Renovera badrum

BernT

Trådstartare
Ska ju såklart ta ut hantverkare asap och få offert men kul att få input från andra också :)

Jag har tänkt fixa lite i mitt badrum i höst/vinter. Det jag tänkt göra är byta golv (nu är det typ våtrumstapet tror jag det heter?) och byta badkaret till en duschkabin. Plus att jag istället för det vanliga handfatet tänkt ha en betonghylla med ovanpåliggande handfat.

Iaf jag ska lägga stengolv, ungefär hur mycket per kvm borde jag räkna med att det kostar? Alltså själva jobbet att få dit det, vad golvet kostar vet jag ju. Väggarna är kaklade så finns ingen anledning att byta det.

Badkaret kan jag slänga ut själv, toaletten behöver inte flyttas antar jag eftersom den inte sitter fast i golvet. Handfatet däremot behöver ju bort + att de installerar det nya. Duschkabinen kan jag själv montera upp bara golvet är klart.

Har googlar lite och läst allt från 10k till typ 50k så det verkar ju variera :p

Så sammanfattningsvis det som behöver göras ;
Riva bort existerande golv
Lägga dit nytt golv med fuktspärr och allt vad det innebär
Ta bort handfatet
Montera upp hyllan + handfatet ovanpå

Visst får jag väl avdrag på det också? Rot eller vad det heter.
 
Sv: Renovera badrum

Inte en aning, men här kommer en referens:

Vårt badrum är ynka 3 kvadratmeter.
Det har helrenoverats efter en fuktskada.

De rev alltså ut RUBBET, bytte till och med några rör och flyttade på golvbrunnen.
Rörinspektion, torkning, nytt golv, fixa fall, fuktspärr, lite elfix, kakel och klinker och montering av ny inredning.

Vi betalade inredningen (blandare, kakel och klinkers, skåp, toastol osv) och det gick på 30 000.
Den andra fakturan på arbetet var på 97 000, men då är rörinspektion och torkningen inräknat, även montage av tvättställ, handfat, toastol och duschväggar - och ja, allt annat än själva inredningen.

Och jag skulle gissa att ditt badrum kräver ungefär 25% av det arbetet, så kanske 25 000?
 
Sv: Renovera badrum

Oj vad litet, får ni plats med dusch osv där? Mitt är typ 8-9 kvm och jag tycker det är så litet :p men 25k innan avdrag borde bli ca 12-13 efter? Det är ju inte så farligt.
 
Sv: Renovera badrum

När är golvbrunnen insatt? Är den från innan 1990 måste du byta den om du lägger om golvet.
 
Sv: Renovera badrum

Vet inte men räknar med att byta den. Skulle helst flytta den, så att duschen kan stå i ett annat hörn. Är det jättedyrt/krångligt? Tänkte om jag ändå byter så kanske den lika gärna kan flyttas på?
 
Sv: Renovera badrum

Okej, får snacka med hantverkaren om det. Skulle bli såå perfekt badrum om det gick att flytta så är det inte sinnessjukt dyrt kommer jag nog göra det.
 
Sv: Renovera badrum

fast det beror ju helt pa golv och hur badrummet ser ut i ovrigt nar du val drar upp ytorna. Att dra om ror ar ju inte lika svart som att bila om golv. Men ar det en lagenhet ts har sa antar jag att det ar betong golv och bilning involverat.

KL

Vi fick nycklar till varat hus idag. Vi sliter ut hela badrummet, far se hur skiten ser ut under 70-tals plasten dem haft som vaggar och golv.

Nu kan vi gora mycket sjalv sa det ar bara det vi laglogt maste ta ut fack folk for som kommer goras av dem egentligen. Just nu finns det inte plats for dusch da dorren, toa och handfat ar under fullhojden. Sedan ar det badkar under snedtak. Sa vi ska flytta dorren in under snedtaket och sla ut vaggen till kattvinden i trapphuset utanfor. Darmed kan duschen komma in under fullhojden. Men vi kor med plast igen. Varfor tanker alla? (och aven vi), men vi har fatt ett javligt bra pris pa matt och vagg laggning av plast och eftersom vi maste restaurera koket pa en gang efterat sa tillater ekonomin inte for kakel just nu. Da badrummet ligger pa overvaningen och det maste till extra reglar och helt andra fuktsparrar for att halla kakel sa ar det billigast och bast just nu. Vi tar en ny restauration igen om en 10 ar av badrummets ytskikt. Sa har blir det iaf anvandbart jamfort med hur det ar nu.

Men vi kor ocksa flytt av golvbrunnar osv da den nuvarande layouten ar rent utav korkad! Kan nog saga mer om kostander och sant om nagra veckor da vi vet hur det ser ut efter rivningen. (helst hade vi flyttat ner badrummet, men det funkar tyvarr inte).
 
Sv: Renovera badrum

Om du vill får du gärna dela med dig av vad allt går på :) jag har tänkt göra om mitt i slutet av november/början av december för då ska jag ändå åka bort en vecka så slipper vara här när hantverkaren/hantverkarna jobbar.
 
Sv: Renovera badrum

Hoppar också in i denna tråd då jag är väldigt nyfiken på vad andra betalar för badrum. Vi kommer flytta under hösten och badrummet måste fixas innan vi kan flytta in.

Tror att vi fyndade ett tvättställ med tillhörande underskåp och spegel igår för 1700, så skönt när man hittar något snyggt billigare än man trott. Badrumsrenoveringen kommer bli dyr så det räcker ändå.

Undrar också hur andra har löst boendet under badrumsrenovering om man bara har en toalett? Vi har tillgång till båda husen under en månad... det kan vara lite tajt med tid för att hinna en totalrenovering är jag rädd för
 
Sv: Renovera badrum

Min farfar (som jobbade inom bygg innan han blev pensionär för ett tag sedan) berättade att om du river ut golvet måste du riva väggar med då fuktspärren tydligen ska överlappas med 5 (?) cm. Dessutom borde väl mattan ligga en bit under kaklet...

Kolla med en våtrumsbehörig hantverkare men badrum är tyvärr inte gratis :( det ligger högt i prio hos mig att badrummen är fräscha vid köp av bostäder för det är ju inget vidare skoj att göra en renovering av badrum (även om det blir jättefint när det är klart). Rot-avdrag heter det du ska fråga efter ja. Nu minns jag inte riktigt hur det funkade men kolla så du är berättigad det.
 
Sv: Renovera badrum

Hej,
när det gäller ROT så är förutsättning nr 1 att du äger bostaden. Villa eller Bostadsrätt.

Du får dra av 50% av arbetskostnaden (inte material) max 50 000:-/år.

Kolla bara att du har en inkomst som ger en skatt på, minst det beräknade avdragsbeloppet, efter ev avdrag.
 
Sv: Renovera badrum

Hej,
när det gäller ROT så är förutsättning nr 1 att du äger bostaden. Villa eller Bostadsrätt.

Du får dra av 50% av arbetskostnaden (inte material) max 50 000:-/år.

Kolla bara att du har en inkomst som ger en skatt på, minst det beräknade avdragsbeloppet, efter ev avdrag.

Och de där 50 000 räknas / person :)
 
Sv: Renovera badrum

Till att börja med så är jag ingen expert på detta, sån rådfråga helst en seriös, kunnig och certad firma innan du gör något.

Om du endast tänker byta golvet så bryter du våtrumsskiktet. Även om det går att lappa över i och med nya metoder och material, så är det fortfarande diffusa regler för vad som gäller. Särskilt om du bor i lägenhet så bör du informera framtida köpare om hur badrummet är renoverat om du väljer en överlappande metod - eftersom man kan bli skadeståndsskyldig om något händer. Dvs. det kan bli dyrt om metoden du använt inte är "godkänd".

En annan mindre bra metod som en del firmor kör med är att man bygger ett badrum i badrummet dvs. man lägger klinkers över plastmattan på golvet. Lägger man på en massa jox på mattan så mår den inte bra och börjar då "luckras upp" så småningom. Då är det bättre att skippa klinkers och svetsa ihop eventuella hål tills du får råd med en riktig renovering.

Anlita en firma som använder riktiga grejer och godkända metoder när de renoverar. Det ser kanske betydligt dyrare ut från början, men i slutänden så sparar du in på både pengar och problem. Ha en öppen dialog om kostnader, arbete m.m.

/V
 
Sv: Renovera badrum

Iaf jag ska lägga stengolv
Enligt de mattläggare och rörmokare vi just haft hos oss bör man lägga golvvärme om man ska ha klinker på golvet.

Vet inte men räknar med att byta den. Skulle helst flytta den, så att duschen kan stå i ett annat hörn. Är det jättedyrt/krångligt? Tänkte om jag ändå byter så kanske den lika gärna kan flyttas på?
Pratar vi villa? I så fall, avseende enplansvilla i alla fall, så beror det på om det är betongplatta eller torpargrund.
Vi har torpargrund och kan flytta avlopp och annat som vi behagar enligt hantverkarna. Betydligt dyrare/besvärligare om huset står på betongplatta.


Rie
som i veckan haft hantverkare som bytt golvbrunn i duschen.
 
Sv: Renovera badrum

Vårt badrum vi kommer renovera ska vi flytta toaletten ca en meter och skulle inte vara något problem enligt killen som ska fixa det, vet dock inte hur lång tid det kommer ta eller vad det kommer att kosta, vi har inget val i dagsläget. Huset är enplan på betongplatta
 
Sv: Renovera badrum

Vad var motiveringen till att man "bör" lägga golvvärme? För egen del eller för materialets del? Visst blir klinker kallt men vi har inte golvvärme i vårt badrum, inte heller i mammas, båda gjorda av fackmän.
 
Sv: Renovera badrum

Du har redan fått en del vettiga synpunkter beträffande tätskikt och bilning för flytt av brunn.

Men hur är det, bor du i lägenhet? Om ja, har du koll på statusen på stammarna i huset och vad föreningen har för plan beträffande dem? Jag vet, säkert en idiotfråga och något du redan har koll på, men det vore ju väldigt tråkigt om du gjorde vid ett badrum nu och föreningen byter stammar nästa år.
 
Sv: Renovera badrum

Såvitt jag vet är det mer eller mindre standard att lägga golvvärme under ett klinkergolv i badrum. Skälet är att klinker leder värme väldigt väl och alltså leder bort värme från dina fötter och därmed upplevs väldigt kallt att gå på.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 563
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 726
Senast: Daff
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 464
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 722
Senast: 360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp