Rengöra kakel i dusch?

Men det går ju att ta bort smuts bra med annat? Tex grumme såpa är väldigt effektivt i badrum. Och det finns ju andra badrumsrengöringsmedel som är bra med mer miljövänliga..
Jag använder Grumme till all annan rengöring, det ena behöver inte utesluta det andra. Men för att få riktigt rent i badrummet så tycker jag det är bra.
 
Men det går ju att ta bort smuts bra med annat? Tex grumme såpa är väldigt effektivt i badrum. Och det finns ju andra badrumsrengöringsmedel som är bra med mer miljövänliga..

Har förstått att såpa inte rekomenderas när man rengör badrum och våtutrymmen, då det kan bygga upp en fetthinna som gör att smuts klibbar fast bättre.
 
Har förstått att såpa inte rekomenderas när man rengör badrum och våtutrymmen, då det kan bygga upp en fetthinna som gör att smuts klibbar fast bättre.
Jasså? Det visste jag inte! Jag tycker det är jättebra just på kakel och duschväggar.
 
@the_connemara
Något svagt surt medel är oftast det bästa för badrum (om det sedan är något hemlagat eller köpt så är smaksak), men kom ihåg att då man använder sura medel på klinkers och kakel så bör man väta fogarna först med vatten så att de inte suger i sig av medlet, då sura medel äter på fogarna. Har man använt något rejält surt ( avkalkningsmedel t.ex.) så bör man dessutom helst neutralisera det efteråt med ett neutralt mot svagt alkaliskt medel.
 
Ångtvättsmaskin säger jag. Spar axlar och händer ofantligt mycket istället för att hålla på och skrubba.

Jag har funderat på det efter liknande tips men det tar emot att köpa ännu en pryl liksom. Men hade velat testa. Kanske ska se om någon har jag kan låna o testa.
 
@the_connemara
Något svagt surt medel är oftast det bästa för badrum (om det sedan är något hemlagat eller köpt så är smaksak), men kom ihåg att då man använder sura medel på klinkers och kakel så bör man väta fogarna först med vatten så att de inte suger i sig av medlet, då sura medel äter på fogarna. Har man använt något rejält surt ( avkalkningsmedel t.ex.) så bör man dessutom helst neutralisera det efteråt med ett neutralt mot svagt alkaliskt medel.

Jag brukar iaf väta först pga känns som att annars går det åt så mkt spray. Tack för info!
 
  • Gilla
Reactions: MCP
@the_connemara
Något svagt surt medel är oftast det bästa för badrum (om det sedan är något hemlagat eller köpt så är smaksak), men kom ihåg att då man använder sura medel på klinkers och kakel så bör man väta fogarna först med vatten så att de inte suger i sig av medlet, då sura medel äter på fogarna. Har man använt något rejält surt ( avkalkningsmedel t.ex.) så bör man dessutom helst neutralisera det efteråt med ett neutralt mot svagt alkaliskt medel.
Bikarbonat är basiskt va? Jag brukar ta fram bikarbonat och göra en pasta av det med vatten efter att ha spolat väggarna med vatten, och sen gno in fogarna med pastan med tandborste, sen sköljer jag av med vatten och torkar av plattorna och fogarna med våt mikrofibertrasa sen med en som är torr.
 
Tvätta fogarna har jag nog aldrig gjort :confused: måste man göra det?
På golvet har jag fogar som behöver skrubbas men väggarna sköljer jag av med varmt vatten efter varje dusch, det är allt.
Iofs vet jag inte hur det ser ut bakom badkaret. :nailbiting:
 
Tvätta fogarna har jag nog aldrig gjort :confused: måste man göra det?
På golvet har jag fogar som behöver skrubbas men väggarna sköljer jag av med varmt vatten efter varje dusch, det är allt.
Iofs vet jag inte hur det ser ut bakom badkaret. :nailbiting:
1637675139667.gif


Tala om vad du hittar!!
 
Tvätta fogarna har jag nog aldrig gjort :confused: måste man göra det?
På golvet har jag fogar som behöver skrubbas men väggarna sköljer jag av med varmt vatten efter varje dusch, det är allt.
Iofs vet jag inte hur det ser ut bakom badkaret. :nailbiting:

Jag tycker de blir smutsiga (typ lite gulare/rödare än en helt ren i mitt fall ljust grå, fog) överallt jag bott (olika vatten). På golvet och längst ner på väggarna främst. Sköljer också alltid noga väggarna o draperiet med vatten det sista jag gör när jag duschat.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 312
Senast: sthu
·
Hemmet Det är ändringsdags i badrummet för en äldre anhörig. Det behövs mer plats vid dusch. Så jag funderar på vad som är bäst att göra. I...
Svar
7
· Visningar
2 002
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp