Relativt lättlagad sommarmat?

Sporthorse

Trådstartare
Det brukar bli lite enformigt såhär i sommarvärmen så för att få lite inspiration så undrar jag: Vad ska ni laga ikväll?
Gärna något som inte tar halva dagen.
 
Detta slängde jag ihop nyss:
Falafel, tomat, sallad, gurka, lök, en halv avokado och så oriendressing :)
Supergott och superenkelt.
IMG_20210622_152305_672.jpg
 
Det brukar bli lite enformigt såhär i sommarvärmen så för att få lite inspiration så undrar jag: Vad ska ni laga ikväll?
Gärna något som inte tar halva dagen.
Vi ska äta stekt marinerat fläskkött (färdigmarinerat från affären) med coleslaw (också den färdig från affären), kokt färskpotatis och ev en enkel grönsallad.

Annars är pastasallad standard i vårt hem på sommaren :) !
 
Färsk, fylld pasta är en såndär riktig räddare i nöden här hemma på sommaren, har alltid minst en förpackning i kylskåpet för sådana kvällar när vi vill ha något snabbt, gott och enkelt!

Gott till kan vara:
Pesto
Parma-chips gjorda i ugn
fräst sparris eller fräst färsk spenat.

Vattenmelonsallad är en annan storfavorit, funkar till ALLT :D:love:

Ikväll ska vi nog dock laga makaroner och färdiga köttbullar... Sådär lagom inspirerande :cautious:
 
Det brukar bli lite enformigt såhär i sommarvärmen så för att få lite inspiration så undrar jag: Vad ska ni laga ikväll?
Gärna något som inte tar halva dagen.
Jag ska göra tunnbrödsrullar med laxröra.

Mosa varmrökt lax med en gaffel, blanda i färskost (naturell eller någon smak du gillar), lite pressad citron, någon sked creme fraiche för att göra det krämigare, salt, peppar, någon lök så som gräslök/rödlök/salladslök och hackad dill (jag tar fryst dill för enkelhetens skull). Ibland smaksätter jag med pepparrot också.
Rulla i tunnbröd och ät. Tar inte ens 10 minuter att röra ihop.
 
Jag brukar göra kyckling- eller laxfiléer i airfryern och potatis i någon form och grönsaker i ungnen när jag inte orkar engagera mig i matlagningen. Blir väldigt saftigt kött utan att man behöver vakta det på samma sätt som om man steker eller grillar.
Beer can chicken är också en återkommande favorit och även diverse grönsaksgrytor.
 
Wraps! Brukar bre lite philadelphiaost på först, sedan bladspenat och couscous eller bulgur. Grönsaker efter smak, jag gillar dessutom råa champinjoner. Kanske stekt halloumi om jag är på det humöret. Sen någon dressing, done!
 
Ikväll tror jag att jag kör salsiccia och färskpotatis-klyftor och halloumi i airfryern.
Älskar airfryern nu när man är värme-lat och inte pallar laga mat i en evighet.

Till lunch tog jag rester av italiensk potatissallad och rökt kallskuren carré. Gillar att göra en större laddning sådan sallad eller marinerade svarta bönor/rödlök/tomat/vitlök och kunna putsa upp lite till olika protein.

Tänkte äta caprese imorgon till lunch.

Bruschetta med parmesan är också gott sommartid. Till musslor soeciellt! Om jag får till en riktigt god gucka som jag kokat dem i kan jag ibland spara, frysa och återanvända. Ev bara ha online mer färsk persilja/morot etc. Då går det himla fort.
 
Ikväll blev det toast till middag. Igår en burk Ben and Jerry's...

Men en sak som är lätt och relativt snabbt enl mig är pastagratäng, bara att ha i det som finns i kylen (sist blev det pasta, rivna morötter, palsternacka och halloumi sen lite mjölk och creme fraiche slattar. Men är ju bara att slänga in vad fan som helst egentligen 😁) Sköter sig själv ugnen tills det ser färdigt ut.
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 188
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
681
Senast: tott
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 123
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 149
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp