Rengöring av tvättmaskin

Jag har aldrig rengjort maskinen, förutom för ca 15 år sedan(?) när jag tvättade bandage dränkta i torskleverolja. :o

Annars har jag alltid luckan öppen om den inte används, använder aldrig sköljmedel då jag har egen brunn och inte vill få ut den skiten i infiltrationsbädden, aldrig haft problem med tvättmedelsrester eller dålig lukt och tvättar i 40, 60 och 90.
 
Lånar tråden!
Vi har vår tvättmaskin under en sån där tvättbänk i metall. Jag tycker det luktar illa därifrån och försökte dra ut maskinen för att städa bakom, men det var omöjligt.
Vi har aldrig rengjort maskinen, men kör 60 grader ibland. Upplever inte att tvätten luktar.
Vad är det som kan lukta illa? Liksom unket och lite surt..
 
Lånar tråden!
Vi har vår tvättmaskin under en sån där tvättbänk i metall. Jag tycker det luktar illa därifrån och försökte dra ut maskinen för att städa bakom, men det var omöjligt.
Vi har aldrig rengjort maskinen, men kör 60 grader ibland. Upplever inte att tvätten luktar.
Vad är det som kan lukta illa? Liksom unket och lite surt..
Så luktar det från avloppet/gallret över avloppet, där vattnet från tvättmaskinen åker ut. Vi får lyfta av gallret med jämna mellanrum och rengöra, en grå tjock massa av tvätt- och sköljmedelsrester, damm, djurhår osv. Luktar riktigt illa.

Jag tror sköljmedlet är en av bovarna i dramat då den där grå, lite slemmiga beläggningen även finns inne i tvättmaskinen, i mellanrummet i gummipackningen runt luckan. Den går inte bort vid tvättmaskinsrengöring i 90 grader utan måste torkas bort med hushållspapper.

Jag försöker dra ner på användningen av sköljmedel till ett minimum nu. Får se om det hjälper.
 
Så luktar det från avloppet/gallret över avloppet, där vattnet från tvättmaskinen åker ut. Vi får lyfta av gallret med jämna mellanrum och rengöra, en grå tjock massa av tvätt- och sköljmedelsrester, damm, djurhår osv. Luktar riktigt illa.

Jag tror sköljmedlet är en av bovarna i dramat då den där grå, lite slemmiga beläggningen även finns inne i tvättmaskinen, i mellanrummet i gummipackningen runt luckan. Den går inte bort vid tvättmaskinsrengöring i 90 grader utan måste torkas bort med hushållspapper.

Jag försöker dra ner på användningen av sköljmedel till ett minimum nu. Får se om det hjälper.

Tror maken rengjort där, men kanske behöver göras mer noga 😊
Tack för tips!
 
Använder aldrig sköljmedel.
Tvättar ofta 60 och 75 grader.
Brukar sätta igång ett rengöringsprogram för maskinen då och då när jag kommer ihåg (dvs någon gång per år).

Lämnar alltid upp luckan efter att jag tvättat klart.
 
Jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram med en maskindiskmaskinstablett liggandes i trumman.
Upplever tvättmaskinen väldigt ren efteråt.
 
Så luktar det från avloppet/gallret över avloppet, där vattnet från tvättmaskinen åker ut. Vi får lyfta av gallret med jämna mellanrum och rengöra, en grå tjock massa av tvätt- och sköljmedelsrester, damm, djurhår osv. Luktar riktigt illa.

Jag tror sköljmedlet är en av bovarna i dramat då den där grå, lite slemmiga beläggningen även finns inne i tvättmaskinen, i mellanrummet i gummipackningen runt luckan. Den går inte bort vid tvättmaskinsrengöring i 90 grader utan måste torkas bort med hushållspapper.

Jag försöker dra ner på användningen av sköljmedel till ett minimum nu. Får se om det hjälper.
Jag tror också det för jag har inte använt sköljmedel på 20 år och aldrig haft det problemet.
 
Hur ofta rengör ni era tvättmaskiner?
Behöver maskinen gå helt tom eller kan man slänga i en mindre mängd tvätt samtidigt?
Kör den tom på 90 någon gång sällan.
Kör dock ibland lakan på 90 också och tänker att det är ju nästan samma sak :laugh:
Det händer att jag diskar facken och tömmer vattnet ur proppen och kontrollerar att inget grejs fastnat i grejsinfångaren. Ganska sällan (det brukar inte vara så givande, dvs det brukar inte ha fastnat ngt.). O maskinen är ganska fräsch, :D när vi flyttade in var den ganska läbbig men bort med sköljmedel och varm tvätt då och då så har den skärpt sig.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
537
Senast: Dorinda
·
Samhälle Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 386
Senast: Krålus
·
Hemmet Vår nya tvättmaskin kom idag och nu håller vi på och ska försöka installera den. Det tog snabbt stopp. På baksidan sitter det någon typ...
Svar
1
· Visningar
373
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
4
· Visningar
191
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp