Renovera äldre hästtransport...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cosmoz01

Är det någon här som har renoverat en äldre transport. Jag har ett Tranesläp årsm-81, med träsidor, golv o mellanvägg och med glasfibertak.

Har slipat bort all rost (endast ytlig, tur nog!) och grundmålat alla balkar.
Nu skulle jag vilja sätta plåt på utsidan ovanpå träet, istället för att måla vitt. Och så tänkte jag måla invändigt.

Är det någon som har bra tips att ge?
Sätta plåt på utsidan är det svårt :confused:
 
Hej!

Det är ett rejält jobb att renovera en gammal kärra, vilket jag också gjorde för några år sedan. Att lägga plåt på utsidan tycker jag låter vanskligt. Dels pga att träet blir instängt och kommer att ruttna från fukt som bildas mellan plåt och träskiva. Dessutom - vilket verkligen måste tänkas på - är att tyngden blir rejält mycket högre, du får lasta mindre!!!

Jag har själv bytt golv och baklem (baklemmen var mer pyssel än jag räknat med...). Lämnade in kärran till en lackerare som tog ned alla väggar, slipade dem och lackade om dem utvändigt. En verkstad bytte också axeln. Nu är den som ny!
 
Hej o tack för svaret! Om vi sätter plåt på utsidan så är det väldigt lätt, tunn "plåt". Har en väldigt händig sambo så han får fixa det, ska inte själv ge mig in på något jag inte klarar av. Faktiskt så körde jag rondellen i fingret när jag skulle slipa transporten under till och det var inte skönt! :cry:
 
Vi har precis blivit klara med vår renovering av ett tranesläp årsmodell 80. PM:a gärna om du har frågor. vet itne riktigt vad jag ska skriva, vi har gjort mkt på vårt släp men fint blev det!
 
Jag har en Kylinge-84 som jag har "gjort om" till Kylinges nyare modell (vit med gröna & guldfärgade stripes). Den blev verkligen super fin! Målade hela kärran vit, beställde stripesen och ett stort klistermärke från Kylinge. Bytte matta på lämmen (köpte i en mattaffär- typ"dörrmattestuk"). Målade den invändigt-vit och satte gummimatta en bit upp på väggarna, målade taket på utsidan med en tvåkomponents färg (alltså med härdare i)- det var en båtfärg. Sedan bytte vi lite andra smågrejer! Jag skulle nog inte sätta plåt på släpet om jag var dig-varför...? Lycka till!
 
Ang. plåt i släpet så beror det heöt på vad det är för plåt, den sorts plåt som bör användas ex som sparkskydd är både tung och dyr. men vad det gäller trät osv. tycker jag nog du ska strunta i plåten...just pga. att trät nog ruttnar lättare!!
 
Hej!
Blev det bra när ni målade invändigt o målade ni hela väggarna? Är lite fundersam för mitt släp är röd/brunt invändigt :( . Vill gärna måla vitt för att det ska bli ljust och fint. Men tänkte på att vid slitage kanske det bruna kommer fram.. :confused:

Vi har också köpt någon special färg till taket. Men måste först göra allt tråkigt underarbete med spakel o slipning o sånt.

Har kollat lite på nya transporter (man måste ju få drömma... :d ) o tycker det ser snyggt o praktiskt o mer motståndskraftigt ut med plåt. Kanske har jag fel? Om det blir att sätta plåt kommer träet under naturligtvis att behandlas så det inte ruttnar, men hur det blir med plåten är en än så länge en kostnadsfråga. Enl tillverkare kostar den vita plåten ca 2000 kr till släpet, så vi får se...

Är det någon förresten som har bytt från kedjor till bommar bakom hästarna? Hur gör man isf?
 
Vi har ett Trane -75 som vi repat lite. Förra ägaren har bytt nån balk undertill men hur det gick till vet jag inte. Sedan slipade vi alla balkar i väggarna och målade med Hammarlack. Väggarna målades utvändigt först med grundfärg och sedan med en vanlig utomhus-träfärg.

Taket spacklades och målades sen med nån speiell plastfärg. Fråga på färgaffären de vet precis vad för färg det ska vara till underlaget.

Invändigt tänkte vi måla vitt igen (den är vit nu men borde målas om) men det blev inte av. Den har säkert oxå varit brun från början medn det har inte kommit fram någonstans. Fast längst ner sitter det sparkskivor i plåt.

Vi har även tänkt byta till bommar istf kedjor men jag vet inte riktigt när det blir. Kompisens sambo är svetsare och han har lovat göra det men har väl inte haft tid än. Vet inte riktigt hur han har tänkt göra det men du kanske kan prata med nån svetsare och se om denne har nån idé?

Angående att byta till plåt utvändigt. Jag tycker att plåt är bättre, trä känns lite ostadigare på nåt vis. Men för att få ner vikten och undvika att träet ruttnar kanske du bara skulle ha plåt. Men då måste man väl iaf ha sparkskivor av nåt slag. Isf tycker jag du ska satsa på vattenfast plywood.

Lycka till med släpet, det blir säkert snyggt.
 
Tack för tipset, ska höra med en svetsare! - Smart!

Du har inga bilder på din transport, så man får se hur den blev? Är kul att få lite bra ideér :)
 
Jag kan ta några bilder och maila om du vill. Men det kan ta nån dag, har den tillsammans med en kompis och den står hos henne nu. Så jag vet inte riktigt när jag åker förbi där nästa gång, till helgen skulle jag tro. Pm:a din mailadress.
 
Har renoverat ett Trane från 73.

Rev ut golv och bakre väggar, och knackade ytrost, slipade och behandlade med primer (rostskydd) och målade sen med hammarlack.

Bytte golvet. la in ett tjockare gold på en gång, 30 mm golv för just släpvagnar, tradargolv etc. Sen vanlig, ribbad matta. Tätat med silikon mellan yttervägg och golv och yttervägg och chassi.

Bytte även de bakre väggarna (ytter) och samtidigt målade jag de främre väggarna vita på utsidan och grå på insidan för att matcha nya väggarna.

Även bytt stötdämpare, och dragit om all el, samt lagat en spricka i taket (med glasfiberreparering) och så tvättade jag och vaxade taket med båtvax för plastfiber.

Någonstans har jag före- och efterbilder.

Ang målningen så se till att du INTE använder en vattenlöslig "plastfärg", den lägger sig som en hinna, det är lätt det blir fukt under och efter något år lossnar den is tora, plastiga sjok.

Dock måste jag nu byta axel *stööön* 10 000 kr =/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: Showjumper
·
Utrustning Hej! Nu har vi köpt en gammal Umesläp och tänkt fixa till lite. Golvet är fint och behöver inte bytas, men mycket annat är i behov av...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: sthu
·
Utrustning Hej! Jag har köpt en äldre Dalavagn årsmodell 76 som jag ska fixa till lite. Transporten är i fint skick då alla skivor ink golv är nytt...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: MalinM
·
D
Utrustning Håller på att renovera en nyinköpt hästtransport och undrar vad ni andra har för lull-lull i/på era transporter. Jag funderar på att...
2
Svar
20
· Visningar
5 258
Senast: Cettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp