Rengöra Sprayflaska eller köpa en tom sprayflaska?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har köpt mig en fönsterputsduk från Tupperware, då jag blivit less på det där flammiga som blir på insidan av rutan med vanligt fönsterputs i lastbilen och även personbilen.
Fick tips om den här fönsterputsduken, då det skulle räcka med bara vanligt vatten och inget annat.

Jag har teoretiskt redan vatten med mig i lastbilen, men det är till för att drickas och inget jag vill använda till att putsa rutan med. Därav min tanke att antingen köpa en sprayflaska och ha vanligt vatten i eller rengöra en befintlig sprayflaska så det går att ha vatten i.
Det jag klurar på om jag ska rengöra en befintlig sprayflaska, hur vet jag om jag lyckats bli av med allt rengöringsmedel som varit i flaskan tidigare (det får inte finnas något kvar om det ska funka ihop med putsduken)?

Fördelen om jag rengör en befintlig sprayflaska är att den har spray och stopp spraymunstycket. Kikade lite på google på tomma sprayflaskor och de flesta verkar inte ha den funktionen utan snarare att man ska skruva länge på spraymunstycket så att säga.

Så är lite kluven hur jag ska lösa det, gillar idén att ha en sprayflaska med vatten då man får en mer jämn fördelning på vattnet än om man t ex. har en flaska med kork och vatten i.

Har ni några bra tips?

Tack på förhand i så fall. :)
 
Kan du inte prova hemma på en spegel eller ett fönster för att se om det funkar?
Att det blivit rent i flaskan då alltså innan du tar med den till lastbilen.
 
Kan du inte prova hemma på en spegel eller ett fönster för att se om det funkar?
Att det blivit rent i flaskan då alltså innan du tar med den till lastbilen.
Grejen är att jag kan inte prova innan jag är 100% säker, det får inte komma något rengöringsmedel på putsduken alls för då funkar den inte som den ska. Den ska bara användas med vatten.
 
Grejen är att jag kan inte prova innan jag är 100% säker, det får inte komma något rengöringsmedel på putsduken alls för då funkar den inte som den ska. Den ska bara användas med vatten.

Funkar det inte så vet du ju att du får rengöra flaskan lite till menar jag:)
Vad är det för material? Microfiber?
 
Funkar det inte så vet du ju att du får rengöra flaskan lite till menar jag:)
Vad är det för material? Microfiber?
Det är någon specialduk, vet ej va det är för material och som jag skrev innan jag kan inte testa å se om jag måste rengöra flaskan mer då den duken ENBART ska användas med BARA vatten. Det sa i alla fall en kollega som använt sådan duk innan.
Kommer det rengöringsmedel på duken så är det förstörd och funkar inte som den ska och jag vill inte slänga pengar i sjön då jag precis köpt den och inte ens använt den än. :/
 
Det är någon specialduk, vet ej va det är för material och som jag skrev innan jag kan inte testa å se om jag måste rengöra flaskan mer då den duken ENBART ska användas med BARA vatten. Det sa i alla fall en kollega som använt sådan duk innan.
Kommer det rengöringsmedel på duken så är det förstörd och funkar inte som den ska och jag vill inte slänga pengar i sjön då jag precis köpt den och inte ens använt den än. :/

MikrofiberhanddukFoenster2 En sån?
På deras hemsida finns iaf bara microfiberdukar för olika saker. Och dom går inte sönder av rengöringsmedel. Fördelen med microfiberdukar är att du kan putsa med bara vatten, om det är en bra duk. Men dom går inte sönder om du använder fönsterputs. Så skulle det vara rester kvar efter attt ha rengjort en flaska skulle jag inte brytt mig.
Hur menar din kollega att du ska kunna tvätta den sen när den blir skitig(du ska dock undvika sköljmedel och torktumlare)? Hen har nog överdrivit eller misstolkat hur microfiberdukar kan användas.
 
Det är någon specialduk, vet ej va det är för material och som jag skrev innan jag kan inte testa å se om jag måste rengöra flaskan mer då den duken ENBART ska användas med BARA vatten. Det sa i alla fall en kollega som använt sådan duk innan.
Kommer det rengöringsmedel på duken så är det förstörd och funkar inte som den ska och jag vill inte slänga pengar i sjön då jag precis köpt den och inte ens använt den än. :/
Magiska prylar, fungerar bra, om man tror på magin...Finns inga magiska putsdukar. Är det fetthinna i smutsen på insidan av vindrutan, så räcker inga microfiberdukar i världen, utan rengöringshjälp.

Annars så rekommenderar jag den gammaldags fönsterputsen från Ajax, alltså den i en rund cylinderliknande flaska, och som inte har inbyggt spraymunstycke. Innehållet kan hällas över i en vanlig billig pumpsprayflaska. Torka med microfiberduk, eller med luddfritt papper som t.ex. Torky-papper.

Funkar bra på traktorns eller lastmaskinens fönster.
 
Jag brukar använda destvatten till fönsterputs, iofs är mitt dricksvatten extremt kalkrikt men jag tror att även de med "normalt" vatten i kranen får bättre resultat med destillerat vatten.
 
Det finns speciella ”glastrasor” som funkar med enbart vatten på glasrutor och speglar - om det inte är jättegrisigt. Kanske är en sån trasa du har @TheRedLightning ?
Vi hade såna när jag jobbade med städ och då fick man inte använda annat än vatten. Det behövdes bara lite vatten.

En vanlig sprayflaska är väl inte så krånglig? Du behöver ju inte skruva igen spraymunstycket mellan användningarna.
 
Det finns speciella ”glastrasor” som funkar med enbart vatten på glasrutor och speglar - om det inte är jättegrisigt. Kanske är en sån trasa du har @TheRedLightning ?
Vi hade såna när jag jobbade med städ och då fick man inte använda annat än vatten. Det behövdes bara lite vatten.

En vanlig sprayflaska är väl inte så krånglig? Du behöver ju inte skruva igen spraymunstycket mellan användningarna.
Köpt från Tupperware, vet inte vad trasan kallas. Var en kollega som rekommenderade den då han själv testat.

Anledningen att jag vill kunna stänga spraymunstycket är att flaskan inte kommer förvaras ståendes, den ligger i en plastlåda i lastbilen. Har varit med om tidigare när jag glömt stänga på de andra sprayflaskorna att hela lådan blivit blöt och då fått ta hem och rengöra. Därav anledningen att jag vill ha möjlighet att kunna stänga själva munstycket.
 
Magiska prylar, fungerar bra, om man tror på magin...Finns inga magiska putsdukar. Är det fetthinna i smutsen på insidan av vindrutan, så räcker inga microfiberdukar i världen, utan rengöringshjälp.

Annars så rekommenderar jag den gammaldags fönsterputsen från Ajax, alltså den i en rund cylinderliknande flaska, och som inte har inbyggt spraymunstycke. Innehållet kan hällas över i en vanlig billig pumpsprayflaska. Torka med microfiberduk, eller med luddfritt papper som t.ex. Torky-papper.

Funkar bra på traktorns eller lastmaskinens fönster.
Ajax funkar inte med microfiberduk blir superflammig ruta, har hållt på med det i flera år och nu lessnat rejält.

Det är en kollega själv som tipsat om den här duken som han själv använt och fått bra resultat, jag tror inte det är någon "magi" för det är inte någon "magisk" putsduk, bara lite speciell sådan med andra egenskaper än vanliga microfiberdukar.

Tycker ändå det ska bli spännande att testa och se om det blir det resultatet kollegan fått för mig också. Funkar det kör jag på det.
 
Kan du inte koka flaskan som du redan har? Det borde väl se till att du blir av med eventuella rester av rengöringsmedel?
 
Kan du inte koka flaskan som du redan har? Det borde väl se till att du blir av med eventuella rester av rengöringsmedel?
Koka? Det har jag inte ens tänkt på att man kan göra. Lägger man hela flaskan i någon kastrull eller häller man i kokande vatten i flaskan och skakar? 🤔
 
Ajax funkar inte med microfiberduk blir superflammig ruta, har hållt på med det i flera år och nu lessnat rejält.

Det är en kollega själv som tipsat om den här duken som han själv använt och fått bra resultat, jag tror inte det är någon "magi" för det är inte någon "magisk" putsduk, bara lite speciell sådan med andra egenskaper än vanliga microfiberdukar.

Tycker ändå det ska bli spännande att testa och se om det blir det resultatet kollegan fått för mig också. Funkar det kör jag på det.
Är det rätt sorts Ajax fönsterputs då?

Ajax har flera några usla varianter av fönsterputs, någon halvbra, och så den klassiska "bäst i test" sorten.

Alltså den här: http://www.procurator.net/sv-se/hygien-stad/stadkem/fonsterputs/fonsterputs-ajax-original-p10056190

Annars är det näst bästa, bara vatten och en droppe rödsprit i vattnet.

För mig fungerar ovanstående fönsterputs bra, både till insidan av bil/maskinrutor, och andra fönster. Med eller utan microfiberduk avsedd för fönster.

Personligen föredrar jag dock luddfritt papper, har monterat en "Torkyhållare" i traktorn. Pappret behövs till annat också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp