Rena mineraler - ersättning Forage plus

Efwa

Trådstartare
Finns det ens rena mineraler att köpa någon annanstans än från FP? På den nivån av kvalitet och renhet menar jag. Jag vill inte ha blandningar eller "urvattnade".

Jag behöver e-vitamin, foderkalk och selenjäst.
 
Just e-vitamin och selen finns det ju hur mkt som helst att välja på? Eller vad menar du med "urvattnade"?

Kalk är också jättelätt att köpa, finns stora säckar på varenda foderaffär.
 
Finns det ens rena mineraler att köpa någon annanstans än från FP? På den nivån av kvalitet och renhet menar jag. Jag vill inte ha blandningar eller "urvattnade".

Jag behöver e-vitamin, foderkalk och selenjäst.

Jag köper foderkrita och seloE när jag behöver det du nämner ovan. Värre är det med koppar och zink, då blir det forageplus.
 
Vill man ha naturlig E-vitamin så är det mycket svårt att handla i Sverige. De få som finns är sanslöst dyra. Jag köpte innan Brexit från ForagePlus sedan från nederländska Horseflex. Senaste tiden har jag köpt kapslar från Tyskland för humankonsumtion.
 
Det var ett tag sen jag beställde från Podkowa men dom var bra att ha att göra med sist. Googla podkowa minerals.

Dom har alla råvarorna och även färdiga blandningar. Större sortiment än Forageplus.
 
Angående något vi pratade om i en annan tråd, järn i råvarorna. Notera färgskillnaden på dessa två magnesium.
Screenshot_20221027-165510.jpg
 
Det var ett tag sen jag beställde från Podkowa men dom var bra att ha att göra med sist. Googla podkowa minerals.

Dom har alla råvarorna och även färdiga blandningar. Större sortiment än Forageplus.
Podkowa har dragit ned stort på sitt sortiment när det gäller mineraler. Har enbart Mg, Ca och P. Tyvärr.
 
Finns det ens rena mineraler att köpa någon annanstans än från FP? På den nivån av kvalitet och renhet menar jag. Jag vill inte ha blandningar eller "urvattnade".

Jag behöver e-vitamin, foderkalk och selenjäst.
Evitamin o Selen från Forage P kan du köpa hos probihorse.se
 
Inte svar till TS men till tråden. Jag har köpt FP kontinuerligt i många år och gör fortfarande. Däremot kanske man inte vill eller tycker det är prisvärt längre att beställer efter brexit men det är inga problem att göra det. Så ingen som läser/googlar tror det inte är möjligt längre :)
 
I år slapp jag fö tullkostnad när jag köpte FP, så det verkar tydligen variera lite hur tullen gör.
 
Jag köper foderkrita och seloE när jag behöver det du nämner ovan. Värre är det med koppar och zink, då blir det forageplus.

SeloE är både e och selen blandat. Vi har ju behovet av selen hela året men bar e-vitamin över vintern (hö-tiden).
En av oss behöver inte selen alls men e-vitamin.

Jag föredrar rena mineraler så man kan ändra precis när man vill och behöver.
 
Just e-vitamin och selen finns det ju hur mkt som helst att välja på? Eller vad menar du med "urvattnade"?

Kalk är också jättelätt att köpa, finns stora säckar på varenda foderaffär.

Jag hittar inte koncentrerad e-vitamin här. Kanske missat det dock.

Krafft t.ex är "ren" e-vitamin men man måste ge 0,5-1 dl pellets medan man bara ger en tsk av de från Forageplus. Jag kallar inte kraffts "rena" då.

Det står dessutom inte vad pelletserna är gjorda av. Eller, jag har inte hittat men jag är usel på att googla. Men nog fasen är det något annat än e-vitamin i?

Kalk är däremot lätt, det var ju dumt av mig att ta med det i listan.
 
Jag hittar inte koncentrerad e-vitamin här. Kanske missat det dock.

Krafft t.ex är "ren" e-vitamin men man måste ge 0,5-1 dl pellets medan man bara ger en tsk av de från Forageplus. Jag kallar inte kraffts "rena" då.

Det står dessutom inte vad pelletserna är gjorda av. Eller, jag har inte hittat men jag är usel på att googla. Men nog fasen är det något annat än e-vitamin i?

Kalk är däremot lätt, det var ju dumt av mig att ta med det i listan.
Jag gissar att det är bättre med flytande tillskott om du vill minimera övrigt innehåll. Eller kanske pulver 😊

Krafft, hippo, emin mfl har flytande e-vitamin. Jag har dock inte koll på hur koncentrerat det är.
Tex Biofarmab har pulver (muskel-e).

Selo-E om du behöver både selen och e-vitamin? Finns ju fler tillverkare som har just kombinerat selen och vitamin-e tillskott.
 
Jag gissar att det är bättre med flytande tillskott om du vill minimera övrigt innehåll. Eller kanske pulver 😊

Krafft, hippo, emin mfl har flytande e-vitamin. Jag har dock inte koll på hur koncentrerat det är.
Tex Biofarmab har pulver (muskel-e).

Selo-E om du behöver både selen och e-vitamin? Finns ju fler tillverkare som har just kombinerat selen och vitamin-e tillskott.

Nej, flytande är inte ett alternativ. Det härsknar snabbt.

De pulverna är inte samma kvalitet som forage plus.

Jag har svarat om seloE, har ju bara användning av e-vitamin under vinterhalvåret och selen hela året.

Det får bli från återförsäljaren som @Leeelot skriver. Inte speciellt mycket dyrare än direkt från leverantör och du är dessurom säker på att du inte får betala tull på det.
 
Nej, flytande är inte ett alternativ. Det härsknar snabbt.

De pulverna är inte samma kvalitet som forage plus.

Jag har svarat om seloE, har ju bara användning av e-vitamin under vinterhalvåret och selen hela året.

Det får bli från återförsäljaren som @Leeelot skriver. Inte speciellt mycket dyrare än direkt från leverantör och du är dessurom säker på att du inte får betala tull på det.
Bara för att jag vill lära mig, vad menar du med att det inte är samma kvalitet?
Tar hästarna inte upp det lika bra? Mindre koncentrerat så att man behöver ge mer? Eller annat?
 
Bara för att jag vill lära mig, vad menar du med att det inte är samma kvalitet?
Tar hästarna inte upp det lika bra? Mindre koncentrerat så att man behöver ge mer? Eller annat?

Mer koncentrerat bland annat. Det är stor skillnad på att ge 0,5-1 dl eller 1 tsk, samt att man inte vet vad det är i de decilitrarna för det står inte. Betfor? Vete? Masch? Jag hittar ingen information utan att kontakta tillverkaren och jag vill ju inte räkna med en massa annat i foderstaten som jag inte behöver.

Sedan är det väl en fråga också om syntetiska och inte. Man kan välja vilken som helst även på FP men jag vill ha icke-syntetiska och det är svårt att veta i de produkter som finns på svenska marknaden.

Jag är inte tillräckligt kunnig för att ta reda på det.

Sanningen är att jag fått rekommenderat FP härifrån (både kvalitetsmässigt och koncentration samt uppdelat utan blandningar) och det fungerar så himla bra att jag vill kunna fortsätta med detta. Det är dock fruktansvärt dyrt när de gått ur EU. Måste jag så måste jag men......
 
Mer koncentrerat bland annat. Det är stor skillnad på att ge 0,5-1 dl eller 1 tsk, samt att man inte vet vad det är i de decilitrarna för det står inte. Betfor? Vete? Masch? Jag hittar ingen information utan att kontakta tillverkaren och jag vill ju inte räkna med en massa annat i foderstaten som jag inte behöver.

Sedan är det väl en fråga också om syntetiska och inte. Man kan välja vilken som helst även på FP men jag vill ha icke-syntetiska och det är svårt att veta i de produkter som finns på svenska marknaden.

Jag är inte tillräckligt kunnig för att ta reda på det.

Sanningen är att jag fått rekommenderat FP härifrån (både kvalitetsmässigt och koncentration samt uppdelat utan blandningar) och det fungerar så himla bra att jag vill kunna fortsätta med detta. Det är dock fruktansvärt dyrt när de gått ur EU. Måste jag så måste jag men......
Okej!
Jag var nyfiken och googlade lite. Denna från emin kanske är något att ha? Har dock inte jämfört koncentrationsgraden eller pris :)
https://www.eminab.com/wp-content/uploads/2018/11/e-jolt-pb.pdf
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
821
Foder & Strö Hej! Jag har beställt rena mineraler från forageplus som äntligen kommer imorgon. Ni som ger rena mineraler, väger ni upp i portioner...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: Hymra
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 188
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp