Relation med psykisk ohälsa

Nu ska han iväg på ett event som har med sex att göra? Vi har pratat förut om att åka dit tillsammans men nu är det väldigt bråttom att åka dit så fort han är singel. Men det har inget med sex att göra säger han och att han inte ska ligga med någon. Alltså va? Gör man så efter 7 år ihop?
 
Nu ska han iväg på ett event som har med sex att göra? Vi har pratat förut om att åka dit tillsammans men nu är det väldigt bråttom att åka dit så fort han är singel. Men det har inget med sex att göra säger han och att han inte ska ligga med någon. Alltså va? Gör man så efter 7 år ihop?
Jag tror att du mår bäst om du försöker släppa allt som du inte måste involvera dig i med honom även om det är svårt. I mina öron låter det som att han fiskar efter just den reaktion du ger uttryck för här. Han vill att du ska ångra dig, ändra dig och att allt ska bli som vanligt. Det är så fult att göra så men tyvärr inte en helt ovanlig reaktion.

Sörj det som inte blev. Sörj att han inte var den du trodde. Släpp att han beter sig som han gör och koncentrera dig på att gå skilda vägar så snart det går. Det hjälpte ju inte att han grät, du kom inte tillbaka, då tar han till en ny strategi och ser om den lyckas. Låt honom inte komma åt dig genom hans fula agerande utan sörj på ditt håll så får han ta hand om sig och sina känslor på sitt håll. Håll målet uppe, du och ditt barn ska må bra.
 
Jag tror att du mår bäst om du försöker släppa allt som du inte måste involvera dig i med honom även om det är svårt. I mina öron låter det som att han fiskar efter just den reaktion du ger uttryck för här. Han vill att du ska ångra dig, ändra dig och att allt ska bli som vanligt. Det är så fult att göra så men tyvärr inte en helt ovanlig reaktion

Sörj det som inte blev. Sörj att han inte var den du trodde. Släpp att han beter sig som han gör och koncentrera dig på att gå skilda vägar så snart det går. Det hjälpte ju inte att han grät, du kom inte tillbaka, då tar han till en ny strategi och ser om den lyckas. Låt honom inte komma åt dig genom hans fula agerande utan sörj på ditt håll så får han ta hand om sig och sina känslor på sitt håll. Håll målet uppe, du och ditt barn ska må bra.

Ok, tack för ditt snabba svar. Svårt att undvika när man fortfarande bor ihop bara. Han försöker säkert med allt han kommer på. Själv har jag inte en tanke på sex, jag sörjer ju och är i en livskris så för mig är det obegripligt.
Ska försöka bara släppa det.
 
Jag förstår att det är svårt men det är du som har avslutat relationen. Han hanterar det här på sitt sätt och du på ditt. Inget är rätt eller fel.

Jag det är väl så... Känns på något vis bara som att om han börjar ligga en andra nu kommer jag ha svårt att respektera honom och det kommer förstöra allt. Men han gör vad han vill, frågan är bara varför man vill ligga med någon annan så fort? Varför är sex det första man tänker på, känns lite som att han bara har väntat på att bli fri och få ligga runt typ.
 
Jag det är väl så... Känns på något vis bara som att om han börjar ligga en andra nu kommer jag ha svårt att respektera honom och det kommer förstöra allt. Men han gör vad han vill, frågan är bara varför man vill ligga med någon annan så fort? Varför är sex det första man tänker på, känns lite som att han bara har väntat på att bli fri och få ligga runt typ.
Jag tror inte det har med sex att göra, utan mer om makt.
 
Ok, tack för ditt snabba svar. Svårt att undvika när man fortfarande bor ihop bara. Han försöker säkert med allt han kommer på. Själv har jag inte en tanke på sex, jag sörjer ju och är i en livskris så för mig är det obegripligt.
Ska försöka bara släppa det.
Ja det är svårt men att minimera att han upptar dina tankar medvetet gör det svårare för honom att såra dig. Det är jättesvårt när den man delat allt med inte längre är den människan. Man blir så sårbar, som om man inte hade någon hud alls och för att skydda sig själv behöver man ta mentalt avstånd.

Hur vi reagerar är så enormt olika. Vissa funderar på vad som gick fel, sörjer och som du säger, hamnar i en livskris. Andra behöver omgående bekräftelse på att de duger, kastar sig genast in i något nytt och funderar inte en endaste sekund på vad som blev fel. De flesta hamnar väl någonstans däremellan, gör lite av vart. Det finns inget rätt och fel utan vi är bara olika.
 
Känns på något vis bara som att om han börjar ligga en andra nu kommer jag ha svårt att respektera honom och det kommer förstöra allt.
Jag förstår inte varför det förstör mer att han eventuellt har sex med någon annan efter att ni avslutat relationen, jämfört med att han betedde sig som en total idiot när ni var i en relation.
frågan är bara varför man vill ligga med någon annan så fort?
Därför att man fungerar annorlunda än du helt enkelt. Man får ligga runt när man blivit singel, många mår bra av att göra det ett tag. Det är ingenting du behöver förstå egentligen, eftersom det liksom inte riktigt rör dig längre. Du har valt att avsluta relationen - fokusera på det.
 
Vissa funderar på vad som gick fel, sörjer och som du säger, hamnar i en livskris. Andra behöver omgående bekräftelse på att de duger, kastar sig genast in i något nytt och funderar inte en endaste sekund på vad som blev fel.
Fast man kan välja att ha sex direkt efter avslutad relation utan att för den sakens skull behöva "omgående bekräftelse".

För många är faktiskt sex något roligt, särskilt med personer man inte haft sex med tidigare. Då är det en rimligt reaktion att vilja ligga runt lite efter att man kommit ur en långvarig relation.
 
Jag håller helt med @niphredil att det finns ingen direkt anledning att analysera eller ifrågasätta varför en person gör något sådant när förhållandet är avslutat, speciellt om man avslutat det själv. Hur personer väljer att hantera och agera efter uppbrott varierar och man gör bäst i att fokusera på sin egen process.
 
Fast man kan välja att ha sex direkt efter avslutad relation utan att för den sakens skull behöva "omgående bekräftelse".

För många är faktiskt sex något roligt, särskilt med personer man inte haft sex med tidigare. Då är det en rimligt reaktion att vilja ligga runt lite efter att man kommit ur en långvarig relation.
Nej det behöver man såklart inte. Bekräftelse är inte lika med sex för mig så jag tänkte inte på att vara tydlig med att det inte behöver handla om sex. Jag relaterade inte till sex överhuvudtaget i den meningen utan just att endel behöver kasta sig in i något nytt när det de hade fallerar. Det behöver inte vara sex eller ett nytt förhållande utan just att det är något nytt där de kan få bekräftelse på att de duger. Att Ts ex väljer att göra något nu som de tidigare hade pratat om ser jag som ett tecken på att han vill göra något nytt. Det kunde lika gärna varit något helt annat, icke sexrelaterat som han ville göra. Endel ser det som ett flyktbeteende att göra så, andra ser det som ett sätt att släppa och gå vidare.
 
Jag relaterade inte till sex överhuvudtaget i den meningen utan just att endel behöver kasta sig in i något nytt när det de hade fallerar.
Ah, jag trodde du menade att han var den ena (den som kastar sig in i nåt nytt pga bekräftelse) och TS var den som sörjde. Sorry!
 
Ah, jag trodde du menade att han var den ena (den som kastar sig in i nåt nytt pga bekräftelse) och TS var den som sörjde. Sorry!
Nej nej, jag insåg när du tolkade det som du gjorde att jag var otydlig med att det inte handlade om sex för att jag var så inne i min egen tankegång (man lär sig nya saker varje dag :)). Jag tror de sörjer båda två fast på olika sätt. Att man kastar sig in i något nytt innebär inte med automatik att man inte sörjer. Det är som med sorg när någon har dött, det finns liksom inga rätt och fel i hur man sörjer. Det som är helt fel för någon är helt rätt för någon annan.
 
Jag håller helt med @niphredil att det finns ingen direkt anledning att analysera eller ifrågasätta varför en person gör något sådant när förhållandet är avslutat, speciellt om man avslutat det själv. Hur personer väljer att hantera och agera efter uppbrott varierar och man gör bäst i att fokusera på sin egen process.

Ska tänka på det... Mina egna psykiska problem gör sig väldigt påminda just nu bara med ångest och separationsångest och självhat. Att ha borderline och nära relationer är svårt. Speciellt när man måste skiljas från folk, kanske försöker jag bli arg för att göra det lättare?
 
Ska tänka på det... Mina egna psykiska problem gör sig väldigt påminda just nu bara med ångest och separationsångest och självhat. Att ha borderline och nära relationer är svårt. Speciellt när man måste skiljas från folk, kanske försöker jag bli arg för att göra det lättare?
Ta hand om dig själv du är en väldigt utsatt situation just nu och försök bara fokusera på att du ska framåt och att må bättre. Jag tror att det finns väldigt stor risk för destruktiva tankar och cirklar om du låter han ta plats i ditt liv då det känns som det finns stor risk att du då börjar tänka att det är fel på dig eller att du gjort fel.

Du har inte gjort något fel, du försöker göra en förbättring i ditt liv. Ett steg i taget framåt med fokus på ditt (och ditt barns liv såklart) med konstruktivt som ledord. Vad han gör eller inte gör är inte något du kan påverka eller ska låta påverka dig.
 
Jag det är väl så... Känns på något vis bara som att om han börjar ligga en andra nu kommer jag ha svårt att respektera honom och det kommer förstöra allt. Men han gör vad han vill, frågan är bara varför man vill ligga med någon annan så fort? Varför är sex det första man tänker på, känns lite som att han bara har väntat på att bli fri och få ligga runt typ.
Min exman gifte sig innan ens skilsmässan var klar :up:. Jag tror inte han blev påkommen för då hade det varit bigami ;). De gifte sig utomlands så jag vet inte hur det registrerades, bryr mig inte. Jag bara skrattade när jag fick veta. Alla hanterar brytningar olika , bara att inse.
 
Ta hand om dig själv du är en väldigt utsatt situation just nu och försök bara fokusera på att du ska framåt och att må bättre. Jag tror att det finns väldigt stor risk för destruktiva tankar och cirklar om du låter han ta plats i ditt liv då det känns som det finns stor risk att du då börjar tänka att det är fel på dig eller att du gjort fel.

Du har inte gjort något fel, du försöker göra en förbättring i ditt liv. Ett steg i taget framåt med fokus på ditt (och ditt barns liv såklart) med konstruktivt som ledord. Vad han gör eller inte gör är inte något du kan påverka eller ska låta påverka dig.

Så klokt sagt och precis så är det. Just nu ska jag framåt och inte fastna i allt jag eller han gjort/gör. Ska försöka äta, sova, träna, leka med sonen och bara andas mig igenom den här perioden. På ett vis är jag ju så besatt av honom och kärleken och tanken på en familj så jag skulle nog kunna kämpa ihjäl mig och gå tillbaka. Dessutom är han extra vacker, rolig och allt just nu, nästan oemotståndlig men jag vet att om ett halvår är säkert att tillbaka på ruta ett om vi försöker igen.
 
Min exman gifte sig innan ens skilsmässan var klar :up:. Jag tror inte han blev påkommen för då hade det varit bigami ;). De gifte sig utomlands så jag vet inte hur det registrerades, bryr mig inte. Jag bara skrattade när jag fick veta. Alla hanterar brytningar olika , bara att inse.

Oj vad skönt att kunna reagera så! ☺️ Det vore ju det ideala...
 
Nu läste jag ditt första inlägg igen, och känner inte igen dig i dina sista . Vad hände?:crazy:

Jag vet inte heller.... Allt kändes så rätt men nu känns allt bara hemskt och mina rädslor tar över. Känner att jag håller på att tappa allt? Det var miss beslut att separera men i min drömvärld hade vi varit en lycklig familj och jag är så ledsen och älskar ju honom och kommer sakna honom men kommer inte sakna allt dysfunktionellt. Har aldrig separerat från någon jag älskar förut. Fast jag är ändå så arg och besviken. Och vilse. Behöver nog hjälp :(
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 058
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 015
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp