Bukefalos 28 år!

Ren nyfikenhet :)

J

Jokery

Hur många dagar i veckan rider ni om hästen då är helt frisk, och vilken ras handlar de om?

Själv rider jag ca fem dagar i veckan (högst sex) på min ardenner
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Jag rider/motionerar min häst varje dag. Min häst går inte ute så mycket i hagen heller, så då blir det extra viktigt med daglig motion. Jag gillar hellre att slänga in en vilodag när det passar. Men vilodagarna brukar isåfall bli en promenad vid hand eller 20-30 minuter i skrittmaskinen.

Jag har ett 19 årigt gammalt halvblod, frisk som en nötkärna och piggare än nånsin :D

M-oaa
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Jag motionerar mina 2 varannan dag vardera. Det funkar kanon! Sen går iof mina ute dygnet runt fortfarande och när vi sen stallar upp dem så går de ute minst 7-21.
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Jag rider/arbetar hästen tre till fem dagar i veckan. Beror på jobb, väder o hur hårt han har gått innan. Det är en trakhener född 05.
Han går ute i enorm kuperad hage o är väldigt fin i hull o muskler o har bra grundkondis.
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Jag rider i regel 7 dagar i veckan. I bland kan jag hoppa över ridningen och bara gå ut och gå med pållen.
Hon går på lösdrift och är en islandshäst. :)
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

En vuxen frisk häst behöver i regel inga vilodagar :)

Jag har dock en unghäst (4år) så henne rider jag 4-5 dagar i veckan eftersom det behövs lite mer vila där :)
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Jag rider min häst varje dag. Han får vila när jag tycker att han kan ha en vilo dag. Och då kanske efter 1½ vecka. Han är ett varmblod på 9 år och behöver inga vilo dagar då han har så mycket energi och vill arbeta varje dag.
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

rider 6 dagar i veckan oftast. En 22årig korsningsponny (newforest/sv.halvblod/eng.fullblod)
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Ca fem dagar i veckan, alltså två vilodagar. Ponnyn är bara 6 år så jag tkr han behöver två dagars vila.
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Min 4-åring (tyskt halvblod) rids 3-5 dagar i veckan till 99% 4 dagar i veckan. Det känns lagom, än så länge går han ute dygnet runt men nästa vecka åker han in.

6-åringen (hannoveraner) ska precis sätta igång efter operation så honom rider jag 5-6 dagar i veckan. Jag rider aldrig mina hästar varje dag vad jag än har för häst den största anledningen är nog att jag vill ha tid att göra lite annat också. Jag tycker det är skönt med en hästfri dag och hästarna har verkligen inte ont av det.
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Varje dag, sen kan det hända att pållan, 8-årigt islandssto, får stå nån dag för att jag inte hinner, men det hör till undantagen.
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

*kl*
Rider/motionerar min ca 5-6 dgr i veckan beroende på arbete/skola. Han är 19-årig kbl-travare. Har dock blivit mindre på sista tiden då han varit ofräsch av och till.
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

just nu rider jag 5 dagar i veckan då hästen e under igångsättning. sen blir det 7 dager och ledig dom dagarna då jag inte har tid/orkar. blir 1-4 ggr/mån. fullblod 13
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

5-6 dagar men dagarna som är vila så skrittas han ändå men då avsuttet :) så räknar inte med de som ridning
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Jag motionerar min 6 dagar i veckan, men inte alltid uppsuttet (minst en lång skrittpromenad i skogen/vecka) och aldrig mer än 1-2 dagar/vecka på ridbana eller i ridhus. Han är fem år, sv halvblod.
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Halvblod och han är 5år.

Nu har han haft ledigt i några veckor så nu är det inte såhårt men när han är igång rids han 6-7gånger varav 3hårda pass och 3-4 lugna skogs turer.

Kram
 
Sv: Ren nyfikenhet :)

Jag rider min häst ca 6 dagar i veckan. Han brukar få en vilodag och en NH-träningsdag eller bara en NH-trängsdag utan vilan. Brukar fungera bra, man märker ganska väl när han blir trött och då är det dags för en vilodag.

Han är en haflingerponny på 10 år.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 832
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 430
Senast: Sel
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp