Renovera badrum och kök, kostnad?

YorkWann

Trådstartare
Vet att det varierar rätt kraftigt, men ni som gjort helrenoveringar på era hus, vad har ni betalt för badrum och kök? ( där ni bytt ut allt, men låtit väggarna stå kvar i princip?). Samt vad har ni valt för material och varför?

Tillägg; badrummet är på ca 10 kvm, och köket är nu på ca 25kvm, men tanken är att göra större...
 
Vet att det varierar rätt kraftigt, men ni som gjort helrenoveringar på era hus, vad har ni betalt för badrum och kök? ( där ni bytt ut allt, men låtit väggarna stå kvar i princip?). Samt vad har ni valt för material och varför?

Tillägg; badrummet är på ca 10 kvm, och köket är nu på ca 25kvm, men tanken är att göra större...
Ca 300’ per rum inkl hantverkare. Köket ngt dyrare, kanske 320’?
Ikeakök och deras vitvaror (förutom fläkten som vi köpte från Fjäråskupan). Behöll golv men fick istället regla lite i väggar. Inget kakel, bara stänklist från bänkskivan. Valde Ikea pga pris, design och att vår variant var av återvunnet material vilket kändes bra. Valde också hantverkare via Ikea.

I badrummet valde vi stengolv som ser ut som trä, vilket var ga dyrt, men å andra sidan stora, vita plattor av standardtyp till väggarna som var billiga. Golvvärme.
 
Samma nivå här, drygt 300' i båda fallen. Hade dock inget fungerande badrum förut så det omfattade både anslutning till kommunalt avlopp, ny vägg mot kallskafferi med klinkers också på det golvet och kopplingar till varmvattenberedare i källaren. Å andra sidan ganska litet badrum, kanske 6 kvm men helkaklat med duschhörna och badkar.

Köket Sundborn Pärlan med inbyggd kyl och frys. Jag tyckte det passade bra in i stilen på gård byggd 1915 och jag tog hjälp av en lokal leverantör med allt inklusive förmedling av hantverkare vilket funkade jättebra. Helt utrivet och börjat om "från början" där också men då fanns i alla fall vatten- och avloppskopplingarna framdragna. Inte så mycket skåp pga befinligt kallskafferi i direkt anslutning.

(Badrummet gjort 2004 och köket 2011)
 
Gjorde allt själva så kom billigt undan.

Kök ca 100tusen. (Har inte kollat vart det hamnade 🙈)

Golv gjordes om ner till bokstavligt talat marken under huset. Oerhört mycket jobb. Bytte bjälklager och sänkte golvet några centimeter bla.
Bauhausgolv blev det som topp, snyggt, slitstarkt och mycket enkelt att lägga.

Väggarna fick mycket underarbete. Gammalt hus är snett hus så endel behövde rätas upp rent lodrätt sas.
Såna panelskivor på två väggar och tapet med bröstpanel på två väggar.

Nya avloppsrör, dra om el, rördragning till vedpanna som står i köket. Ny panna köptes samtidigt, är inte medräknad.

Har ett litet kök, köpte Ikeakök, dit kanske hälften av pengarna gick. Ikea- smidigt snyggt och passade stilen, tyckte vi. Enkelt att sätta ihop.

Taket målades bara.
Nya färdigmålade lister.

Nya vitvaror förutom spis som redan var ganska ny. Bara diskmaskin från Ikea pga ruggigt bra pris.



Badrum, kanske 50-60tusen.
Har inte räknat ihop här heller.🙈🙈
Litet badrum.
Hade skalet att jobba ifrån här, så behövde aldrig riva bort eller räta upp väggar, eller golv.

Lejde el samt mattläggning. Allt vi kunde/fick gjorde vi själva.
Nya badrumsmöbler till bra rabatt. Nytt element och ny fläkt. Ny dörr. Nytt fönster. Köpte omålade lister och foder- dålig idé 😅😎 kommer föralltid köpa färdigmålat i framtiden...
Matta på golv och vägg, kakel inget alternativ pga gammalt hus.
Golvvärme fanns redan.
 
50-60 000 kr tror jag
Helkaklat badrum på 4-5kvm. Rev ut golv och väggar för att kunna ändra rördragningar samt el.
Men då har vi gjort allt själv...
 
Har bara gjort badrum, ett mindre badrummed plastmatta och vanliga duschdörrar, väldigt enkelt. Vi rev det gamla badrummet själva. Kostade ca 75,000kr. Blev klart förra veckan!
 
Vi betalade 150 000 cirka för badrummet, slog ihop två små rum till ett större :)
33431
 
Vårat kök kommer kosta någonstans 120-150. Då gör vi allt själv, kakel finns redan. Ska lägga in golvvärme, och byta både ett fönster och in med en ny dörr ut till altanen. Ikeakök. Ska beställa köket idag, så kan återkomma med exakt vad det kommer kosta, skulle tro runt 90' med alla vitvaror.
Vi gör lilla toan också, sambon är murare och har i princip samlat på sig allt vi behöver, ska köpa nytt tvättställ och så ska golvvärme in, så kanske kostnad på 15'?
 
Hakar på med badrumsfråga....

Jag har plastmatta på väggar och bolv. Badrummet behöver göras om så småningom, det är slitet.
Rivs den gamla plastmattan? Eller fuktsäkrar man ovanpå den? Tänker att det ju inte går att se om det finns fuktskador under om man bara lägger nytt ovanpå?
 
Hakar på med badrumsfråga....

Jag har plastmatta på väggar och bolv. Badrummet behöver göras om så småningom, det är slitet.
Rivs den gamla plastmattan? Eller fuktsäkrar man ovanpå den? Tänker att det ju inte går att se om det finns fuktskador under om man bara lägger nytt ovanpå?
I vårt fall revs den ut så att helt nya lager med tätskikt osv kunde byggas upp innan de kaklade.
 
Hakar på med badrumsfråga....

Jag har plastmatta på väggar och bolv. Badrummet behöver göras om så småningom, det är slitet.
Rivs den gamla plastmattan? Eller fuktsäkrar man ovanpå den? Tänker att det ju inte går att se om det finns fuktskador under om man bara lägger nytt ovanpå?
Vi rev ut den, var tvinga att kolla status på skalet dessutom.
 
Vi betalade 200 000 för ett badrum och en mindre gästtoa. Badrummet är helkaklat med tvättmaskin, gästtoan är inte helkaklad.
 
Ca 110' för kök. Tror det är ca 10-12 kvm.

Ikea-kök med micro, ugn, häll, fläkt och ho.
Kyl/frys, massiv ekbänkskiva samt vinkyl från annan leverantör.
I övrigt kakel, tapeter, färg, ekparkett, spotlights.

Vi gjorde allt själva, eller med hjälp av vänner och familj.
Vi snålade inte på materielvalen men lyckades hitta prisvärda alternativ.
 
Vi kommer i sånna fall inte gör nått själva, men vi har fått rätt olika offertar, därav frågan. Vi hade räknat på ca 250 000 till kök och 150 000 till badrum...
 
Vi betalade ca 115 000 kr exkl kakel och möbler för vårt 8 kvm stora badrum. Utrivning av det gamla badrummet och nya va-rör till badrum och kök ingick. Helkaklat med golvvärme och inbyggt badkar. Vi bor i Stockholm
 
Hakar på med badrumsfråga....

Jag har plastmatta på väggar och bolv. Badrummet behöver göras om så småningom, det är slitet.
Rivs den gamla plastmattan? Eller fuktsäkrar man ovanpå den? Tänker att det ju inte går att se om det finns fuktskador under om man bara lägger nytt ovanpå?

Nu hade ju jag visserligen en vattenskada men allt revs ut. Skulle aldrig gå med på att man inte gjorde så, man vill ju få koll på hur stor en eventuell skada är.
 
Hakar på med badrumsfråga....

Jag har plastmatta på väggar och bolv. Badrummet behöver göras om så småningom, det är slitet.
Rivs den gamla plastmattan? Eller fuktsäkrar man ovanpå den? Tänker att det ju inte går att se om det finns fuktskador under om man bara lägger nytt ovanpå?

Hos mig rev man också ut. Hade en vattenskada och man fick bila upp golvet och låta det torka.

Badrum 6-7kvm helkaklades med klinker på golvet kostade runt 160’.
 
Badrum 6 kvm som byggdes ut till 8 kvm. Totalrenoverades med förstärkning av golvbalkarna för klinkersens skull så golvet inte ska röra sig. Nya rör drogs och vi flyttade på toa och dusch och gjöt därmed nytt golv och satte golvvärme, nytt fönster, helkaklat och klinker, nya badrumsmöbler, ventilsystem. Istället för element som fanns från början satte vi en stor handdukstork kopplat på de gamla rören, nytt tak med spotlights.
Vi gjorde allt själva utom att sätta våtrumsskyddet och allt jobb efter det med kakel och montering av badrumsmöblerna. Det firman gjorde gick på 40.000 kr och vi la väl ca 120.000 kr totalt. Fick sätta dit en skräddarsydd duschdörr eftersom vi inte hade standardmått som gick på 15.000 kr så det ökade upp slutsumman lite.

Köket blåste vi ut helt, 15 kvm. Där gjorde vi allt själva utom elen. Totalkostnad med kök från Ikea och nya märkesvitvaror ca 120.000 kr där med, möjligen några tusenlappar billigare. 40.000 för vitvaror. Köket 40.000 kr + nån tusenlapp eller två och sedan kakel, golv, gips, tapet, nytt innertak, satte igen ett dörrhål m.m.
Vi ändrade dock inte rören på något vis men bytte till nya.

Inga vattenskador.
Dock gjorde en elkille monteringen av golvvärmen i badrummet innan vi gjöt det själva så vi skulle få det gjort professionellt men då gjorde han även det i hallen, så går att dra av någon tusenlapp från badrumskostanden där men 1000 kr är en fisk i havet på slutsumman..
Kanske ska tillägga att det var en bra rea just när vi skulle köpa vitvaror och vi fick inbyggd Micro, ugn, spishäll, kyl, frys, diskmaskin, köksfläkt, tvättmaskin och torktumlare för 49.500 kr. Då hade vi fått 18.000 kr i rabatt så försök vänta in en rea om möjligt.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni som fått fuktskador i kök till följd av vattenläcka, kan inte ni berätta hur återställning gick till? Igår upptäckte vi att vår...
Svar
6
· Visningar
4 140
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 510
Senast: nickan1
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 218
Senast: Septicemia
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 302
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp