Renovera badrum

Fille

Trådstartare
Jag är usel på att googla, vi har ett badrum från 90-talet med plastmatta. Vad krävs för att renovera ett sådant badrum? Vi tänkte lägga plastmatta igen!
 
Vad exakt är det du undrar?

Typ behöver man riva plastmattorna som är eller kan man lägga nya mattor direkt ovanpå? Om man måste riva de gamla plastmattorna, vad krävs för underarbete innan man lägger nya mattor?

Vi funderar på vad vi kan göra själva och vad vi behöver be om hjälp med :)
 
Typ behöver man riva plastmattorna som är eller kan man lägga nya mattor direkt ovanpå? Om man måste riva de gamla plastmattorna, vad krävs för underarbete innan man lägger nya mattor?

Vi funderar på vad vi kan göra själva och vad vi behöver be om hjälp med :)
Lägger ni nytt på de gamla mattorna kommer ni inte får en krona av försäkringsbolaget om ni får fuktskada i framtiden eftersom det inte är emot branschstandard. Standarden Säker vatten finns på gvk.se. Rekommenderar en ordentlig genomläsning!
 
Rekommenderar att inte alls renovera badrummets golv, väggar och andra delar som behöver vara täta/vattenskyddade som gör-det-själv projekt, om inte någon i familjen är i gediget kunnig i hur våtrum ska göras.

Om en vattenskada uppstår, så riskerar man att bli helt utan ersättning från försäkringsbolag i värsta fall...

Bor man i lägenhet, så riskerar man, att förutom att få betala sin egen vattenskada, att få betala för det som blivit skadat hos grannen.

Har varit med om ett sådant fall för ett antal år sedan, när grannen ovanför min dåvarande lägenhet hade misslyckats med GDS-renovering vid installation av en golvbrunn i badrummet, som orsakade en vattenskada i mitt badrum och mitt kök.

Det blev som en "bubbla" av vatten i mitt innertak, som till slut gick sönder, och tog med sig delar av taket.

Det blev väldigt dyrt för grannen.
 
Rekommenderar att inte alls renovera badrummets golv, väggar och andra delar som behöver vara täta/vattenskyddade som gör-det-själv projekt, om inte någon i familjen är i gediget kunnig i hur våtrum ska göras.

Om en vattenskada uppstår, så riskerar man att bli helt utan ersättning från försäkringsbolag i värsta fall...

Bor man i lägenhet, så riskerar man, att förutom att få betala sin egen vattenskada, att få betala för det som blivit skadat hos grannen.

Har varit med om ett sådant fall för ett antal år sedan, när grannen ovanför min dåvarande lägenhet hade misslyckats med GDS-renovering vid installation av en golvbrunn i badrummet, som orsakade en vattenskada i mitt badrum och mitt kök.

Det blev som en "bubbla" av vatten i mitt innertak, som till slut gick sönder, och tog med sig delar av taket.

Det blev väldigt dyrt för grannen.

Vi kommer inte att göra något vi inte klarar av men vi har börjat forska på vad som krävs och vad vi kan görasjälva :)
 
Lägger ni nytt på de gamla mattorna kommer ni inte får en krona av försäkringsbolaget om ni får fuktskada i framtiden eftersom det inte är emot branschstandard. Standarden Säker vatten finns på gvk.se. Rekommenderar en ordentlig genomläsning!

Tack ska läsa!
 
Ta ut entreprenör för offert. ta gärna ut flera

Sedan kan ni ju göra en del själva som att röja ut mycket inför att de ska komma mm.

Hemma hos min mor rensade vi hela badrummet innan entreprenörerna kom och gjorde om golv/väggar och kakel. Montering av duschväggar och byte av munstycke till dusch gjorde vi själva.
 
Ta ut entreprenör för offert. ta gärna ut flera

Sedan kan ni ju göra en del själva som att röja ut mycket inför att de ska komma mm.

Hemma hos min mor rensade vi hela badrummet innan entreprenörerna kom och gjorde om golv/väggar och kakel. Montering av duschväggar och byte av munstycke till dusch gjorde vi själva.

Hur stort vad badrummet och vad fick ni betala? :)
 
Vill man hålla låg budget och inte har bråttom så går det att spara en del pengar genom att spana efter toastol, handfat, handdukstork, skåp mm på Blocket. Inte sällan säljs helt nya grejor som blivit över efter renovering, bytts ut mot annat i nytt hus innan det börjat användas eller liknande.

Tack för tipset :)
 
Är det något mer än "bara" ytskikten ni vill göra om?
Typ flytta väggar, lägga in golvvärme osv? :)
Vi gjorde allt vi kunde göra själva i vårt badrum - gjorde om trossbotten, lade in golvvärmen, rev väggar och byggde upp nya, tilläggsisolerade osv. Det vi hade hantverkare för var ytskikt (tätskikt + kakel) och rörmokeri.
Min sambo är dock snickare, så det är ju saker han normalt gör i jobbet.
 
Är det något mer än "bara" ytskikten ni vill göra om?
Typ flytta väggar, lägga in golvvärme osv? :)
Vi gjorde allt vi kunde göra själva i vårt badrum - gjorde om trossbotten, lade in golvvärmen, rev väggar och byggde upp nya, tilläggsisolerade osv. Det vi hade hantverkare för var ytskikt (tätskikt + kakel) och rörmokeri.
Min sambo är dock snickare, så det är ju saker han normalt gör i jobbet.

Vi gjorde precis som dig, allt vi kunde göra själva gjorde vi. Lejde bort rörmockeri och att spacka väggar och golv innan mattorna kom upp.
 
Är det något mer än "bara" ytskikten ni vill göra om?
Typ flytta väggar, lägga in golvvärme osv? :)
Vi gjorde allt vi kunde göra själva i vårt badrum - gjorde om trossbotten, lade in golvvärmen, rev väggar och byggde upp nya, tilläggsisolerade osv. Det vi hade hantverkare för var ytskikt (tätskikt + kakel) och rörmokeri.
Min sambo är dock snickare, så det är ju saker han normalt gör i jobbet.

Vi vill väl egentligen göra om en hel del men att komma undan ”billigt” (utan att tumma på kvaliten) är viktigare. Badrummet är gammalt och plastmattan inte toppen, duschkabin läcker och är svår att göra rent. Men vi tror vi behöver regla upp mer åtminstone. Min sambo och svärfar är händiga och min pappa är fd rörmokare så en hel del klarar vi själva men det är just att det ska bli godkänt hos försäkringsbolag med golv och väggar som vi inte riktigt har koll på, vilket är det viktigaste :)
 
Vi gör en sån renovering nu.

Lejer det som ska lejas och gör själv det vi kan göra själv.

Självklart bort med plastmatta på vägg och tak. Vi ville absolut se hur det såg ut under , men allt var ok.
Därifrån ska det nu spacklas i olika turordningar både av oss själva och av hantverkare. Skruvhål och nån småskada i gipset fixas osv.
Ingenting ska byggas eller reglas nytt utan skalet ska vara som det är idag.
Bara rördragning då lite rör ska dras annorlunda för att passa in bättre.
Golvvärme finns redan så den får bara vara.
Nån bit el ska dras nån halvmeter till annat ställe för att passa ny möbel.

Plastmatta på golv och vägg pga gammalt hus.

Väldigt skönt att allt var torrt och fint under!
 
Jag är usel på att googla, vi har ett badrum från 90-talet med plastmatta. Vad krävs för att renovera ett sådant badrum? Vi tänkte lägga plastmatta igen!
Nya regler om golvbrunnar i alla fall för oss som hade från 86, så jag gissar att ni måste byta det.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 730
Senast: BernT
·
Kultur Jag försöker komma på namnet på en amerikansk skådespelare, men det kommer inte fram. Han var mest aktiv skulle gissa 90-talet...
Svar
3
· Visningar
493
Senast: AbCdE
·
Kultur Nu när Barbie är i ropet kom jag att tänka på en gammal tv-serie, 90-talet? 20? som jag tittade på som Margot Robbie var med i, trodde...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 744
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp