Relationen mellan framvalv och bakvalv- en fundering....

Lotus

Trådstartare
Igen...

Har förstått att bakvalvet alltid (?) ska vara högre än framvalvet, iallafall på en dressyrsadel, men hur mycket då??? Alla sadlar ser ju så olika ut, vissa är ju jättedjupa i sitsen medan andra inte alls är likadana, och vissa har plats för mycket manke men inte andra (se tex sadelsidan.se, begagnade sadlar där de knäppt kort på begagnade sadlar framifrån).

Om man har en sadel med gott om plats för manken men en häst med låg manke - gör det något att det blir ett större mellanrum än nödvändigt vid manken , förutsatt att sadeln ligger bra i övrigt?

Eller är det att tolka som att sadeln är för trång eller ligger i bakvikt på just min häst?

Jag blir gråhårig....
 
Förstår inte riktigt hur du menar :). Sadeln ska ju varken ligga i framvikt eller bakvikt utan i lodrät balans på ryggen. Om man tittar på sadeln så ser man ju om den sluttar bakåt eller framåt eller ligger "rakt" på hästen oavsett sitsens djup etc (?)
 
Där tyngdpunkten i sadeln är ska det vara helt vågrätt dvs där du ska sitta. Sen får inte sadeln klämma någonstans heller. Ligger sadeln bra i övrigt spelar det ingen roll hur framvalv och bakvalv är men det vanligaste i en dressyrsadel är att bakvalvet är något högre.
 
Nä, det förstår jag för jag har inte tänkt i den banan förut heller, men en tjej sade att bakvalvet alltid ska vara högre än framvalvet, och så visade hon på sadeln jag hade på min häst. Då trodde jag att jag missat något väldigt väsentligt, liksom....

Hon menade uppenbarligen att det du beskriver som att ligga "rakt" och i balans, alltid innebär att bakvalvet är högre än framvalvet, om du förstår mig nu. :confused: :smirk:
 
Hej
Jag har precis tittat på Ellen Ofstads videofilm om "Sadelanpassning". De säger i filmen att bakvalvet ska vara två fingrar högre än framvalvet. Lägg pekfinger- långfinger på höjden på framvalvet så ska du få en rak linje från ovansida på fingrarna till bakvalver.
Hoppas du förstå, de blev kanske lite flummigt berättat ;)
 
Men så kan man ju inte säga, det finns dressyrsadlar som har extra högt bakvalv och det finns de som har lägre bakvalv. Glöm regeln om två fingrar! Man får helt enkelt kolla på varje olika sadel så att de ligger i balans och så att trycket är jämnt fördelat över hela bossorna.
 
Ja, detta är ju en djungel.

Har nu varit i Hööksbutiken och skärskådat deras sadlar, och tex Goldmedal-dressyrsadeln är tokhög i bakvalvet så om man ska få den att ligga i bakvikt så mycket att framvalvet är högre än bakvalvet, då får man jobba.... Likaså County har väl höga bakvalv, tycker jag mig ha sett?

Men det måste ju vara individuellt det där, alltså i regel ska bakvalvet vara högre, men hur mycket skiljer.

Om jag sätter mig i sadeln och sitter lodrätt när jag slappnar av, ligger sadeln bra då, kan man säga så?
 
Nej, det kan man inte heller. Då är det intressantare att se hur ryggmuskeln påverkas när man sätter sig i sadeln, om den trycks ihop baktill eller om sadeln flyter stadigt och jämnt på muskeln men ändå har en så stor kontaktyta som möjligt.
 

Liknande trådar

Utrustning För ett par månader sedan köpte ägaren till min medryttarhäst en ny dressyrsadel till hästen som jag var med och valde (bara jag som...
Svar
11
· Visningar
3 479
Senast: Magica
·
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 607
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: oki
·
Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 344
Senast: Nela88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp