Rengöra kakel i dusch?

Halvåret?! Nä, 1gång i veckan räknar jag som inte så ofta. Dagligen är ofta:D
Skitiga badrum med soggiga toalettstolar/silar och brunnar. Örk.. Gör man det ofta tar det inte lång stund och man kan läsa avslappnat i badhusdoften:rofl:

DET räknar jag absolut som ofta när det kommer till användning av så miljöskadliga preparat som Klorin. Det finns ju faktiskt annat att använda för att uppnå desinficerande verkan (Ytdecinfektion från bl a Apoteket t ex)
 
Ja alltså jag föreställde mig säkert att du städade badrummet en gång i veckan, men med något annat medel.

(uhm själv är jag ju ingen badhusdoftentusiast.)
Jag småstädar/torkar av i badrummet så gott som dagligen. Men absolut inte med klorin utan vanligt "badrumsallrent". Går liksom på rutin samtidigt som jag borstar tänder typ.
 
Klorin bleker, men har inte särskilt bra rengörande effekt generellt. Det decifiserar också, så klart (på gott och ont).

Såpa är bra till t ex trägolv (och där går det att ha i lite Klorin också, om en har obehandlade trägolv som en inte vill ha gula). Men såpa (fett) på kakel etc - skitäckligt. Bildar hinna.

Hade jag använt ättika eller vinäger i ena duschutrymmet hade det blivit totalförstört. Det hade nämligen löst upp klinkern då det är kalksten. Samma med fönsterbänkar i sten. Den dårfink som rekommenderar ättika till all rengöring, urskiljningslöst, borde få storstryk och rullas i tjära och fjädrar.

EN MÅSTE (måste) ta reda på vad som är bra respektive direkt skadligt för varje material en hanterar.

Jo, det glömde jag att nämna, att stenmaterial ska man undvika sura medel på.
Jag har också varit lite allergisk för den här ättiksvurmen överallt.
 
Det tar bort äckliga hudavlagringar/beläggningar plus allt som lever:angel:. Så ja kakelfogarna blir vita. Jag VET att det inte är bra för miljön men jag tror inte att det finns mkt vi människor tillverkar är miljövänligt hela kedjan rakt igenom så mina mikroorganismer får leva med att dom kommer bli utrotade av klorin i badrummet 1gång i veckan.

Det skulle kännas bättre om du beskrev klorinet som ditt guilty pleasure, än att rättfärdiga det med att annat också är dåligt. Det är DU som mår bra av att överanvända klorin, inte ditt badrum.
 
Om det känns bättre för dig så säger vi så:up:

Det är mer rättvisande helt enkelt, och jag tycker att pekandet på andra miljöfarliga aktiviteter för att rättfärdiga det man själv gör är ett vanskligt argument. Bättre att man står för att man gör fel, det är mänskligt att fela, och även om man inte kan ändra sig på stört så kan man kanske göra det längre fram. Om man inte ens pratar om att det finns ett problem, så är det också en mycket liten chans till förändring.
 
Vi har en ångtvätt för ändamålet men det används inte överdrivet ofta. Vi har nog bara rengjort kakelväggarna med den 1 gång på 5 år för något år sedan :angel: det var faktiskt inte hysteriskt smutsigt då. I duschen sköljer vi av väggarna med vatten efter vi duschat klart och vi verkar ha rätt lite kalk i vattnet här. Golvet i badrummet tror jag vi har gjort 2 gånger under 5 år med ångtvätten.

Vi kanske ska vara glada att plattsättaren insisterade på att man inte skulle ha vita kakelfogar utan ljusgrå....

Duschväggarna (i glas) däremot behöver rengöras ofta på insidan och det är lite knöligt då det är både fett och kalk. Kör oftast med diskmedel i sprayflaska och en disksvamp då. Utsidan kan göras med fönsterputsutrustningen.

Handfatet rengörs också oftare, då används något rengöringsmedel avsett för badrum.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 312
Senast: sthu
·
Hemmet Det är ändringsdags i badrummet för en äldre anhörig. Det behövs mer plats vid dusch. Så jag funderar på vad som är bäst att göra. I...
Svar
7
· Visningar
2 002
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp