Rengöra kakel i dusch?

Klorin har inga rengörande egenskaper, det desinficerar bara. Men har inga egenskaper för att avlägsna fett eller smuts.
Nu blir jag lite osäker här, svärmor hade klorin i vårt badrum och allt försvann, inklusive en bra bit av färgen på golvplattorna. Så det måste ha varit mindre av precis allt där när hon var klar, antagligen även smuts, fogarna var vita, de borde inte bara ha blekts utan även blivit av med något lager. Men i övrigt håller jag med om att det nog inte är en bra idé med klorin.
 
Någon som vet hur omiljövänliga dessa är apropå det?
badservetter-sjobris-800x800-600x600.png

De var ganska effektiva på lite allt möjligt i badrummet men fick lite dåligt samvete.
 
Bikarbonat är basiskt va? Jag brukar ta fram bikarbonat och göra en pasta av det med vatten efter att ha spolat väggarna med vatten, och sen gno in fogarna med pastan med tandborste, sen sköljer jag av med vatten och torkar av plattorna och fogarna med våt mikrofibertrasa sen med en som är torr.
Jag skulle vilja svara ja på den frågan, men då måste jag nog först erkänna att jag endast baserar det på min känsla, för har inte kollat upp det :D
 
Nu blir jag lite osäker här, svärmor hade klorin i vårt badrum och allt försvann, inklusive en bra bit av färgen på golvplattorna. Så det måste ha varit mindre av precis allt där när hon var klar, antagligen även smuts, fogarna var vita, de borde inte bara ha blekts utan även blivit av med något lager. Men i övrigt håller jag med om att det nog inte är en bra idé med klorin.
Det tar bort äckliga hudavlagringar/beläggningar plus allt som lever:angel:. Så ja kakelfogarna blir vita. Jag VET att det inte är bra för miljön men jag tror inte att det finns mkt vi människor tillverkar är miljövänligt hela kedjan rakt igenom så mina mikroorganismer får leva med att dom kommer bli utrotade av klorin i badrummet 1gång i veckan.
 
Har mer eller mindre en konstant kalkinvation i duschen så provar lite allt möjligt. Det som funkar hyfsat men inte till 100 % är ättika blandat med Yes. Jag smetar på detta på morgonen och sedan i samband med dusch på kvällen så rengör jag den samtidigt. Två flugor i en smäll.
 
En mattläggare med +30 år i branschen skällde ut mina föräldrar för att de skurade med såpa. Blir en fet hinna så skit fastnar. Han gnuggade med tummen och en trasa och det såg ut som att han skalat golvet. Skitäckligt. Han sa att Allrent är det man använder då det har rätt pH och löser smuts och inte skadar golven. Finns en orsak till att det heter Allrent - allt rent 😉

Efter det slutade jag skura med såpa och jag märker skillnad.

I badrummet har jag nån kalklösare, har extremt hårt vatten här så blir avlagringar direkt.
 
En mattläggare med +30 år i branschen skällde ut mina föräldrar för att de skurade med såpa. Blir en fet hinna så skit fastnar. Han gnuggade med tummen och en trasa och det såg ut som att han skalat golvet. Skitäckligt. Han sa att Allrent är det man använder då det har rätt pH och löser smuts och inte skadar golven. Finns en orsak till att det heter Allrent - allt rent 😉

Efter det slutade jag skura med såpa och jag märker skillnad.

I badrummet har jag nån kalklösare, har extremt hårt vatten här så blir avlagringar direkt.
Då har jag inte inbillat mig :) testade att skura golven med såpa efter att ha sett många skriva att det är det bästa. Jag tyckte golven kändes klibbiga, kändes som jag lämnade fotspår efter mig, så jag tvättade om allt på mitt vanliga vis och fick fina golv igen.
 
Det tar bort äckliga hudavlagringar/beläggningar plus allt som lever:angel:. Så ja kakelfogarna blir vita. Jag VET att det inte är bra för miljön men jag tror inte att det finns mkt vi människor tillverkar är miljövänligt hela kedjan rakt igenom så mina mikroorganismer får leva med att dom kommer bli utrotade av klorin i badrummet 1gång i veckan.
Tjaa, samtidigt finns det ju forskning på att det inte alltid är jättebra att utrota alla sina mikroorganismer så ofta. Ökade allergier och annat tex.

(men så har jag aldrig heller direkt prioriterat jätterent badrum, supertråkigt att städa.)
 
På jobbet har vi KBM Reno Lemon Clean. Aldrig varit med om bättre grejer och det är Svanenmärkt.

Jag köpte en flaska online till mitt hem för ett år sedan och den är typ halvfull eftersom det är så drygt. 10 ml på en liter vatten i en sprayflaska.

http://www.procurator.net/sv-se/hyg...-clean-lemon-1l-p10020678#product-description
Ok kanske ska prova min citron något rengöring i badrummet. Den har stått oanvänd i år efter att jag insåg att myrorna älskade den, men inte gillar såpa. Alla trägolv gillar ju såpa, men badrummets plattor föredrar ju rimligen citrongrejen helt enkelt.
 
Tjaa, samtidigt finns det ju forskning på att det inte alltid är jättebra att utrota alla sina mikroorganismer så ofta. Ökade allergier och annat tex.

(men så har jag aldrig heller direkt prioriterat jätterent badrum, supertråkigt att städa.)
Skitiga badrum ger mej lite rysningar..Det finns nog organismer så det räcker i vårt hem ändå med tanke på hundar och kletiga småbarn;)
 
@the_connemara
Något svagt surt medel är oftast det bästa för badrum (om det sedan är något hemlagat eller köpt så är smaksak), men kom ihåg att då man använder sura medel på klinkers och kakel så bör man väta fogarna först med vatten så att de inte suger i sig av medlet, då sura medel äter på fogarna. Har man använt något rejält surt ( avkalkningsmedel t.ex.) så bör man dessutom helst neutralisera det efteråt med ett neutralt mot svagt alkaliskt medel.

Nu blir jag lite osäker här, svärmor hade klorin i vårt badrum och allt försvann, inklusive en bra bit av färgen på golvplattorna. Så det måste ha varit mindre av precis allt där när hon var klar, antagligen även smuts, fogarna var vita, de borde inte bara ha blekts utan även blivit av med något lager. Men i övrigt håller jag med om att det nog inte är en bra idé med klorin.

Klorin bleker, men har inte särskilt bra rengörande effekt generellt. Det decifiserar också, så klart (på gott och ont).

Såpa är bra till t ex trägolv (och där går det att ha i lite Klorin också, om en har obehandlade trägolv som en inte vill ha gula). Men såpa (fett) på kakel etc - skitäckligt. Bildar hinna.

Hade jag använt ättika eller vinäger i ena duschutrymmet hade det blivit totalförstört. Det hade nämligen löst upp klinkern då det är kalksten. Samma med fönsterbänkar i sten. Den dårfink som rekommenderar ättika till all rengöring, urskiljningslöst, borde få storstryk och rullas i tjära och fjädrar.

EN MÅSTE (måste) ta reda på vad som är bra respektive direkt skadligt för varje material en hanterar.
 
Och klorin en gång i veckan ger andra rysningar :D

(hehe helt ärligt trodde jag du använde det en gång i halvåret när du skrev inte ofta :laugh:)

(men visst mitt badrum är lite rysansvärt, föredrar att läsa en bok framför att städa det.)
Halvåret?! Nä, 1gång i veckan räknar jag som inte så ofta. Dagligen är ofta:D
Skitiga badrum med soggiga toalettstolar/silar och brunnar. Örk.. Gör man det ofta tar det inte lång stund och man kan läsa avslappnat i badhusdoften:rofl:
 
Såpa är bra till t ex trägolv (och där går det att ha i lite Klorin också, om en har obehandlade trägolv som en inte vill ha gula). Men såpa (fett) på kakel etc - skitäckligt. Bildar hinna.
.

Precis. Glömde nog poängtera att mattläggaren talade om sk plastmatta. Jag har ett klickgolv som också skuras med Allrent numera. Trägolv är nåt annat, där försöker jag skura med såpa (när jag ids byta hink :o )
 
Klorin bleker, men har inte särskilt bra rengörande effekt generellt. Det decifiserar också, så klart (på gott och ont).

Såpa är bra till t ex trägolv (och där går det att ha i lite Klorin också, om en har obehandlade trägolv som en inte vill ha gula). Men såpa (fett) på kakel etc - skitäckligt. Bildar hinna.

Hade jag använt ättika eller vinäger i ena duschutrymmet hade det blivit totalförstört. Det hade nämligen löst upp klinkern då det är kalksten. Samma med fönsterbänkar i sten. Den dårfink som rekommenderar ättika till all rengöring, urskiljningslöst, borde få storstryk och rullas i tjära och fjädrar.

EN MÅSTE (måste) ta reda på vad som är bra respektive direkt skadligt för varje material en hanterar.
Hm med linsåpa och kallt vatten på skurgolv får jag en lätt rosa ton, inte gul, med varmt vatten blir det grått. Men den rosa tonen kanske man inte heller vill ha, eller så beror det på träslag?
 
Halvåret?! Nä, 1gång i veckan räknar jag som inte så ofta. Dagligen är ofta:D
Skitiga badrum med soggiga toalettstolar/silar och brunnar. Örk.. Gör man det ofta tar det inte lång stund och man kan läsa avslappnat i badhusdoften:rofl:
Ja alltså jag föreställde mig säkert att du städade badrummet en gång i veckan, men med något annat medel.

(uhm själv är jag ju ingen badhusdoftentusiast.)
 
Hm med linsåpa och kallt vatten på skurgolv får jag en lätt rosa ton, inte gul, med varmt vatten blir det grått. Men den rosa tonen kanske man inte heller vill ha, eller så beror det på träslag?

Det är jag faktiskt inte insatt i. Jag har aldrig upplevt att såpa ger någon färg annat än något renare nyans, och mörkare p g a vattnet. Däremot händer det att jag kör i en skvätt Klorin när jag torkar just furugolven för att motverka gulhet p g a ljuset.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 311
Senast: sthu
·
Hemmet Det är ändringsdags i badrummet för en äldre anhörig. Det behövs mer plats vid dusch. Så jag funderar på vad som är bäst att göra. I...
Svar
7
· Visningar
2 002
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp