Rekryterare se hit!

gulan

Trådstartare
Ja självklart andra också.

Var på en intervju. Jag fick berätta från början och fram till varför jag sitter i den här stolen. Försökte sammanfatta kort, och det kändes bra. Dom frågade lite kring min tjänst och berätta om tjänsten de erbjöd. Så löneanspråk.....Varför ska jag börja? Sa att jag tyckte det är upp till AG att sätta lön.
Så börjar vi samla ihop och knyta ihop säcken och förbereda oss för avslut. Då säger VD: Jag har inte förstått vad du gör på ditt arbete. Vad gör du?
Jag blev väldigt paff milt sagt. I mitt CV tycker jag varit riktigt petig med att berätta vad mina arbetsuppgifter är. Arbetet jag sökte är typ samma.
Är detta en fråga jag ska ha automat svar på om den dyker upp igen? Jämför det med en lärare som söker jobb som lärare. Kändes inte alls bra och ledsamt. Jag försökte såklart att berätta men kändes så fjuttigt.
Händer det ofta att frågan dyker upp?
gulan
 
Den frågan hade nog fått mig också att fundera igen över den organisation jag sökte arbete i. Riktigt tråkigt.

Det där med rekrytering verkar svårt. Väntar själv på besked om en tjänst jag sökte i mitten av maj, ansökningstiden gick ut i slutet av maj, intresserade uppmanades söka omgående pga löpande urval. Allt jag hört hittills är ett automatiskt mailsvar om mottagen ansökan. En hyfsat kvalificerad ingenjörstjänst på utvecklingssidan i ett stort statligt företag. Och jag är kvalificerad; annonsen var praktiskt taget skriven till mig. Det fick en mycket intressant tjänst att bli hyfsat ointressant. Their loss...
 
Ja självklart andra också.

Var på en intervju. Jag fick berätta från början och fram till varför jag sitter i den här stolen. Försökte sammanfatta kort, och det kändes bra. Dom frågade lite kring min tjänst och berätta om tjänsten de erbjöd. Så löneanspråk.....Varför ska jag börja? Sa att jag tyckte det är upp till AG att sätta lön.
Så börjar vi samla ihop och knyta ihop säcken och förbereda oss för avslut. Då säger VD: Jag har inte förstått vad du gör på ditt arbete. Vad gör du?
Jag blev väldigt paff milt sagt. I mitt CV tycker jag varit riktigt petig med att berätta vad mina arbetsuppgifter är. Arbetet jag sökte är typ samma.
Är detta en fråga jag ska ha automat svar på om den dyker upp igen? Jämför det med en lärare som söker jobb som lärare. Kändes inte alls bra och ledsamt. Jag försökte såklart att berätta men kändes så fjuttigt.
Händer det ofta att frågan dyker upp?
gulan
Hade VDn ens läst din CV?
:banghead:

Låter lika korkat som den rekryterare som frågade mig om hur jag trodde att jag skulle jobba, med alla de fritidsintressen jag var engagerad i. Jo men visst. jag är aktiv på fritiden men på jobbet sitter jag och bara rullar tummarna.....
 
Rent allmänt brukar en av mina första frågor vara just "vad gör du idag?". Det brukar vara en bra öppning, att få prata om något man känner väl till, och det är lätt att sticka in med följdfrågor och få ett bra flyt i samtalet.

Därifrån är det också lätt att gå över och prata om den tjänsten som är utannonserad, dra paralleller, följa upp med frågor om ev. skillnader i tjänster.

Verkar som en minst sagt tveksam organisation du varit hos. Eller bara ett stolpskott i fel stol...
 
Nej, den har aldrig dykt upp under mitt 42-åriga liv av rekrytering - på bägge sidor bordet.
Det var någon vecka sedan jag var där och har funderat rätt mycket på hur jag kunde vara så otydlig i min beskrivning av mitt arbete. (som även är tydligt i CV:t) Samtidigt är det bra att få fundera på vad jag gör hela dagarna..... Är arbetsledare och har personalansvar. Ibland kan jag sitta i bilen hem och undra vad tusan jag gjort på jobbet?
Rent allmänt brukar en av mina första frågor vara just "vad gör du idag?".
Ja det är så det brukar vara. Jag har under våren besökt rätt många rekryterare och visst är det skillnad på de som gör det hela dagarna och de som håller i det själva.
gulan
 
Det där med rekrytering verkar svårt. Väntar själv på besked om en tjänst jag sökte i mitten av maj, ansökningstiden gick ut i slutet av maj, intresserade uppmanades söka omgående pga löpande urval. Allt jag hört hittills är ett automatiskt mailsvar om mottagen ansökan. En hyfsat kvalificerad ingenjörstjänst på utvecklingssidan i ett stort statligt företag. Och jag är kvalificerad; annonsen var praktiskt taget skriven till mig. Det fick en mycket intressant tjänst att bli hyfsat ointressant. Their loss...
Jag tror det är svårt att få till det med nytt jobb så nära inpå sommaren. Jag började lite smått i februari och ringde faktiskt runt till flera av de större bemanningsföretagen och vi träffades helt förutsättningslöst. Några av dem har ringt upp mig och frågat om de får vidarebefordra mitt CV, så har jag varit på ett par stycken där jag fått komma flera gånger. Tyvärr har jag blivit bortvald. Men så länge jag får komma så vet jag att jag har ett gångbart CV.
gulan
 
Låter lika korkat som den rekryterare som frågade mig om hur jag trodde att jag skulle jobba, med alla de fritidsintressen jag var engagerad i. Jo men visst. jag är aktiv på fritiden men på jobbet sitter jag och bara rullar tummarna.....
Det är elakt att säga så där. Lite som att antyda....eftersom du har så mycket att göra på fritiden kommer du inte ha ork att jobba.
Fast nu när jag tänker efter så när jag skulle anställa så frågade jag faktiskt personen som hade tre småbarn om denne trodde att det skulle funka med barnen och jobba 5 skift. Jag vet att det är mycket känsligt att ställa såna frågor. Jag kanske också var ett stolpskott då????
gulan
 
Det är elakt att säga så där. Lite som att antyda....eftersom du har så mycket att göra på fritiden kommer du inte ha ork att jobba.
Fast nu när jag tänker efter så när jag skulle anställa så frågade jag faktiskt personen som hade tre småbarn om denne trodde att det skulle funka med barnen och jobba 5 skift. Jag vet att det är mycket känsligt att ställa såna frågor. Jag kanske också var ett stolpskott då????
gulan

Fast jag tycker att det är viktigt att få en förståelse för hur en tänkbar anställd har tänkt sig att lösa praktiskt att infinna sig på arbetet på anvisade tider. Så då är jag också ett stolpskott.

Det är så hög kostnad för att göra en felrekrytering att man måste vara både noga och våga ställa känsliga frågor. Men samtidigt lät frågan som du fick som att vederbörande inte ens läst CVt alls och det är ju konstigt. En sak att man också vill ha en muntlig beskrivning, kanske med mer eller mindre detaljer, men just att man säger att man inte fattat nåt och ändå kallat till intervju?
 
har funderat rätt mycket på hur jag kunde vara så otydlig i min beskrivning av mitt arbete. (som även är tydligt i CV:t)

Inte säkert att du har varit otydlig. Om jag förstår saken rätt kom frågan om vad du gör på ditt jobb från VD:n som kanske inte alls har varit inblandad i att läsa handlingar och vaska fram intervjukandidater. Så vederbörande kanske har fått 7 olika personers CV och ögnat igenom dem lite hastigt före intervjuerna.

Ett förberett standardsvar är bra eftersom den här frågan alltid kommer (även om det för det mesta är i början av intervjun) och det är lätt att bli mångordig när man talar om något man är djupt insyltad i.

Men VD:ns fråga kan också handla om intervjustrategi. Att ställa samma fråga igen för att se om du har ett inlärt standardsvar eller formulerar dig på ett nytt sätt. Det kan därför vara bra att säga samma sak, lika kort men på ett annat sätt.
 
Så vederbörande kanske har fått 7 olika personers CV och ögnat igenom dem lite hastigt före intervjuerna.

Fast då känner jag att man tar den delen när diskuterar runt tjänst tidigare i intervjun. Inte efter att man m e m rest sig från bordet.


Men VD:ns fråga kan också handla om intervjustrategi. Att ställa samma fråga igen för att se om du har ett inlärt standardsvar eller formulerar dig på ett nytt sätt. Det kan därför vara bra att säga samma sak, lika kort men på ett annat sätt.

Men vill jag verkligen bli "lurad" att svara när jag sitter i intervju? Det känns ju oerhört märkligt att försöka "lura" ur svaren från någon som man väl någonstans vill ha en bra relation med om man väljer att anställa? Och dessutom är väl detta något man inte direkt verifierar just där och då, förutom utsagon att Stina uppfattar sig syssla med.... låt oss stämma av med hennes referenser.
 
Det är elakt att säga så där. Lite som att antyda....eftersom du har så mycket att göra på fritiden kommer du inte ha ork att jobba.
Fast nu när jag tänker efter så när jag skulle anställa så frågade jag faktiskt personen som hade tre småbarn om denne trodde att det skulle funka med barnen och jobba 5 skift. Jag vet att det är mycket känsligt att ställa såna frågor. Jag kanske också var ett stolpskott då????
gulan
Fast det är väl ändå inte alls jämförbart?
Barn kan du inte prioritera bort så din fråga är nog rätt befogad. I alla fall är det väl intressant för en rekryterare att höra hur den sökande har löst sin barnpassning under arbetstiderna.

Men att tro att en aktiv och engagerad person rullar tummarna på arbetstid - är inte det konstigt? bättre att fråga om hur personen prioriterar istället?
Min aktiva fritid hade med att göra att jag fyllde min tid när jag var mellan jobb. Jobb är väl ändå prio ett hos de allra flesta?
 
Men vill jag verkligen bli "lurad" att svara när jag sitter i intervju? Det känns ju oerhört märkligt att försöka "lura" ur svaren från någon som man väl någonstans vill ha en bra relation med om man väljer att anställa?

Jag försvarar inte beteendet, bara konstaterar att jag varit med om liknande saker själv vid några olika tillfällen. Antingen det nu beror på att vederbörande är dåligt påläst, ouppmärksam eller vill se hur jag reagerar på en oväntad fråga.
 
Jag försvarar inte beteendet, bara konstaterar att jag varit med om liknande saker själv vid några olika tillfällen. Antingen det nu beror på att vederbörande är dåligt påläst, ouppmärksam eller vill se hur jag reagerar på en oväntad fråga.

Absolut kan det vara lämpligt att se hur en oväntad fråga tacklas, men att tugga om samma mat igen när man egentligen avslutar, det känns bara dumt och oproffsigt.

Jag har fått en del konstiga situationer på någon intervju, och fått kommentaren att jag redde ut det bra, att det var en del av prövningen - hur hanterar jag oväntade situationer. Det är ju en sak. Men det här känns bara omotiverat och otroligt dåligt från andra sidan bordet.
 
Jag har fått en del konstiga situationer på någon intervju, och fått kommentaren att jag redde ut det bra, att det var en del av prövningen - hur hanterar jag oväntade situationer.
Men jag tycker ändå att det är helt galet att "testa" sånt under en intervju. Att bli utsatt för oväntade situationer händer även när man inte är på intervju och det är väldigt svårt att veta hur man reagerar. Man kanske tror att man reagerar klokt och rationellt tillsammans med en skara panikslagna människor som vill rädda sig ur en brand bara för man klarade av det vid ett annat tillfälle. Man utsätts för oväntade händelser -ibland förvånas man över sig själv som gjorde allting rätt:) trots att man inte väntade sig det av en själv. Och ibland gör man så tokigt att det nästan blir jobbigt att tänka på det. :grin:
gulan
 
Jag tror det är svårt att få till det med nytt jobb så nära inpå sommaren.
Så kan det säkert vara.
Liten uppdatering ifråga om det jobb jag själv sökte i maj - några veckor efter att ansökningstiden gått ut (i annonsen poängterades att de sökte löpande) ringde jag den anvisade personalpersonen och hörde mig för om läget kring rekryteringen, och om tjänsten kanske redan tillsatts. Nejdå, de hade inte kommit någon vart, och vid det laget hade avdelningschefen gått på semester så "vi tar upp det här i augusti igen". På mitt förslag höll personalpersonen med om att det kanske skulle vara bra med någon form av återkoppling till de sökande, och lovade maila.
Nu i början av augusti, efter att jag fått förfrågningar från två andra håll, tänkte jag kolla status igen och ringde samma person. Påtalade även att ingen information gått ut sedan förra samtalet, vilket inte verkade bekymra personen. "Hoppsan". H*n lovade att maila statusinfo till samtliga sökande, och att de skulle höra av sig om intervjuer i mitten av augusti. Yeah right...

Det här är alltså ett stort statligt företag, som frekvent hamnar högt på förtroendebarometrar. Men jag har aldrig varit med om maken till amatörmässig och oseriös personalrekrytering.
 
Det här är alltså ett stort statligt företag, som frekvent hamnar högt på förtroendebarometrar. Men jag har aldrig varit med om maken till amatörmässig och oseriös personalrekrytering.
Ja visst är det lustigt. De är måna om varumärken och att det som jobbar där eller ska få jobba där ska vara ansikten utåt.
Kanske personalrekryteraren var ny?
gulan
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig faktiskt riktigt stolt över min insats! Klappar mig själv lite extra på axeln… :D Det var dags för medarbetarsamtal på...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 712
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp