Religionsfrihetsbegreppet som teori

Fille

Trådstartare
Jag skriver just nu examensarbete, läser till f-3 lärare. Min handledare tyckte jag kunde använda religionsfrihetsbegreppet som teori i mitt arbete, jag pratade med handledaren imorse och tyckte då att jag förstod. Nu förstår jag dock inte riktigt. Han nämnde också icke konfesionell (stavas?) skola i samband med religionsfrihetsbegreppet. Är det någon som förstår hur han menar? Eller kanske kan tänka sig in i vad han menar och förklara lite?
 
svårt att veta vad någon annan menar. Själv kopplar jag icke konfessionell till självklarheten att inte en viss religion undervisas eller påbjuds i skolväsendet. Att man utgår från religion som ett ämne, inte en tro.

Jag växte upp på den tiden när vi bad morgonbön, sjöng psalmer och jesus antogs vara självklar i våra liv.

Numera är inte bibelkunskap något ämne i skolan, inte helleer korandito eller någon annan religions heliga skrifter. Däremot undervisar man om att de finns. Väsentlig skillnad!

Vill man fördjupa sig i sin religion är det fullt möjligt i många olika former. Men det ska inte - och får inte - göras inom skolväsendets ram.

Kan det vara detta som handledaren avser?
 
Jag skriver just nu examensarbete, läser till f-3 lärare. Min handledare tyckte jag kunde använda religionsfrihetsbegreppet som teori i mitt arbete, jag pratade med handledaren imorse och tyckte då att jag förstod. Nu förstår jag dock inte riktigt. Han nämnde också icke konfesionell (stavas?) skola i samband med religionsfrihetsbegreppet. Är det någon som förstår hur han menar? Eller kanske kan tänka sig in i vad han menar och förklara lite?
Lite som @tanten är inne på men om du ska använda det som teori så kanske frågan om skolan verkligen står för religionsfrihet? Det beror lite på vad du skriver om, men tittar man på ämnet religion så utgår den ofta ifrån kristendom som normen. Mycket av vårt samhälle gör det men det kan vara viktigt att belysa det.
 
@Snurrfian och @tanten

Jag har en hypotes om att det är våra svenska traditioner som uppmärksammas i skolan, där man julpysslar, går luciatåg, gör påskägg osv. Det är traditioner, för mig som ateist, bara är just traditioner men som för andra kan vara religiöst laddade. Och att man i skolan ytterst sällan uppmärksammar andra traditioner/religioner mer än under just religionsundervisningen. Ska troligen intervjua 4-5 lärare spridda över olika skolor från olika områden.
 
@Snurrfian och @tanten

Jag har en hypotes om att det är våra svenska traditioner som uppmärksammas i skolan, där man julpysslar, går luciatåg, gör påskägg osv. Det är traditioner, för mig som ateist, bara är just traditioner men som för andra kan vara religiöst laddade. Och att man i skolan ytterst sällan uppmärksammar andra traditioner/religioner mer än under just religionsundervisningen. Ska troligen intervjua 4-5 lärare spridda över olika skolor från olika områden.
Då förstår jag verkligen att du ska använda dig av religionsfrihet som teori, du måste även definerar vad begreppet betyder för dig. Jag kan tänka mig en fråga som "Hur stor religionsfrihet finns det i luciatåget?"
 
Då förstår jag verkligen att du ska använda dig av religionsfrihet som teori, du måste även definerar vad begreppet betyder för dig. Jag kan tänka mig en fråga som "Hur stor religionsfrihet finns det i luciatåget?"

Jag har bara så svårt att förstå vad jag ska skriva i avsnittet teori, jag har blivit tipsad om en bok som tar upp begreppet religionsfrihet, ska försöka låna hem den, kanske blir klarare då. Men jag känner mig så osäker på vad jag ska göra, trots att vi hade en kurs innan examensarbetet som tog upp bla teorier.
 
Jag har bara så svårt att förstå vad jag ska skriva i avsnittet teori, jag har blivit tipsad om en bok som tar upp begreppet religionsfrihet, ska försöka låna hem den, kanske blir klarare då. Men jag känner mig så osäker på vad jag ska göra, trots att vi hade en kurs innan examensarbetet som tog upp bla teorier.
Jag tycker också att det är svårt med teorier, kolla om det finns någon annan uppsats som har använt religionsfrihet som teori för att få lite tankar och idéer! Skriv som du tänker och så kollar du med handledaren.
 
Jag har bara så svårt att förstå vad jag ska skriva i avsnittet teori, jag har blivit tipsad om en bok som tar upp begreppet religionsfrihet, ska försöka låna hem den, kanske blir klarare då. Men jag känner mig så osäker på vad jag ska göra, trots att vi hade en kurs innan examensarbetet som tog upp bla teorier.

Är det teoriernas syfte som är lite oklart?

I teoridelen behöver du definiera de begrepp du kommer använda för att tolka dina resultat, eller teorier/modeller som du prövar med dina resultat.

Är det religionsfrihet i skolan du vill undersöka behöver du i teoridelen definiera vad religionsfrihet är. Sedan använder du den definitionen av religionsfrihet som ram när du analyserar dina resultat.

Jag brukar tänka teorin som tolkningsramen, som jag använder som bollplank i analysen för att förklara och förstå mina resultat.

Vet inte om det hjälpte dig något?
 
Är det teoriernas syfte som är lite oklart?

I teoridelen behöver du definiera de begrepp du kommer använda för att tolka dina resultat, eller teorier/modeller som du prövar med dina resultat.

Är det religionsfrihet i skolan du vill undersöka behöver du i teoridelen definiera vad religionsfrihet är. Sedan använder du den definitionen av religionsfrihet som ram när du analyserar dina resultat.

Jag brukar tänka teorin som tolkningsramen, som jag använder som bollplank i analysen för att förklara och förstå mina resultat.

Vet inte om det hjälpte dig något?

Åh jo det hjälpte mig! Tack! Det blev lite tydligare!
 
Åh jo det hjälpte mig! Tack! Det blev lite tydligare!

Men vad bra!

Det är lite knepigt men ett tips är att läsa på om uppsatskrivande så du är säker på att du greppat de olika delarnas syfte.

Och som sagt, du kan spana på andra uppsatser. Det kan ge lite idéer och förslag på litteratur. Inspireras lite lagom bara så du inte riskerar plagiat.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 134
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 636
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 640
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 204
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp