Remont- eller pullarnosgrimma?

Legolaz

Trådstartare
Min häst var och fick tänderna fixade idag.
Pga av sned förslitning på ena sidan så tyckte veterinären att jag skulle prova remont istället för den engelska nosgrimman eftersom den sitter precis där tanden sitter vilket kan göra att hon blir lite irriterad och en aning öm.
Men så kom jag att tänka på att pullarnosgrimman sitter ju längre upp än den engelska.
Jag kanske kan ha den istället? Remontnosgrimmor är ju inte speciellt snygga, iaf inte på alla hästar.
Så vad tycker ni och vad tror ni är bäst?
Eller remonten gör så att bettet sitter bättre på plats än pullarnosgrimman?
(moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel)
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Snygga kanske det inte är, men de snällaste om man ska använda nosgrimma. Remont även kallad unghästnosgrimma är den som ställer till med minst skador.
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Snygga kanske det inte är, men de snällaste om man ska använda nosgrimma. Remont även kallad unghästnosgrimma är den som ställer till med minst skador.

ja precis. men min ponny är ingen unghäst längre, hon är 21 år.
Men får nog bli en sån om dom är snällast. Vill ju hästen det bästa så vi får väl se lite roliga ut :)
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Och min ena är 26 år, men hon har remont i alla fall.... :-D
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

även hästar med ungt sinne passar i remont:idea:
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

vad menar du är skillnaden i övre fästet på en pullar och en engelsk? skillnaden är isåfall marginell.

använd remont som veterinären ordinerat.
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

ja då passar hon verkligen i remont.för ung i sinnet är hon verkligen ;):D


till mackan
en engelsk nosgrimma sitter längre ner än pullar, pullarens rem sitter precis under ganasherna. Där har hästen inga problem med någon tand.
Utan där den engelska sitter, sitter tanden som är sned sliten.

Veterinären sa det som ett tips, inte att jag var "tvungen" men givetvis följer jag hennes tips. Jag behövde dessutom inte rida med remont alltid om jag tyckte det var för fult. :o
Därför tänkta jag höra mig för lite innan jag köper nytt träns.(som är dyrt för den fattiga i såna här tider)
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

ja då passar hon verkligen i remont.för ung i sinnet är hon verkligen ;):D


till mackan
en engelsk nosgrimma sitter längre ner än pullar, pullarens rem sitter precis under ganasherna. Där har hästen inga problem med någon tand.
Utan där den engelska sitter, sitter tanden som är sned sliten.

Veterinären sa det som ett tips, inte att jag var "tvungen" men givetvis följer jag hennes tips. Jag behövde dessutom inte rida med remont alltid om jag tyckte det var för fult. :o
Därför tänkta jag höra mig för lite innan jag köper nytt träns.(som är dyrt för den fattiga i såna här tider)


det var en retorisk fråga, jag är väl medveten om hur en pullar/engelsk sitter och jag tycker det är marginell skillnad om man har besvär i den regionen av hästens mun.
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

det var en retorisk fråga, jag är väl medveten om hur en pullar/engelsk sitter och jag tycker det är marginell skillnad om man har besvär i den regionen av hästens mun.

det är endast en tand som är "besväret". Därför kan hon ha en pullargrimma,
men det bästa får ändå bli en remont.
Men kom att tänka på att hon frustar väldigt mycket när man rider, en remont gör väl det inte svårare för henne att andas?
I och med den sitter så långt ner på nosen. :confused:
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Gör den det för hästen sitter den fel. En remontnosgrimma ska sitta ganska högt upp för att kunna få den rätta brytningen.
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Gör den det för hästen sitter den fel. En remontnosgrimma ska sitta ganska högt upp för att kunna få den rätta brytningen.

ja det vet jag :) men den sitter ju ändå mer på nosen än vad en snokrem och pullarremm gör.
Så den hindrar inte en frustande häst alltså?


kl.
Efter ridning idag funderar jag istället på ett hackamore eller något annat bettlöst. Hästen verkar inte trivas på något bett jag har.(just nu ett snällt rakt novabett)
Veterinärer sa ändå att betten ligger bra i munnen :crazy:
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Självklart stör inte remontgrimman nosborrarna eller andningen, när den är rättspänd!

Hur känner du dig själv i munnen efter att du blivit manipulerad av tandläkare, rotat i tandköttet/dragit ut en tand?
rätt svar: du blir öm och svullen ngra dagar.

standard för hästar med större ingrepp i munnen är bettlöst i flera dagar upp till en vecka efteråt.

du har redan själv märkt svaret på frågan huruvida en så marginell skillnad som mellan pullar och engelsk nosgrimma är vettig.

Lyssna på din häst - och på veterinären. att ö.h.t en estetisk aspekt skulle komma in i debatten är för mig obegriplig.
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Självklart stör inte remontgrimman nosborrarna eller andningen, när den är rättspänd!

Hur känner du dig själv i munnen efter att du blivit manipulerad av tandläkare, rotat i tandköttet/dragit ut en tand?
rätt svar: du blir öm och svullen ngra dagar.

standard för hästar med större ingrepp i munnen är bettlöst i flera dagar upp till en vecka efteråt.

du har redan själv märkt svaret på frågan huruvida en så marginell skillnad som mellan pullar och engelsk nosgrimma är vettig.

Lyssna på din häst - och på veterinären. att ö.h.t en estetisk aspekt skulle komma in i debatten är för mig obegriplig.

Med tanke på att jag aldrig använt remont så ville jag ta reda mer om den innan jag sätter den på min häst. Är det fel? Eftersom jag tycker ditt svar låter en aning snäsigt.
Jag vet mycket väl om att hästen kan vara lite öm, därför gick vi ut i grimma dagen efter, fast veterinären sa att jag kunde rida på som vanligt.
Men med tanke på att det inte kändes ett dugg bättre så börjar man självklart fundera på en större undersökning eller bettlöst.
Jag blir orolig för min häst.
Om inte jag lyssnar på min häst så gör ingen annan i hela världen det med sina hästar :grin:
Veterinären lyssnar jag också på annars hade fortsatt rida med min engelska nosgrimma.
Jag förstår inte hur du kan låta så nedlåtande bara för jag undra en del saker INNAN jag slänger på min häst något nytt.
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Kör utan nosgrimma, det gör jag :)
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

det gjorde jag med innan lite då och då :laugh:
ska nog börja med det igen om hon inte håller på ännu mer med bettet. :(
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

det var ingen annan än du själv som utryckte orsaken till att du helst inte ville ha remont, att det var fult. dvs estetisk orsak. Det i min värld, är rätt malplacerat att bry sig om ngt sånt när veterinär rekommenderat det ur hälsoaspekt för hästen. som du själv märkte så reagerade hästen jättemycket då den var öm i munnen, så jag anser att jag har befogade kommentarer då jag skrev att skillnaden mellan en engelsk och en pullar i det fallet är marginell och därmed knappast ett alternativ, utan snarare veterinärens rekommendationer.
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

det var ingen annan än du själv som utryckte orsaken till att du helst inte ville ha remont, att det var fult. dvs estetisk orsak. Det i min värld, är rätt malplacerat att bry sig om ngt sånt när veterinär rekommenderat det ur hälsoaspekt för hästen. som du själv märkte så reagerade hästen jättemycket då den var öm i munnen, så jag anser att jag har befogade kommentarer då jag skrev att skillnaden mellan en engelsk och en pullar i det fallet är marginell och därmed knappast ett alternativ, utan snarare veterinärens rekommendationer.

jag har aldrig skrivit att jag inte vill byta till remont, bara att det var fult.
jag har skrivit att vi får se roliga ut om det nu är det bästa för hästen, läs tidiigare inlägg innan du hoppar på mig med att påstå att jag inte lyssnar på veterinär och det låter som du tror att jag skiter i hästens bästa, så länge vi ser snygga ut? :grin:
vet du ens hur en engelsk och en pullar sitter?
Pullaremmen sitter betydligt högre upp än den engelska, där min häst inte har något besvär i munnen så varför skulle det då inte vara ett alternativ?
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

jag har aldrig skrivit att jag inte vill byta till remont, bara att det var fult.
jag har skrivit att vi får se roliga ut om det nu är det bästa för hästen, läs tidiigare inlägg innan du hoppar på mig med att påstå att jag inte lyssnar på veterinär och det låter som du tror att jag skiter i hästens bästa, så länge vi ser snygga ut? :grin:
vet du ens hur en engelsk och en pullar sitter?
Pullaremmen sitter betydligt högre upp än den engelska, där min häst inte har något besvär i munnen så varför skulle det då inte vara ett alternativ?

Ja det var du som tog upp det estetiska som sagt, inte jag.

Jag är mycket väl insatt i hur engelsk och pullar sitter ja. Däremot verkar du inte ha koll på hur en remont sitter som sagt. Eftersom du skrev att efter tandbehandlingen verkar hästen inte trivas med bett i munnen över huvud taget, så gör jag antagandet att en så marginell skillnad i fästning som det är mellan pullar och engelsk, knappast funkar. som sagt, hästen är väl öm i hela munnen efter behandlingen.
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Ja det var du som tog upp det estetiska som sagt, inte jag.

Jag är mycket väl insatt i hur engelsk och pullar sitter ja. Däremot verkar du inte ha koll på hur en remont sitter som sagt. Eftersom du skrev att efter tandbehandlingen verkar hästen inte trivas med bett i munnen över huvud taget, så gör jag antagandet att en så marginell skillnad i fästning som det är mellan pullar och engelsk, knappast funkar. som sagt, hästen är väl öm i hela munnen efter behandlingen.

jag vet hur en remont sitter, men eftersom jag aldrig använt det på någon häst innan så ville jag veta lite mer.
Så nu blir det en remont ingen pullar, blir dessutom att köpa såna hemska bettskivor så bettet sitter ännu bättre på plats.
Om inte detta blir bra vad tycker ni då jag ska prova?
 
Sv: Remont- eller pullarnosgrimma?

Min häst var och fick tänderna fixade idag.
Pga av sned förslitning på ena sidan så tyckte veterinären att jag skulle prova remont istället för den engelska nosgrimman eftersom den sitter precis där tanden sitter vilket kan göra att hon blir lite irriterad och en aning öm.
Men så kom jag att tänka på att pullarnosgrimman sitter ju längre upp än den engelska.
Jag kanske kan ha den istället? Remontnosgrimmor är ju inte speciellt snygga, iaf inte på alla hästar.
Så vad tycker ni och vad tror ni är bäst?
Eller remonten gör så att bettet sitter bättre på plats än pullarnosgrimman?
(moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel)


Om veterinären rekomenderar remonten så är det vel ingen tvekan om att du ska använda den. Så tycker iaf jag. Eller så rider du utan.
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 167
Senast: ginnies
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: netschjen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp