Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har boxar i trä (vanliga spontade brädor, grundmålade), och nu är det dags att rengöra dem. Tyvärr fungerar det INTE bra med högtryckstvätt i stallet, jag får inte ut vattnet därifrån sen.

Försökte handskura lite idag men inser det kommer ta en eviiighet.

Latmasken slog till och tanken att skura bort bajsfläckar och sånt, och sen helt sonika måla om, men hur blir det egentligen? Det jag är ute efter är inte så mycket utseendet, som själva bakteriedödandet.

Helst skulle jag vilja olja det med brun träolja, men det lär inte bli så lyckat på målat trä är jag rädd?

Så, tips?
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Fast visst går det att få ut vattnet...men det krävs lite jobb. en gång var jag med och högtryckstvättade en ombyggd ladugård där det inte fanns ett endaste avlopp. Alla rännor var igensatta, men vi tvättade en stund...sedan skopade vi upp vattnet som blivit och kastade ut, sedan tvättade vi en stund till, sedan sluta och skopa vatten. Detta tar ju sin lilla tid, men vi hade nada lust att handskura..och sen är det ju kul med högtryckar också ;)

Det tog visserligen en evig tid för stallet att torka, men hästarna var ju på bete så det gjorde ju inget.
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Nej, nej, nej... Ledsen, men ingen färg sitter kvar på gammal skit... (även om bajsfläckarna är borta, så är underlaget fortfarande smutsigt )

Du måste ha ett rent underlag för att det ska vara någon idé att måla, annars kommer det att flagna av direkt igen. Först få bort allt, sen målartvätt ( för bakteriedödandet, så du inte får svamp under färgen ), sen skrapa bort all lös färg. Sen - måla.
Finns inga genvägar där, tyvärr, inte om du vill ha ett resultat som håller mer än några månader. Testa gärna en färgskrapa för att få bort smutsen, finns bra i färghandeln, på Clas Ohlson, Bauhaus etc. Då slår du ju två flugor i en smäll...

Färgad träolja på målat trä blir ju tyvärr inte så vackert. I så fall måste du skrapa bort all färg först = jättejobb.

Hälsningar anneli, som just håller på att måla om vårt gamla hus.:smirk:
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Alltså, färgen som är sitter som berget, inget flagnat eller nånting där. Och det finns inte, förutom bajsfläckarna, någon 'synlig' smuts på väggarna (de är målade vita, så det syns väl). Men det sitter ju säkert en hel del bakterie och sånt i träet, som inte syns.

Det jag handskurade, så det syns ingen skillnad (använt yes på en bit och klorin på en bit, för att se om det blev skillnad) på det vita utom där det är bajsfläckar.

Därför jag tänkte att om jag skurar bort bajsfläckarna och så målar jag över rubbet, då borde ev bakterier dö av färgen.
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Jo jag vet att man kan skopa upp, men då är det en fördel om golvet är jämnt :angel: Så gjorde jag i förra stallet, spolade, skopade upp och kastade ut vatten, spola en stund etc.

Men golvet i de här boxarna har satt sig i bakkant, så det är inte jämnt och skulle bli såpass mycket vatten kvar, även om man skopar upp (om jag inte använder typ barnspade då..)
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Jag har också träboxar och köpte en ogräs spruta(en sån liten man pumpar upp trycket i) och blandade med Virkon S och sprayade varenda skrå i boxarna.Blir ju lite väta men hellre det än att skura som en tok.
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Jamen så var ju det golvet också i stallet jag tvättade. Vattnet låg i alla hörn och kanter...men man tog ju det mesta sedan öste man spån på sista som fick suga upp...å sen bara skotta.


Fast nu kom jag på en smart sak...Försök att få låna en vattensug. Då är ju vattenproblemet löst.
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Jag hade högtryckat och sedan får man skyffla ut vattnet med spadar och sopborstar eller bära i hink. Det sista kan man svampa upp eller låta torka själv. Ingen idé att måla om när det redan är smutsigt...
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Mynta2 skrev:
Fast nu kom jag på en smart sak...Försök att få låna en vattensug. Då är ju vattenproblemet löst.
Sådana kan man hyra. Jag skulle tro at de firmor som hyr ut högtryckstvättar även hyr ut vattensugare.
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Fast alltså det här med att måla när det är 'smutsigt'. Nu vet jag ju inte hur det skulle bli med en högtryckstvätt, men om jag skurar för hand, så det som syns skillnad är att bajsfläckarna går bort/bleknar, där det inte är bajsfläckar så syns det ingen skillnad på skurat och oskurat (det är vitmålat), är det då så skitigt där att det då inte går att måla? Tycker det känns lite bakvänt att färgen skulle vara SÅ känslig?
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Men en högtryck blåser ju bort skiten samt en liten del av underlaget. Har märkt att en del håller högtrycken långt ifrån..på så vis får man ju inte den effekt den är avsedd förr..dvs: ta bort en del av underlaget. Det blir oftast en färgskillnad där högtrycken gått fram, ljusare alltså.
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Håller med Mynta2 - Alexandra- ska du nu fräscha och måla så gör det ordentligt även om det innebär lite jobb!

högtrycks tvätt och sen vatten sug! Inga undanflykter! det går att blanda i stalosan i högtrycken och köra på med det också, det brukar vi göra vid den årliga tvätten/målningen.

:D
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Jobbet är jag inte så orolig för, det är mest att om det iaf i slutändan kvittar, så känns det onödigt att hålla på och försöka skyffla vatten och så.
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Problemet är ju att färgen inte stannar på plats om inte underlaget är rent och fast... Det måste vara fett- och skräpfritt så att säga!
Använd tex målartvätt i en hink med vatten ( jag tjatar om målartvätt eftersom det både gör rent och dödar bakterier, är inte så dyrt heller och väldigt drygt ), skura med bra borste och svampa av med rent vatten efteråt. Vill du dra ner på vattenmängden på golvet så se till att byta vatten ofta i hinken. Då kan du använda minimalt med vatten och ändå få rent. Värt att testa kanske?
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Alexandra_W skrev:
Jobbet är jag inte så orolig för, det är mest att om det iaf i slutändan kvittar, så känns det onödigt att hålla på och försöka skyffla vatten och så.

Men om det blir mycket vatten kanske du kan skyffla ut det värsta och sen slänga på spån på resten? Det sugs upp på nolltid! :idea:
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Jag tvättar inte..
utan tar en slipmaskin och slipar bort all skit
får ett jättefint trärent underlag att börja måla.
(fast det går rätt många sandpapper att byta på maskinen)
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

I våra träboxar tvättar vi innan vi tar ut bädden, så får den suga upp det blöta. Vi skurar med ett medel som får Klorin att framstå som läsk... ;), jag vet inte vad det heter, men det står på att det används till livsmedelshygienisk rengöring eller nåt i den stilen. Ohyggligt effektivt, man behöver inte stå och gnugga alls. Sedan sköljer vi snabbt med slangen, smuts och vatten rinner ner i bädden, och det är klart att mocka ut!
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

jag valde Trissas metod, så idag har jag högtryckstvättat valackens box och skurat med Sanirent (inte för det behövdes skura, högtrycken blåste bort rubbet, men för säkerhets skull), och haft bädden i, och nu på kvällen börjat evighetsjobbet med att tömma den. Ska göra klart och ge mig på stoets box imorgon, och sen har jag ju en box till *stön*

Lite kul, tyckte inte det blev så stor skillnad i valackens box (som såg vääldigt ren och vit ut i jmf med stoets), men när jag var klar tog jag bort en klimatta för att byta ut och *host* det var rätt stor skillnad ändå ;)
 
Sv: Rengöring av träet i boxarna? Måla över eländet?

Precis vad jag skulle till att föreslå!! Som stolt ägare av ett skrutthus modell sekelskifte så kan jag alla genvägar för att slippa förmycket jobb!:angel:

Jag slipar bort skiten och sedan river jag av med målartvätt!! Färgen färster som berget! Och det är mindre jobb än att behöva handskura!!

/Malin, skrutthusägare!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp