EM-silverlaget – med Peder Fredricson i spetsen – är klart för Sweden International Horse Show. Nu är det klart att...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anslaget till de brittiska OS-ryttarna minskas med 2 miljoner pund (nästan 25 miljoner kronor) inför Tokoy-OS 2020. Totalt får dock...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Niklas Jonsson siktade mot OS i Rio de Janeiro och kom med i bruttotruppen – men när hästen Caral blev skadad fick han aldrig chansen...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Storbritannien, en av de nationer som har lag i ridsportens tre OS-grenar, har gjort klart vilka ekipage som får åka till Rio de...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp