rena och orena korsningar?

Där tar du fel, jag har inte trackat ned på någon jag ifrågasatte varför man godkänner en sek B hingst på 118. Trackade ned var det du som gjorde på Downland hingsten.
För att fatta mig kort, Downland är en av världens främsta stuterier deras hingstar är hyllade av en hel värld så även i sverige, man bevarar rasen om man använder en Downland hingst. Som det ser ut idag har welsh inget speciellt utseende och att man inte godkänner en hingst som får 99 på typ och huvud, hals och bål är mycket märkligt för mig, Downland är också vida kända för sitt lugna temperament och är otroligt snälla så även där skulle han göra nytta iaveln. Om du såg honom på bruksprovet vet du att han uppförde sig otroligt lugnt bland de andra sek B hingstarna som var betydligt hetsigare.
Det är näst intill omöjligt att köpa en Downland avkomma med det stuterinamnet så hur kan man förstöra rasen genom att använda en hingst med 99 på typ??? :confused:
 
Nu skulle vi ju lägga ner welsh-diskussionen och prata om rena och orena korsningar, som trådskaparen tänkt.

Minns inte om den här korsningen kommit upp i tråden, men a pro pos travare så ska det ju bli bra distanshästar med travare och arab! Kan mycket väl tänka mig att göra den korsnigen, har ett bra sto hemma med gedigen härstamning, bra kropp-ben-hovar och mycket motor. Frågan är bara vilken arabhingst som skulle passa att korsa med för bra, hållbara distanshästar??
 
Det beroor ju helt på vad man ska ha hästen till, har en arab/travare på ridskolan. Han är den bästa hopp-ponnyn i stallet...(har värre trav och galopp än min travare)...
Har man ett travar sto och vill ha en ridhäst till sig själv men ej har råd med värsta fina halvblodet (som många inte har) så varför inte korsa stoet med en halvblodshingst.
Tror helt på att om du har ett travarföl med superstam kan du ändå genom träning få en super ridhäst, särskilt om man aldrig kör på banan med den... det handlar ju ändå mest om att ha rätt muskler för uppgiften...
 
Med risk för att bli överöst med protester skulle jag vilja säga att varför inte använda raserna till det de är avlade för!!! En travhäst är oftast inte en lämplig ridhäst och tvärt om!! Generationers avlande på egenskaper som främjar det rasen är tänkt till har inte tagit hänsyn till det rasen inte är tänkt till alltså är många av de egenskaperna försvagade eller rent av latenta. Och för att dra en parallell: Man ser inte många som jagar älg med en doberman eller hur!!
 
Om du hade läst lite mer ingående så hade du sett att jag var ute efter distanshäst! Och travare-arab ska ju enligt uppgift bli bra sådana.
 
Jo men frågan vara väl hur man såg på korsningar och min åsikt framgick väl tydligt annars får nån hjälpa mej med vad som är skillnaden mellan ren och oren korsning. Men givetvis menar jag ju användningsområden även om jag kanske uttryckte mej oklart!!
 
Men rent användningsmässigt ska ju travare/arab bli en bra distanshäst! Naturligtvis under förutsättning att stoet är bra och hingsten inte är vilken som helst.
 
Jo men användningsområden blev tydligen oxå fel formulerat jag förtydligar:
Jag tycker att det är ok att korsa hästar innom den högrektangulära kategorin med varandra, hästar ur den lågrektangulära kategorin med varandra och kvadratiska kategorin med varandra. Jag tycker att generellt bör man undvika att korsa raser ur olika av dessa kategorier med varandra.
 
Nu är det ju inte så enkelt att alla travare är lågrektangulära. Just det här stoet är det inte. Det skrev jag också har jag för mig. Dessutom, om man ska hårddra det, så finns det gott om halvblod, tex, som är lågrektangulära. Vet åtminstone en godkänd hingst som t.o.m. är beskriven i hingstkalendern som lågställd! Och andra som är för långa i kroppen. Så det går ju inte att kategorisera och dra alla över en kam bara pga rastillhörighet.
 
Men lågställd och lågrektangulär är väl ändå inte samma sak!!? Många lågställda hästar jag sett är väldigt kvadratiska.
 
Har man ett travar sto och vill ha en ridhäst till sig själv men ej har råd med värsta fina halvblodet (som många inte har) så varför inte korsa stoet med en halvblodshingst.

Otroligt korkat skäl! Det kostar ju lika mycket att föda upp den korsningen som ett renrasigt halvblod. Då kan man ju spara pengarna ett år och köpa ett föl istället.
 
det beror väl ändå på vilka förutsättningar man har om det kostar mycket eller lite att föda upp en häst... Betäckningen och veterinären kostar, det vet jag. Men sen... jag har eget stall, eget hö, havre och halm. Gör av med max en spånbal/vecka på tre hästar (de har inte för lite spån i boxarna) sen kommer kraftfodret till det + hovslagare... Beror väl på vad man vill ha för häst. Tror stenhårt på korsningar just för att de flesta renrasiga hästar är oftast väldigt klena... De enda som har problem med hästarnas ben, rygg mm här omkring är de som har de superfina renrasiga pållarna som man är sååå försiktig med...
 
Nu får du inte blanda ihop kategori och omdöme om individ, precis som magdalena skriver är inte lågrektangulär och lågställd inte riktigt samma sak... Dessutom har ju kategoriindelningen ovan kommit att innefatta så mycket mer än bara exteriören, de mentala egenskaperna tex (och nu menar jag inte lugn eller stirrig) vilken typ av arbete hästen ska vara nedärvt inställd på. Det är svårt att ge exempel här utan att nån kommer hacka loss nåt att missförstå sig på men jag drar en av mina vanliga paralleller med hundar. En älghund tex är oftast inte intresserad av att jaga annat än älgar. Fågelhundar struntar i regel blankt i älgar och letar glatt vidare efter en fågel istället osv detta är ju ett resultat av nedärvda egenskaper som i viss (för att inte säga stor) mån är påverkad av medvetet inriktad avel. Och inriktad avel håller man ju på med hela tiden väljer "rätt hingst" sitt sto osv. Och då menar jag; varför simma motströms och korsa mellan de kategorier vi i generationer har kämpat för att skapa i syfte att ha den typ av individer som I REGEL lämpar sig bäst för ett ändamål samlade istället för att åter korsa in de för ändamålet negativa egenskaper som man försökt att avla bort!!!
 
Både du och Magdalena har rätt, det var jag som använde orden lite godtyckligt. Om jag säger så här istället då: det finns halvblod som ser ut som travare i kroppsformen och travare som ser ut som halvblod/fullblod i kroppen. Är jag lite tydligare då? :smirk:

Det här stoet är möjligen aningens yttepytte lågställd, men inte så att det slår en i ögat när man tittar på henne. Och absolut inte lågrektangulär!!

Jag håller med er båda i princip, men är lite mer positivt inställd till "smarta" korsningar. Tex travare/arab eller gallopör/halvblod.

"varför simma motströms och korsa mellan de kategorier vi i generationer har kämpat för att skapa i syfte att ha den typ av individer som I REGEL lämpar sig bäst för ett ändamål samlade istället för att åter korsa in de för ändamålet negativa egenskaper som man försökt att avla bort" Tja, fråga fransmännen det! De har ju med framgång korsat in (franska) travare i sina hopphästar!!! Och den enda(?) skilnaden på franska och amerikanska/svenska travare är ju kroppsformen. Och kroppsformen bestämmer ju i mångt och mycket ridbarheten. Eller?!

Själv har jag två travarston hemma, båda med mycket god prestationsstam. (Fråga crazy tex...) Ena stoet är "franskt" i sin kroppstyp dvs byggd som en ridbar häst och 11 år gammal, den andra ser ut som en "typisk" travare som vi är vana att se dem (lågrektangulär) och 20 år gammal.

Gissa vilken av dem jag pratar om i mina inlägg ovan? :D

A pro pos parallellen till hundvärlden så går det, tyvärr, inte att vara lika kategorisk när det gäller hästar och hästraser. Hundarna är formade och avlade för ändamål under en betydligt längre period än hästarna. De har en helt annorlunda fortplantning (kortare dräktighet och stora kullar) med utrymmer för ett helt annat utval. Travarna (tex) är en tämligen ny företeelse inom hästeriet. Så ock halvblodet som ras/sporthäst. Det var inte länge sedan sv hbl föddes upp för militärens skull.

Över huvud taget är sporthästar och hästsport ganska modern företeelse. Aldrig har väl människan haft så mycket fritid och yrkesvalmöjligheter som nu! Men fortfarande måste många inom eliten ha "vanliga" jobb vid sidan av för att kunna försörja sig och sitt hästintresse.
 
Jag tycker fortfarande att du har hakat upp dig lite väl mycket på lågställd/högställd, och sen är det ju så att även om ena föräldern är icke kategoritypisk är det ju inte säkert att detta slår igenom på avkomman det kan ju hända att avkomman får egenskaper från generationer längre bak. Sen var det det där med de mentala egenskaperna. Man kan ju inte påstå att man har varit ute efter samma egenskaper hos tex en travare som en ridponny, eller galoppör och arbetshäst...
 
Jag hakat upp mig?! Men det är ju DU som drog upp hästarnas kroppsform och att man inte skulle avla på två olika etc!!! Jag har bara svarat efter det!

Och för min del handlar det faktiskt om travare/arab för det specifika syftet distanshäst! En önskvärd kombination hos de som rider och tävla distans.

Svårt att diskutera när man pratar på så olika nivåer...allt du har skrivit är ju så himla generellt. Inget fel i det, men det var inte det som var syftet. Och det har redan diskuterats i all oändlighet i många tidigare trådar, så jag giter faktiskt inte gå in på det igen. Känns lite meningslöst.
 
Vad roligt att du har en fd. travare som klarar ALLT inom dressyren! Det har jag inte sett ett enda halvblod som gjort hittills. Hästar som Briar odyl är ju läckra men visst har de sina brister också! Det måste ju kännas skönt för dig att få knäppa elithästarna på näsan!
Måste vara underbart att ha en häst som har både perfekt passage och piaff och samdigt mkt "häng" i sina gångarter!
Antar att han tävlad GP? Konstigt att jag inte känner till honom bara. Du har inga fina dressyrbilder att visa? :idea:

Nirak
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 196
Senast: EmmaBovary
·
Avel Ja som rubriken lyder... Det här är helt för min egen del, jag avlar inte själv och har inte tankar på det så allt som skrivs här är...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 446
Senast: Molin
·
S
Avel Hur blir det om man korsar ett halvblod (godkänd) med en welsh (godkänd)? Där modern är ett halvblod. Om man får en ponny kan man väl...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 376
Senast: NiraK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp