Rengöra soffa.

Lilla

Trådstartare
Jag har en tygsoffa. Flera ggr har jag gnuggat bort fläckar med vatten men denna gången fick jag en stygg vattenfläck. Tyget ska kemtvättas så det var väl klantigt.
Nu undrar jag om jag kan få bort fläcken utan att skicka på kemtvätt?
Har provat torrt bikarbonat men det funkade inte.
Fått tips att spraya ättika blandat med vatten. Men kan man göra det om soffan inte ska behandlas med vatten?
 
Min soffa från Mio stod det kemtvätt på. Googlade och läste att flera hade tvättat den i vanlig maskin med bra resultat. Testade på en kudde, körde 40 grader bomull och det fungerade hur bra som helst. Det viktigaste var att trä på överdraget på kuddarna direkt när det kom ur maskinen och alltså var blött, för då töjer det sig lättare.

Med det sagt kan man säkert också förstöra en soffa som ska kemtvättas så man får väl vara försiktig 😊 Finns också företag som kommer hem och tvättar soffan på plats med typ ånga.
 
På min soffa står det att den inte tål någon sorts tvätt över huvud taget, varken med vatten eller kem. Jag har barn och katter, alltså blev soffan riktigt nasty till slut. I förra veckan fick jag nog, det stod mellan att tvätta eller bränna den ungefär, och efter en helt valig 40-tvätt av alla överdrag är den nu som ny! Önskar att jag hade vågat tidigare.
 
På min soffa står det att den inte tål någon sorts tvätt över huvud taget, varken med vatten eller kem. Jag har barn och katter, alltså blev soffan riktigt nasty till slut. I förra veckan fick jag nog, det stod mellan att tvätta eller bränna den ungefär, och efter en helt valig 40-tvätt av alla överdrag är den nu som ny! Önskar att jag hade vågat tidigare.
Ja jag fattade inte heller varför jag väntade så länge med att prova tvätta?! Min var också riktigt nasty 🙈
 
Jag provade ättika i går. Fläcken ändrade sig men gick inte bort. Så jävla störigt.
262158AC-0873-4723-A916-684B6733D21E.jpeg
 
Den fläcken får du nog leva med. Färska fortfarande blöta fläckar går att ta men man måste blöta ned hela ytan på ljusa tyger och låta torka långsamt gärna med en handduk över och tyngd på tex böcker. Sen beror det på vad man spillt. Det finns skumtvätt till bilsäten. kanske något att testa.
 
Den fläcken får du nog leva med. Färska fortfarande blöta fläckar går att ta men man måste blöta ned hela ytan på ljusa tyger och låta torka långsamt gärna med en handduk över och tyngd på tex böcker. Sen beror det på vad man spillt. Det finns skumtvätt till bilsäten. kanske något att testa.
Jag har beslutat att tvätta i maskin. Det får gå som det går.
 
Sätt tillbaka överdraget på plymån innan det är helt torrt. Tyget är lite segare då och går att töja bättre om det krympt något.
 
Jag provade ättika i går. Fläcken ändrade sig men gick inte bort. Så jävla störigt.Visa bifogad fil 59614
Vi har textiltvätt på jobbet som tar bort sådana fläckar från Smartab (Brisk Low Foam, har ingen aning om man kan få tag på den som privatperson dock).
Grejen är att man måste tvätta hela ytan och inte bara där fläcken är. Jag har provat, när jag tog där bara fläcken var blev det en ny fläck.

Här har jag använt textilen på en bil som är runt 12 år gammal och troligen inte blivit tvättad på ett tag. Förardörrens textil var såpass slitet att det inte gick att rengöra helt (kanske går att få den renare med en tvätt till), passagerarsidan fick jag i princip helt ren.
Ibland vet jag att jag fått köra den tvätten i omgångar. För att få det helt rent.

rengöra textil.jpg


Även använt samma på textilen i stolen när jag råkat spilla vatten och det blir en ful fläck efteråt, har fått bort det, men då fått ta hela sitsen och inte bara där fläcken är.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Roheryn
·
Hemmet Suck... Jag råkade spilla ut massageolja i min ljusgrå soffa så det har blivit två stycken irriterande fläckar som jag inte får bort med...
Svar
4
· Visningar
13 881
Senast: majha
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Lime
·
Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 292
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp