Relativt lättlagad sommarmat?

Inte direkt världsomvälvande men bland det godaste jag vet på sommaren är färdiggrillad kyckling med en god potatissallad och lite färska bladgrönsaker till.

Annars skivar jag zucchini och halloumi i tärningar, skär sparris i små bitar, häller av en burk majs och drar i allt i en stekpanna på hög värme. Steks med mycket smör och salt och serveras med potatis i valfri form och tzatziki. Supergod sommarmat.
 
Tipsar! Skippa pastan i recepten och ersätt med quinoa/hirs/bovete istället. Blir oftast bättre :d
Ja! Min favorit är matdurum, ibland steker jag på den som hastigast i lite smör innan jag använder det i sallad med tex squash, halloumi, grönkål/spenat och annat gott som finns hemma för stunden!
 
Så många avancerade rätter ni gör :) Eller ja, rätter som kräver lite arbete ändå, när det är varmt är jag någonstans mellan halvdöd och heldöd och orkar inte göra många knop i köket så att bre en macka är FÖR avancerat.... Det värsta var nu när det var så varmt- över 30 i några dagar, så tänkte jag att jag hade kunnat äta havrefras och fil, men hade ingen fil, musli och yoghurt men hade inte yoghurt heller, corn flakes och mjölk, men hade inga corn flakes...

Middag är inte min starka sida.
 
Så många avancerade rätter ni gör :) Eller ja, rätter som kräver lite arbete ändå, när det är varmt är jag någonstans mellan halvdöd och heldöd och orkar inte göra många knop i köket så att bre en macka är FÖR avancerat.... Det värsta var nu när det var så varmt- över 30 i några dagar, så tänkte jag att jag hade kunnat äta havrefras och fil, men hade ingen fil, musli och yoghurt men hade inte yoghurt heller, corn flakes och mjölk, men hade inga corn flakes...

Middag är inte min starka sida.
Såna dagar käkar jag gärna proteinglass :D Typ Lohilos Damn!, en daimglass med chokladtäcke. Gott och mättande, jag äter den helst med lite bananskivor till.
Hittade billiga små smoothieglassar på Willys också. Perfekt när det egentligen hade passat bra med en smoothie :p
 
IMG_20210624_191621024_HDR~2.jpg

Inspirerad av tråden har vi provat att steka vattenmelon i grillpannan ikväll :D
Fetaost, honung, citronmeliss och lime på toppen!
Blev himla bra :d
 
Såna dagar käkar jag gärna proteinglass :D Typ Lohilos Damn!, en daimglass med chokladtäcke. Gott och mättande, jag äter den helst med lite bananskivor till.
Hittade billiga små smoothieglassar på Willys också. Perfekt när det egentligen hade passat bra med en smoothie :p
Ja, det låter lättare onekligen, att bara hämta något och kränga :D Slippa bryet att stå och göra något!
 
Precis! Lika med proteinpudding, kvarg och sånt i portionsförpackning. Men let's face it... I den värmen vill man ha glass ;)
Ja precis, glass var gott! :D Men samtidigt saknade jag att äta något, eller kroppen saknade, kanske inte första dagen, men sedan, det blev alldeles för lite att bara äta en glass liksom! Jag funderade på att göra sallad, men ORKADE inte.... så jag struntade i det och efter ett par dagar med nästan ingen mat orkade kroppen knappt promenera med hunden ;) och jag fick krypa till korset och äta något vettigt ändå. Tack och lov hade värmen släppt lite!
 
Ja precis, glass var gott! :D Men samtidigt saknade jag att äta något, eller kroppen saknade, kanske inte första dagen, men sedan, det blev alldeles för lite att bara äta en glass liksom! Jag funderade på att göra sallad, men ORKADE inte.... så jag struntade i det och efter ett par dagar med nästan ingen mat orkade kroppen knappt promenera med hunden ;) och jag fick krypa till korset och äta något vettigt ändå. Tack och lov hade värmen släppt lite!
Ja jo, man kan ju inte leva på glass tyvärr :laugh:
 
Idag eller imorgon ska vi äta detta: https://www.halfbakedharvest.com/lemon-butter-pasta/#bo-recipe, har inte prövat det innan men har lagat andra recept från denna sida och det blir alltid gott och är alltid superenkelt!
Den såg inte så superenkel ut, men ska prövas någon dag under semestern.

På temat pasta-citron-basilika bidrar jag med denna: https://www.ica.se/recept/tagliolini-med-citron-fetaost-och-basilika-711843/ som verkligen är enkel. Jag lagade den med färdiga tortellinis istället för bara pasta, för mer matighet (och med två citroner istället för en, för de var så små), men tror den skulle bli bra i original också.
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 196
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
683
Senast: tott
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 147
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp