Relationsövningar

Sryoqwe

Trådstartare
Jag har en häst som jag gärna vill ska kunna lita mer på mig. Jag har haft henne i tre år, hon är sex år nu. Det har blivit mycket bättre på tiden. Nu får jag även borsta och klappa i ansiktet utan problem. Hon litar fullt ut på mig från marken, men jag hade velat att hon litade på mig så även vid ridning.

Nu är hon inte ridbar, så bara övningar från marken. Hon tycker om att hoppa och det finns några hinder. Finns ju då även bommar, men inte obegränsat. Finns en liten paddock som är inhängnad, hon ska inte springa runt mycket men får röra sig. Hon är mycket (över-) energisk och har bra framåtbjudning. Hon är inte det minsta bakskygg men ganska lättskrämd, hon är inkörd. Reagerar inte på någon utrustning och tar hjälptyglar bra. Jag kan inte springa några längre sträckor, hon rör sig stort och är inte alltid lätt att hänga med. Hon är ca 170 cm om det spelar någon roll.

Hon är rädd för vattenpölar men går i om jag är på marken, kan även trava igenom då men även hoppa över.

Har ni några tips om övningar? :)
 
Jag har en häst som jag gärna vill ska kunna lita mer på mig. Jag har haft henne i tre år, hon är sex år nu. Det har blivit mycket bättre på tiden. Nu får jag även borsta och klappa i ansiktet utan problem. Hon litar fullt ut på mig från marken, men jag hade velat att hon litade på mig så även vid ridning.

Nu är hon inte ridbar, så bara övningar från marken. Hon tycker om att hoppa och det finns några hinder. Finns ju då även bommar, men inte obegränsat. Finns en liten paddock som är inhängnad, hon ska inte springa runt mycket men får röra sig. Hon är mycket (över-) energisk och har bra framåtbjudning. Hon är inte det minsta bakskygg men ganska lättskrämd, hon är inkörd. Reagerar inte på någon utrustning och tar hjälptyglar bra. Jag kan inte springa några längre sträckor, hon rör sig stort och är inte alltid lätt att hänga med. Hon är ca 170 cm om det spelar någon roll.

Hon är rädd för vattenpölar men går i om jag är på marken, kan även trava igenom då men även hoppa över.

Har ni några tips om övningar? :)

Det låter som att hon har eller har haft någon skada och är under rehab?

I så fall ska du nog undvika hinder även avsuttet.

Är hästen under rehab får man fundera lite kring vilka övningar som kan ge effekt under kontrollerad rörelse.
 
Det låter som att hon har eller har haft någon skada och är under rehab?

I så fall ska du nog undvika hinder även avsuttet.

Är hästen under rehab får man fundera lite kring vilka övningar som kan ge effekt under kontrollerad rörelse.
Hon kommer inte få hoppa, men hon kan gå över bommar och tycker att det är roligt. Hon ska utredas den 10/8 då hon reagerar för tryck över ryggen. Jag tror att hon gått omkull i hagen men är inte säker.
 
Hon är skadad och ska inte ridas nu, eller tränas särskilt mycket. Tänkte bara om någon hade tips på övningar från marken där hästen gärna ska kunna gå först. Cykla går bra men jag vill inte göra det nu när hon är skadad, kan bli lite väl fartfyllt :)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 820
Senast: Roheryn
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 249
Senast: Bapelsin
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 748
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp