Relativt lättlagad sommarmat?

Macka med ost och rädisor om jag orkar.

Jag har inte alls ätit mycket sedan i onsdags förra veckan, tror det var då jag åt middag senast. Torsdags åt jag i alla fall mer än ett mål- mackor. Fredag åt jag endast en glass på hela dagen. Lördag endast två rädisor, söndag endast en glass och i går två mackor med ost och rädisor. I dag en macka med ost och rädisor.

Det är varmt, det går inte att laga mat. Det går ännu mindre att äta mat. Det går inte ens att andas normalt ju.
Det är skönt nu att det är lite svalare temperaturer i alla fall. Då kanske jag kan få lite mer ordning på maten, för jag måste säga att jag är lite hungrig då och då och sugen på någon god mat!
 
Falafel, valfria salladsgrejer, röd lök, sås på matlagningsyougurt, tahini och citronsaft i ett tortillabröd/pitabröd.
 
Tärnade kokt färskpotatis, ett äpple och lök. Blandade ihop med lite gräddfil så blev det typ potatissallad och så har jag stekt kassler till.
 
Sill och färskpotatis kan jag äta minst en gång i veckan hela sommaren. Tycker det är jättegott och enkelt. Sen är överhuvudtaget det mesta som man kan ha till kokt färskpotatis bra. Jag kan också koka mycket färskpotatis och göra potatissallad dan efter. Brukar skiva potatisen och blanda med gräddfil och kryddor om jag vill ha något riktigt enkelt. Till kan jag ha kallskuret eller fisk och en sallad. Orkar jag vara mer kreativ så blandar jag också i ett hackat äpple och hackad purjolök för att få lite andra smaker också i potatissalladen.
 
Pastasallad! Kör oftast med kassler och vad grönsaker efter smak, tror blir gurka, paprika, blomkål, purjolök och ost i denna gång (ska göra imorgon) :d

Annan sommar favorit från min familj där vi inte gillar sill. Är färskpotatis, burkskinka, gräddfil och gräslök.
 
Igår lagade jag typ det godaste jag någonsin ätit!! Som jag lagat själv iaf... :p

Glasnudlar, fejkkött stekt med chili, salladsärtor, strimlad plocksallat, mungoböngroddar, rivna morötter, jordnötter, salladslök
Och sås på sweet chili, en massa limejuice, och vatten
 

Bifogade filer

  • 20210622_120707_capture.jpg
    20210622_120707_capture.jpg
    230 KB · Visningar: 22
Färsk, fylld pasta är en såndär riktig räddare i nöden här hemma på sommaren, har alltid minst en förpackning i kylskåpet för sådana kvällar när vi vill ha något snabbt, gott och enkelt!

Gott till kan vara:
Pesto
Parma-chips gjorda i ugn
fräst sparris eller fräst färsk spenat.

Vattenmelonsallad är en annan storfavorit, funkar till ALLT :D:love:

Ikväll ska vi nog dock laga makaroner och färdiga köttbullar... Sådär lagom inspirerande :cautious:
Har du något speciellt recept på vattenmelonsallad?
 
Färsk pasta med en "sås" på halverade körsbärstomater, citron, lite olja och ärsk basilika och oregano. Hade lite rökt skinka och fetaost över som jag rörde ner tillsammans med ruccola. Tog de tre minuter som pastan kokar. :D
 
Min förhoppning idag är en sparrisgratäng men troligtvis steker jag bara en skiva vattenmelon och slänger på lite feta idag om det inte bara blir mackor.
 
Spenatsoppa
Koka ägg, skala och dela i halvor
Hacka gul lök
Stek löken i smör tills den börjar mjukna
Pudra med vetemjöl
Häll i fryst hackad spenat, vatten och buljongtärning
Koka några få min
Häll i matlagningsgrädde och koka upp
Smaka av med generöst med vitpeppar
Severa med ägghalvor och ev knäckemackor

Så himla enkelt och gott. Uppskattas av både mig och 5-åringen
 
Vi äter mycket sallad på sommaren. Som bas blir det oftast machesallad och gurka, sedan en frukt (oftast melon eller platt persika), någon salt ost (feta/vitost eller halloumi), ibland något mer protein om det behövs (räkor, kyckling, rökt lax el. dyl.). Svarta oliver åker oftast ner också, ibland tomat, rödlök, paprika... Man kan variera hej vilt, bara att byta melonsort gör faktiskt ganska mycket :) Även klassisk grekisk sallad (ev. med vattenmelon) eller tonfisksallad åker fram med jämna mellanrum.

Jag är annars väldigt svag för kallskuret, ost och diverse tillbehör som plockmat sommartid, men i år råkar jag vara gravid och får därmed inte äta någon rolig chark eller några särskilt roliga ostar ;)

Sill och potatis är också käckt. Likaså typ allt man kan köpa som helfabrikat som ändå är gott, såsom potatissallad + rostbiff/skinka/korv med någon grönsak om man vill ha något kallt, eller fryst pyttipanna/dumplings/vårrullar osv. om det ska vara något varmt.
 
Toast är jättegott, och för att variera kan en ju göra andra sorters kombinationer av macka + pålägg och inte fastna i pizzatoppings. En supergod grej att göra nu när persikorna är så fina är att steka persikoklyftor i smör med lite färsk rosmarin. Gör sen en enkel dragonmajonnäs (mixa färsk dragon och lite rapsolja, häll i en äggula och mixa medan du försiktigt häller i mer rapsolja tills såsen blir krämig - smaka av med salt, peppar och vitvinsvinäger eller sherryvinäger). Stek bröd, lägg på persikoklyftorna, lägg på något gott protein (rostbiff, tryffelsalami, halloumi eller nåt annat du gillar) och ringla sen över dragonsåsen.
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 187
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
680
Senast: tott
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 205
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp