Relativt lättlagad sommarmat?

Min förhoppning idag är en sparrisgratäng men troligtvis steker jag bara en skiva vattenmelon och slänger på lite feta idag om det inte bara blir mackor.
Steker du vattenmelon på stekpanna alltså? Blir det gott? Smälter inte allt bort? Haha

Sparrisgratäng lät gott och annorlunda. Vad har du för recept till det?
 
Steker du vattenmelon på stekpanna alltså? Blir det gott? Smälter inte allt bort? Haha

Sparrisgratäng lät gott och annorlunda. Vad har du för recept till det?
Jepp, rätt upp och ner, bara så den får lite stekyta :)

Det är asgott! Jag går på det här receptet: https://zeinaskitchen.se/sparrispaj/ men jag dubblar mängden fyllning (och skippar purjolök pga kräsen) och gör gratäng av det istället bara. Pajen är god men jag orkar inte fixa pajskal och med gratäng blir det mer av det jag faktiskt vill åt :D Toppar gärna med lite feta också, passar så vansinnigt bra! :d:love:
 
Jepp, rätt upp och ner, bara så den får lite stekyta :)

Det är asgott! Jag går på det här receptet: https://zeinaskitchen.se/sparrispaj/ men jag dubblar mängden fyllning (och skippar purjolök pga kräsen) och gör gratäng av det istället bara. Pajen är god men jag orkar inte fixa pajskal och med gratäng blir det mer av det jag faktiskt vill åt :D Toppar gärna med lite feta också, passar så vansinnigt bra! :d:love:
Kul med lite annorlunda och inspirerande mat. Jag har verkligen noll fantasi i köket just nu så alla tips uppskattas!
vi äter helst inte pasta hemma så då försvinner en ganska stor del sommarmat med diverse pastor och pastaröror.
 
Rabarberkräm.
Till frukost och middag ungefär fyra fem dagar i veckan.
Och en smörgås till för lite salt.
Åh. När jag var liten och hela familjen var upptagen med höskörd eller annat stessigt - då var kräm standardmaten.

Min mor kokade en rejäl kastrull risgrynsgröt och en laddning med rabarbersoppa eller andra bär. Favoriten var rabarber och jordgubbar ihopkokade till lös kräm.

En rejäl kladd gröt i tallriken och så krämen/soppan över. :d:d
Bara att knata in i köket och ta för sig när det kom en lämplig paus.
 
Kul med lite annorlunda och inspirerande mat. Jag har verkligen noll fantasi i köket just nu så alla tips uppskattas!
vi äter helst inte pasta hemma så då försvinner en ganska stor del sommarmat med diverse pastor och pastaröror.
Välkommen till klubben! Zeinas har en massa gott. Ett annat smidigt exempel är den här: https://zeinaskitchen.se/kottfarsbiffar-i-farskostsas/ Jag brukar göra biffarna av Anammas formbara färs för enkelhetens skull och fryser in ett gäng biffar på en gång. Sen byter jag ut creme bonjouren till kantarellsmak och låter lite smörstekta kantareller puttra med. Vansinnigt gott och har man biffarna klara innan så går det på ett kick :love:
 
Egentligen allt tillsammans med färskpotatis, en klick smör och gräddfil/cf. Korv, kött, fisk, köttbullar. Spelar inte så stor roll. ALLT är gott tillsammans med färskpotatis :d !
 
Stort tack för en inspirerande tråd! Precis vad jag behövde.

Mitt bidrag: tunnbröd täcks med wasabikryddad philadelphiaost, ett par skivor kallrökt lax och en hög gröna blad (jag är väldigt förtjust i färsk babyspenat). Rulla ihop och ät. Kallt, salt och enkelt.
 
Jag följde ICAs recept till största delen sist jag gjorde och den blev supergod! Tycker det är gott med fetaost och svarta bönor i för lite extra matighet.
Ibland gör jag mer en vanlig grönsallad med tomater, gurka oliver eller vad man nu vill ha och har i vattenmelon i en sådan. Gärna med lite valnötter också.
Idag har vi ätit vattenmelonsallad till middag och så grillade vi kycklinglår till. Riktigt, riktigt gott med vattenmelonsallad! Ska jag vara ärlig så var både jag och mannen skeptiska till den kombinationen men det var ju verkligen lyckat
 
Åh. När jag var liten och hela familjen var upptagen med höskörd eller annat stessigt - då var kräm standardmaten.

Min mor kokade en rejäl kastrull risgrynsgröt och en laddning med rabarbersoppa eller andra bär. Favoriten var rabarber och jordgubbar ihopkokade till lös kräm.

En rejäl kladd gröt i tallriken och så krämen/soppan över. :d:d
Bara att knata in i köket och ta för sig när det kom en lämplig paus.
Min mormor hade alltid grädde och så fet mjölk, såklart på den tiden, i rabarber och jordgubbskräm.
Så gott.
Så det blir det nu också ♥️
 
Jag är väldigt förtjust i pizza gjord på tortillabröd eller libabröd.
På med tomatsås, gärna den som heter pizzasås (den är lite tjockare och kryddigare), sen på med det som faller i smaken eller finns hemma.
Grädda i ca 5 min i ugn värmd till minst 250°
 
Stort tack för en inspirerande tråd! Precis vad jag behövde.

Mitt bidrag: tunnbröd täcks med wasabikryddad philadelphiaost, ett par skivor kallrökt lax och en hög gröna blad (jag är väldigt förtjust i färsk babyspenat). Rulla ihop och ät. Kallt, salt och enkelt.
Det där lät ju sjukt gott och enkelt!
Hur blandar du wasabin i philiadelphian?
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 196
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
683
Senast: tott
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 152
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp