Religonsundervisning i Sverige

turbofling

Trådstartare
Jag bor utomlands och har barn i skolålder så andra föräldrar är ibland nyfikna på hur det är i skolan i Sverige. Häromdagen började vi prata om religionundervisningen i skolan eftersom den här är väldigt annorlunda. Här (i Österrike) är inte religonen skolans ansvar utan kyrkans men den sker på skoltid. Mina barn är tex inte döpta och får välja om dom vill vara med eller inte men får inget betyg i ämnet. Har man en annan religon än den katolska tron sker undervisning i den religionen på annan tid (oftast eftermiddag). I stort sätt all förberedelse för "erstkommunion"(typ första delen av 2 i katolska "konfirmationen" ) sker i religonsundervisningen på skoltid i andra klass.

Jag minns hur det var när jag gick i skolan i Sverige men det var ett antal år :angel: sen så jag insåg att jag inte vet hur det är nu. Vill ngn berätta?
 
Religionsundervisningen i Sverige handlar om kunskaper om olika religioner och trossystem, inte att göra folk troende. 1969 (läroplanen) bytte man från att undervisa i kristendom till religionskunskap. Jag tror inte riktigt någon kyrka är lämplig att ta hand om den.

Skolan bygger på kristna värderingar dock.

Lite mer info om du är intresserad https://undervisningshistoria.se/sk...dom-till-statlig-religionskritisk-sekularism/
 
Tack, hur den ser ut i teorin har jag hittat och vet att kyrkan inte är inblandad alls.
Tänkte mer om den praktiskt utformas i skolorna.

När jag gick i skolan (född 1984) minns Jag att i lågstadiet läste läraren "sagor" (så minns jag det) ur gamla testamentet och så fick vi måla en bild om det hon hade läst.

Från mellan och högstadiet minns jag ingen religion alls.

I gymnasiet hade vi lika mkt om alla religioner och minns undervisningen som väldigt intressant.
 
Man jobbar med de olika världsreligionerna (i högstadiet, mindre religioner och sekter osv tas upp på gymnasiet). Det handlar om att lära sig vad religionerna grundar sig på, hur de religiösa byggnaderna ser ut och fungerar och lite så. Det ingår även lite religionsfilosofi och etik/moral-filosofi.

Som @Lobelia sagt ovan, det handlar inte om att få någon att bli religiös, utan att försöka ge förståelse om olika former av religioner och trossystem till eleverna.
 
Mest lär mig sig om kristendomen i lågstadiet skulle jag säga. Den är ju svår att undvika i och med högtiderna kopplade till skolloven. Nu har det ju precis varit ramadan och det har man inte pratat om i skolan. Barnet går i tvåan.
 
Mest lär mig sig om kristendomen i lågstadiet skulle jag säga. Den är ju svår att undvika i och med högtiderna kopplade till skolloven. Nu har det ju precis varit ramadan och det har man inte pratat om i skolan. Barnet går i tvåan.
Det är nog lite olika beroende på lärare och hur man tolkar läroplanen. Min kollega har en 1-3:a (liten skola) och hon har tidigare under våren gått igenom världsreligionerna. Jag har inte varit med under dessa lektioner så vet inte exakt vad som tagits upp, men jag vet att hon gått igenom och jämfört de olika religionerna.
 
Mest lär mig sig om kristendomen i lågstadiet skulle jag säga. Den är ju svår att undvika i och med högtiderna kopplade till skolloven. Nu har det ju precis varit ramadan och det har man inte pratat om i skolan. Barnet går i tvåan.

Det är nog lite olika beroende på lärare och hur man tolkar läroplanen. Min kollega har en 1-3:a (liten skola) och hon har tidigare under våren gått igenom världsreligionerna. Jag har inte varit med under dessa lektioner så vet inte exakt vad som tagits upp, men jag vet att hon gått igenom och jämfört de olika religionerna.
Beror sannolikt även på elevsammansättning. I homogena svenska skolor kan ramadan gå obemärkt förbi. I heterogena skolor är det sådant som uppmärksammas i alla skolstadier, även på förskolor. Barn i heterogena grupper har bättre förutsättningar för religionsundervisning, utan tvekan.

Detta utan att veta något om förutsättningarna på just de skolor ni pratar om, finns såklart också en stor variation mellan lärare. Även om jag innerligt hoppas att ingen lärare med muslimska elever missar att det är ramadan.
 
Mitt äldsta barn går i 2:an nu. I ettan var det väldigt mycket kristendom. Mycket ”sagoläsning” från bibeln och måla en bild efteråt. Jag blev väldigt överraskad att det var så fokuserat på kristendom hela året. Varje veckobrev innehöll svenska, matte och bibeln. I tvåan verkar de inte ha nån religionsundervisning.
 
Mest lär mig sig om kristendomen i lågstadiet skulle jag säga. Den är ju svår att undvika i och med högtiderna kopplade till skolloven. Nu har det ju precis varit ramadan och det har man inte pratat om i skolan. Barnet går i tvåan.
Mitt barn går också i tvåan. De har pratat om ramadan och eid (och jul, påsk, kinesiskt nyår och allt vad det är). De har flera muslimer i klassen, samt att deras lärare är muslim. I måndags meddelade mitt barn att läraren var ledig för att festa! 🥳😂😍
 
Lär man s
Jag bor utomlands och har barn i skolålder så andra föräldrar är ibland nyfikna på hur det är i skolan i Sverige. Häromdagen började vi prata om religionundervisningen i skolan eftersom den här är väldigt annorlunda. Här (i Österrike) är inte religonen skolans ansvar utan kyrkans men den sker på skoltid. Mina barn är tex inte döpta och får välja om dom vill vara med eller inte men får inget betyg i ämnet. Har man en annan religon än den katolska tron sker undervisning i den religionen på annan tid (oftast eftermiddag). I stort sätt all förberedelse för "erstkommunion"(typ första delen av 2 i katolska "konfirmationen" ) sker i religonsundervisningen på skoltid i andra klass.

Jag minns hur det var när jag gick i skolan i Sverige men det var ett antal år :angel: sen så jag insåg att jag inte vet hur det är nu. Vill ngn berätta?
Lär man sig alltså bara om "sin egen" religion, och inte andra? Ger det nån påverkan att icke-döpta barn saknar betyg i ett ämne?
 
Lär man s
Lär man sig alltså bara om "sin egen" religion, och inte andra? Ger det nån påverkan att icke-döpta barn saknar betyg i ett ämne?
Ja, det undervisas inte i andra religioner förutom att det näms och pratas lite om i övrigt. Tex nu när ramadan var så pratas barnen en del om det, men mer på insiativ av barnen själva uppfattade jag det som (då mest i övrig undervisning inte under religionstimmen).

Lite osäker på hur det är sen i högre skolor, mitt äldsta barn är 13år och går i 7de klass.

Det påverkar inte, det står iof i betyget men räknas ändå inte in.

Det här varit diskussioner om att religionsundervisningen ska ersättas med allmän religion och etik undervisning, iaf efter lågstadiet. Men kyrkan är stark och Österrike ett väldigt traditionsbundet land som gärna inte ändrar på saker så det går trögt.
 
Vi läste om världsreligionerna redan på mellanstadiet på ”min tid”, gick i mellanstadiet 1999-2002. På lågstadiet var det ”sagoberättande” ur bibeln och rita teckningar, men vi hade en extremt frireligiös fröken då som tvingade vissa klasser att be bordsbön och sjunga psalmer som i Madicken, tills föräldrarna fick nog och pratade med rektorn. Det gick ingen på vår skola som hade en annan religion än kristendom.
 
Vi bor i Tyskland och mitt äldsta barn går i femman. Barnen måste välja antingen evangelisk eller katolsk kristendom eller etik. Min son har etik och det verkar bra tycker jag, de har pratat om diverse moraliska dilemman, hur man är en bra kompis osv. Den här veckan ska han ha prov om vad "lycka" är :D

I vanliga grundskolan (klass 1-4) kan barnen välja mellan evangelisk eller katolsk religion eller vara lediga den lektionen. Mina barn har gått på en privatskola och där fungerade det lite annorlunda, de lärde lite av varje om olika religioner, men det var mest fokus på kristendom i största allmänhet (högtider och så).
 
Vi bor i Tyskland och mitt äldsta barn går i femman. Barnen måste välja antingen evangelisk eller katolsk kristendom eller etik. Min son har etik och det verkar bra tycker jag, de har pratat om diverse moraliska dilemman, hur man är en bra kompis osv. Den här veckan ska han ha prov om vad "lycka" är :D

I vanliga grundskolan (klass 1-4) kan barnen välja mellan evangelisk eller katolsk religion eller vara lediga den lektionen. Mina barn har gått på en privatskola och där fungerade det lite annorlunda, de lärde lite av varje om olika religioner, men det var mest fokus på kristendom i största allmänhet (högtider och så).

Later som ganska lika upplägg i Tyskland och Österrike, förutom att Tyskland har infört etiken som det pratas om här. Prov i vad lycka är verkar intressant :)
 
Jag bor utomlands och har barn i skolålder så andra föräldrar är ibland nyfikna på hur det är i skolan i Sverige. Häromdagen började vi prata om religionundervisningen i skolan eftersom den här är väldigt annorlunda. Här (i Österrike) är inte religonen skolans ansvar utan kyrkans men den sker på skoltid. Mina barn är tex inte döpta och får välja om dom vill vara med eller inte men får inget betyg i ämnet. Har man en annan religon än den katolska tron sker undervisning i den religionen på annan tid (oftast eftermiddag). I stort sätt all förberedelse för "erstkommunion"(typ första delen av 2 i katolska "konfirmationen" ) sker i religonsundervisningen på skoltid i andra klass.

Jag minns hur det var när jag gick i skolan i Sverige men det var ett antal år :angel: sen så jag insåg att jag inte vet hur det är nu. Vill ngn berätta?
Barn går i femman nu, har precis haft prov på judendom och islam. Provet baserades mer på praktik och begrepp än filosofi om man säger så. Dvs en beskrivning av en familjs upplevelser en religiös dag tex och fem pelare i religionen osv. Kristendomen tror jag de tog lämpligt nog inför julen och tog upp saker som ortodox, katolsk, protestantisk, och en mer praktisk/historisk/begrepps blick än filosofisk där också.

Redan på förskolan tog de upp olika religioner och verkade besöka tex en kyrka. Som någon skrev ovan ur mer av ett sagoperspektiv.

(jag menar inte att det är negativt alls att den mer filosofiska biten verkar vänta till senare, passar nog bättre senare.)
 
Senast ändrad:
Mitt äldsta barn går i 2:an nu. I ettan var det väldigt mycket kristendom. Mycket ”sagoläsning” från bibeln och måla en bild efteråt. Jag blev väldigt överraskad att det var så fokuserat på kristendom hela året. Varje veckobrev innehöll svenska, matte och bibeln. I tvåan verkar de inte ha nån religionsundervisning.
Oj, min son gick precis ut årskurs 1 och då pratade de om religion i samband med jul och påsk. I övrigt ingenting vad jag vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp