rena och orena korsningar?

C

chrisse

Jag är märklig...
Jag är lite emot att man korsar hästar och ponnyer och sedan kommer på att kalla dom sv ridhäst vs. ridponny... Det är ju likförpannat en korsning.

MEN jag tycker det kan vara helt OK att korsa med engelskt fullblod, fullblodsarab och i viss mån om små ponnyer även welsh.

Varför tycker jag att fullblodskorsning är "renare" än andra korsningar??

Jag är helt emot att ta fram korsningar med travare och islandshäst inblandade.
Även andra "gångartshästar" som saddlebred och tenessee horse (heter dom så?) är jag emot att korsa.

Tycker att när man har så många hundra olika raser så borde ju minst EN ras kunna stämma in på önskemål till det man vill syssla med?

Jag är lite dubbelmoralisk när jag säger att fullblodsdjur är OK att korsa med men tex. inte nordsvensk-connemara eller halvblod-travare....
Men det sitter i huvudet på mig. Hur ser ni på det?
 
Detta har jag kommenterat MÅNGA gånger, även om det är ett tag sedan...
JAG anser att så länge man korsar raser som har LIKNANDE egenskaper och användningsområden (och inte handlar om t.ex utrotningshotade raser - DEM ska man hålla så rena som möjligt!!) så är det okej. Men när man börjar blanda hästar med vitt skilda användningsområden, DÅ är man ute och cyklar...

Alltså, ridhästraser och ridponnyraser (dvs de flesta ponnyraserna) tycker jag är okej att man korsar med varandra, då de är av liknande typ och används till ridning (främst dressyr och hoppning).
Kallblod kan man korsa med andra kallblod, (OM man nu prompt måste korsa dessa :crazy:)
Islänningar och travare är lite extrema raser åt varsitt håll och det finns inga liknande raser att korsa dem med - ALLTSÅ, låt bli att korsa med dessa raser!

Att tro att man ska kunna få fram "en ny fin ras" genom att korsa t.ex travare med halvblod, ardenner med arab eller islänning med fullblod, är ju befängt!
ÄNDÅ hör man just argumentet att halvbloden också är en korsning fårn början.
Skilnaden är bara att halvbloden har man MEDVETET korsat hästar med LIKNANDE egenskaper för att få fram ÄNNU BÄTTRE hästar med de egenskaper man söker! (dvs ridhästegenskaper)
Hur man kan tro att man ska kunna få fram något bättre av två raser med vitt skilda användningsområden, det kan jag inte begripa!
 
Om det finns ett avelsmål att korsa typ, Sv Ridponny. Man korsa inte S ridponny just för korsningsens skull, man har ett mycket starkt avelsmål och har högre krav på ridponnyerna än man har på de flesta andra ponnyraser. Sedan är det så att alla korsningar på ett eller annat sätt lyder under asrp det är en anna historia. Men avelmålet med sv.ridponny är liknande det som finns i tyskland och har funnits där en tid. Tävlingsponnyer, det finns inga ponnyer som vinner som dessa gör, man har ett starkt avelsmål och man avlar mycket målmedvetet mot prestation, inte som t.ex welsh bara mot utställning. Hbl och welsh är ett välkänt framgångs koncept och vi har mycket framstående tävlingsindivider just i den korsningen.
Alla andra korsaningar typ Varmblod, Islänning etc är av ondo inga special raser som dessa passar att korsa. Man ska inte betäcka för betäckningens skull utan ha ett starkt avelsmål!
 
Måste få lägga in en protest om att welsh är avlade för utställning. Mina welshar är avlade med tanke på prestation, vet många welsh uppfödare som går på prestation när de väljer avelsmaterial. Sen att de även går bra i utställningsringen är ju ett plus. Nästa års föl hos mig är avlade med tanke på körsporten. Har tagit bra exteriört snygga ston med bra lugnt psyke och en topphingst med BRA gångarter och utstrålning.
 
Jag håller helt med. När jag tänker welsh tänker jag tävlingsponny!
 
Om man har ett omskolat travarsto och betäcker det med en halvblodshingst, varför skulle inte det bli bra???
Visst stoet har travargenerna men jag har en omskolad travare som skulle klara ALLT inom dressyren om han bara hade lite mer framåtbjudning... Han är inte det minsta hetsig eller så... Så varför skulle inte travar/halvblodkorsning kunna bli bra???
 
Jag är för korsningar då människorna som valt de ingående raserna har TÄNK och har kunskap nog att göra en någorlunda bra beräkning av resultatet. Sådana människor som väljer individerna och inte bara raserna (Ett exempel en korsning travare + arab kan bli en utmärkt distanshäst - men det innebär inte att du får en god distanshäst automatiskt om du väljer en arab vilken som till det snälla travsto du har hemma)

Människor som gör riktigt luriga korsningar verkar oftats inte valt hästarna utan tagit vad som funnits till hands. Ofta saknar människor kunskap och tror att avkomman blir ett mellanting mellan föräldrarna. Man känner inte igen en bra häst när man ser den och kör grannens hingst som man anser vara dressyrhäst för att den kröker på nacken och har startat LA :devil:
 
"Att tro att man ska kunna få fram "en ny fin ras" genom att korsa t.ex travare med halvblod, ardenner med arab eller islänning med fullblod, är ju befängt!
ÄNDÅ hör man just argumentet att halvbloden också är en korsning fårn början.
Skilnaden är bara att halvbloden har man MEDVETET korsat hästar med LIKNANDE egenskaper för att få fram ÄNNU BÄTTRE hästar med de egenskaper man söker! (dvs ridhästegenskaper)
Hur man kan tro att man ska kunna få fram något bättre av två raser med vitt skilda användningsområden, det kan jag inte begripa!"

Nja, när man började avla fram halvblodet och många andra hästar vi idag betraktar som "ridhästar" skall man nog inte vara så säker på att man valde hästar med VAD VI IDAG uppfattar som "liknande egenskaper". Detta är ju något som är ganska subjektivt. Vad är liknande egenskaper? Storlek? Typ? Färg? Stor förmåga att samla sig? Stor förmåga att länga sig? Vad vi idag uppfattar som ridhästegenskaper tvivlar jag på är helt överförbara till avelsmålet som fanns när halvblodstypen började formas.

De flesta ädlare hästraser och ridhästraser är ursprungligen en korsning mellan någon typ av "fullblod" (härmed avses ädel, renrasig häst) och lokal lanthäst eller tidigare korsningsprodukter av ovan nämnd typ. Hur dessa lanthästar såg ut skiftade ganska mycket från område till område. Generellt har de dock sannolikt ganska lite gemensamt med dagens halvblod ELLER nordsvenskar modell tyngre. De lätta varianterna av fjordhäst och kallblodstravare kommer sannolikt närmare.

Alla nu befintliga hästraser i västvärlden är korsningar av något slag. Möjligen kan man diskutera om den arabiska fullblodshästen verkligen är ett "riktigt" fullblod i bemärkelsen "renrasig häst". Det engelska fullblodet är det definitivt INTE. Islandshästen är i så fall mer fullblod.

Vart ville jag komma med detta? Jo, trycka på att vi inte skall vara så säkra på att vi idag hade tyckt att det var seriös korsningsavel som gav oss det engelska fullblodet och halvblodsraserna.

Anneli
 
jo nog är welsh en fin tävlingsponny, men när man ser vad som godkänns bland hingstar blir man fundersam...
Ta t.ex. den hingst som blev godkänd i Norrland sekt B han var 118cm hög kraftig och har en stam som är gammal och kan inte föra aveln vidare.
Jag ser också vad som godkändes på hingstprem i år kraftiga och feta.
Kolla in vad våra svenska domare satte först på listan bland hingstar, i Acheen i år kom dom hingstarna sist men den snygga Moelgarnedd Dewin kom 4, han som avelsnämnden bara gav 39 poäng förra året klarar sig bra Int.

Welsh ska se ut som Downland hingstarna, värdefulla för en hel värld och ett fantastiskt psyke, avlade för tävling.
 
Är du säker på att det inte var en sekt A du såg. Har inte sett att en sekt B i den storleken har blivit godkänd i år men jag kan ha fel.
Är inte imponerad av Downland hingstarna. ett snitt på 7,0 samt exteriör 38 är väl inget att sträva efter? Jag gillar hingstar med lite höjd, bra gång och inte de raka stela frambenen i galoppen som är vanligt med hingstar som är importerade. Jag anser att de svenska hingstarna är mer avlade för prestation än vad de utlänska hingstarna är och det speglar sig lite i utlänska utställningar. När man ställer ut för en engelsk domare så ser man att de premierar feta hästar med vackra huvuden och stela framben. Mitt ena sto har väldigt stel frambensteknik i trav/galopp men hon fick omdömet " för mkt framknä aktion" av en engelsk domare medan min WM fick för lite framknäaktion.
Sen är det väl inte så fel att godkänna en hingst somhar gammal stam, det är upp till oss stoägare om vi vill använda honom eller inte. Man har kanske ett importerat sto med flashiga moderna gener som man vill få in lite gammalt väl beprövat blod i. Eller så gillar man helt enkelt den typen av welsh. Själv använder jag mig gärna av hingstar som Rimskij, Clic, K. Caruso mf har fått avkommer med guld och bra gångarer som säkert blir bra på tävlingsbanorna när de blir i den åldern.
 
Om du kan räkna är det snittet fel, jämnför man Downland hingsten med dom andra sek B så har dom inget att tillägga.
Downland blodet är det främsta welshblodet i världen just nu, kolla in stamtavlorna på de främsta ridponnyerna=tävlingsponnyerna så återfinns downland. Även vår främsta avelshingst i Sverige är e. en Downlandhingst aveln talar för sig själv. Temperamentet i Downland hästarna är otroligt, jämnför det med de ponnyer som var knapptridbara som visades på bruksprovet löjligt!! Såg du ridprovet skulle du inte säga att 7,0 i snitt titta på de ridprov som utfördes av de andra 4 åriga hingstarna inget att snacka om Downland är bäst!
Sen är du i fel ras om du läser rasbeskrivningen på sek B ska inga höga benlyft förekomma det är på cob typen man lyfter benen en welsh svävar fram.
Högresta ädla individer. Läs ridsport kan du se att det var en sek B hingst som godkändes i Norrland. För att föra aveln vidare måste nytt blod in inte gammalt.
Tillhör du de främsta inom welshaveln eller är du en bromskkloss?
 
hihi. jag ska ev i framtiden betäcka min arab med saddlebred. Planerna är smidda, :angel:
(känner en som håller på med just den rasen)
vi får se,,får se..
 
Jo, vi vet att alla "omskolade travare" skulle klara allt inom dressyren, men en massa olika OM. :crazy:
 
det handlar ju endast om en massa träning, sen beror det ju givetvis på hur mycket de har gått på banan, hur gamla de är och vad de har för kroppsform. Har en som är helt fyrkantig och många tror att det är ett renrasigt halvblod med FIN stamtavla...
 
Då är jag en bromskloss isåfall med guld på alla mina avkommer utan en som fick 39p. Jag VET att en sekt B inte ska ha höga benlyft men de ska sväva fram som du säjer och inte spreta stelt med frambenen som många avkommer av "den främsta welsh hingsten i Sverige" har fått. :devil: Jag har ju tyvärr själv ett sto efter honom. Vad är det för fel på isabellhingsten från Norrland? Bortsett från hans lilla höjd? Downland hingsten fick dessutom kl O inte mkt att skryta med! :devil: Det är ju bra för ett stort stuteri i närheten av dig att du gillar deras hingstar så kan jag ju använda de andra som inte duger till dig! Jag använder mig gärna av den 4 åriga hingst som visades på kvaliten med diplom i stället = snitt på 8.0 och behövde inte göra ett bruksprov och det är mkt svårare att få högt på kvaliten än på bruksprovet. GI är inte så dåligt av en 4 åring. :D Fick en av hans avkommer nu i somras och det är en urtrevlig hingstfölis med kanontemprament och en otrolig bra skritt. Jag kommer nog aldrig att tillhöra de främsta inom svensk welshavel men mina föl kommer nog att höra till det övre skiktet ändå ska du se om det fortsätter som de gör nu.
 
Kl O betyder att han är avelsvärderad och godkänd för allmän avel i sverige då han sedan tidigare är godkänd för Internationel avel.
Downland hingsten fick 7,75 på sitt bruksprov, efter att varit riden i 2 månader, om man tycker att han har spretig gång har man väl inte sett honom springa. Var du på bruksprovet och såg hingsten. :confused:
Han är nu inbjuden att gå flera bruksprov då han är intressant för flera andra raser likväl. Downland står för prestation och deras popularitet finns över hela västvärlden. hans systrar fick alla diplom på prem. så nog håller dom hög kvalite. Jaguar är själv aldrig utställd i Sverige förutom på bruksprovet där han till trots fick nia på typen. :)
Jag känner väl till honom, själv sysslar jag med ridponnyavel samt hblavel :cool:
Där strävar vi efter prestation och bra blodslinjer vi ställer sällan ut hbl utan det är mer treårs, 4 års och 5 års championat som gäller.
För din information kommer Downland hingsten att förmodligen gå 5 årskvaliten, då han har väldigt högridbarhet. Att godkänna en sekB hingst som är 118 med så gammalstam kan väl inte leda till något vidare bra. Vad gör man med en häst i den storleken, :confused: förutom göra dom till en ras som shetland lite större än hundar bara.
Världens främsta ridponnyavel(dom som vinner EM varje år) bygger på Downlandblod :cool:
När man är rädd för nytt blod reagerar jag med frågan om man är bromskloss, har du aldrig sett Downland hingsten ska du nog inte uttala dig om honom, han är en mycket trevlig individ, likaså den hingst som blivit utnämnd till sveriges främsta(ej av mig) där kan man bara titta på de avkommor han har fått nog finns det många med bra gång bland dem. Jag har bara använt mig av Downland hingstar när det gäller welsh och så kommer jag att göra då det är dom enda welsh som är intressanta för ridponnyaveln.
 
Det är en stor skillnad att använda en hingst klass 0 till ridponnyavel där du vill få fram en tävlingsponny mot mig som bara avlar rent welshblod. Jag ser inte en anledning att använda en hingst som inte fyller rasvisa krav för att få fram en rasvis welsh speciellt inte en med gångartspoäng på 7,7. Jag har sett hingsten i fråga i levande livet men är ändå inte intresserad av honom. Det finns så många snyggare hingstar med bättre resultat och som har det där lilla extra som jag vill ha. Jag använder mig gärna av en gammal beprövad stam till mitt ena sto. Jag har som avelsmål att få fram en blivande familje kamrat som kan få familjens barn trygga i sadeln, tävla men inget krav på elit, en vän som man kan visa på utställningar med bra resultat, åka till kvaliteer och få diplom, kvala vidare på. Jag gillar welshen för dess bredd (användbar till allt), skönhet, massa och sitt underbara temperament samt gnistan. DÄRFÖR avlar jag welsh och inte ridponnyer!
Dessutom så kan jag tala om att även liten ponny kan vara till stor användning. Vår welsh sekt A används till allt från att dra timmer, sladda ridhuset,tävlas körning, hoppas på, småbarnsridning och dressyr. Om hingsten är rastypisk kan han säkert användas till bra sekt R ston för att hålla ner storleken. Det är återigen vi stoägare som beslutar oss för om vi vill använda oss av en liten hingst. Jag tycker att det är bra med stor bredd på hingstarna så vi stoägare kan hitta rätt hingst till just vårt sto. Det skulle inte vara bra för framtida avel om det bara godkändes en typ av hingstar för då skulle welshen som ras snart vara ett minne blott. Tala gärna gott om dina favorithingstar men tracka inte ner övriga hingstar som har bättre resultat samt har avkommer som tävlas i Sverige. Se dessutom till skillnaden rasavel och ridponnyavel! Jag kommer fortsättningsvis att avla för att bevara welsh sekt B och D som de ser ut i dag och inte för att få fram en ridponnymodell av welshen!
 
Har inte tråden urartat bara lite nu?? Den ska ju handla om "rena och orena korsningar" och inte vilka linjer på welsh som är bäst och sämst!
 
Japp då sätter vi punkt på den sidolinje diskussionen! :rofl: Annars är risk att tråden brinner upp :devil:
Måste lägga in en kommentar om korsningar så jag fortfarande hör hemma på tråden.
Håller nog med om att det känns lite fel att korsa till höger och vänster. Har själv haft 2 urtrevliga travare men dkulle ändå inte få för mig att betäcka dem med en halvblod eller annan ridhäst. Det är väl okej om man ska behålla fölet själv då stoet har varit en kär gammal vän men inte att avla och sälja vidare. :banana:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 172
Senast: EmmaBovary
·
Avel Ja som rubriken lyder... Det här är helt för min egen del, jag avlar inte själv och har inte tankar på det så allt som skrivs här är...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 408
Senast: Molin
·
S
Avel Hur blir det om man korsar ett halvblod (godkänd) med en welsh (godkänd)? Där modern är ett halvblod. Om man får en ponny kan man väl...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 357
Senast: NiraK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp