Rengöra fårskinnsvojlock???

caballus

Trådstartare
Min fårskinnsvojlock har tyvärr blivit ordentligt impregnerad med läderolja, torkat och blivit stenhård och äcklig. Hur i all sin dar får man bort läderoljan utan att förstöra fårskinnet helt och hållet??? Och få det sådär mjukt och smidigt som det är när man precis köpt det?

Jag provar alla tips ni ger, för värre än såhär kan det inte bli iallafall!!!

(jag = klant)
 
Prova tvättmedel för babyfårskinn, det finns säkert att köpa där de säljer babyartiklar.Ta en borste först och borsta igenom skinnet. Lycka till
 
Det funkar inte med vanliga fårskinnstvättmedel, de är alldeles för svaga.

Måste ha något som får bort en halv flaska impregnerad läderolja ur fårskinnet... har provat med vanligt tvättmedel, funkade inte, yes diskmedel tog bort det värsta men tränger inte in på djupet, finns det något annat man kan prova?

Antingen så försvinner oljan eller så försvinner hela fårskinnet, som sagt, jag provar alla tips gladeligen idag då jag är på sadistiskt humör.
 
Du kanske kan prova att tvätta den som vanligt med tvättmedel i 40 grader en eller ett par ggr och till sist en gång med lädertvättmedel.

Men varför har den impregnerats med läderolja :confused:
 
Har låtit den ligga i 24 timmar med vanligt tvättmedel och yes diskmedel, men det är fortfarande tonvis med olja kvar i den.

Lädertvättmedlet har jag också provat men det var så himla milt att det inte blev någon skillnad alls!!!

Klanten (= jag) välte en flaska olja på baksidan av padden (ofodrad) och upptäckte att hela flaskan läckt ut några dagar senare...
 
Tja du har ju provat de milda sakerna. Frågan är om du ska börja chansa lite nu och riskera att den blir helt förstörd...Fenom skurpulver kan man blötlägga annan textil i åt låta ligga. Ja det ska ju lösas upp i vatten innan då... ;) Kan ju vara värt att prova men om skinnet tål det vet jag ej. :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 303
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 831
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp