Remontgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gatsby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 870
G

Gatsby

Jag har hört att remontgrimma är så bra till unghästar när de byter tänder. Men jag har inte någon riktig koll på hur de ska sitta. Hur vet jag att den rem som sitter över nosen är lagom och inte för lång/för kort och hur högt upp/långt ner ska den sitta? Någon som kan hjälpa mig?

Sv: Remontgrimma

remont nosgrimmor användes väl förut till unghästar och vissa använder de säkert även idag till just den saken. Därav kommer namnet remont.
Men jag vet flera hästar som är över 10 år som har remontnosgrimmor. Det beror väl på vad hästen funkar på.
Remmen ska spännas framför bettet men inte för hårt då för hästen ingen luft.
Här är en bild så är det lättare att se..

remont/hannoveransk nosgrimma

:cool:

Sv: Remontgrimma

Nosgrimman ska sitta som på bilden som Fjäril visade, och du ska lätt få in minst tre fingrar under den. :)

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 335
Senast: skiesabove
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: sweep
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 850
Senast: sidensvans
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 626
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Boxmattor, erfarenheter?