Bukefalos 28 år!

Renovera badrum

grodan21

Trådstartare
Är det någon här inne som vet vad det skulle kosta att renovera ett badrum på ca 6kvm? Tänker kakel på väggarna och klinker på golvet.
 
Är det någon här inne som vet vad det skulle kosta att renovera ett badrum på ca 6kvm? Tänker kakel på väggarna och klinker på golvet.
Det är nog lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga eftersom det beror på så många olika faktorer, men när mina föräldrar renoverade sitt badrum av ungefär samma storlek 2022 vet jag att de betalade ca 150 000 kr för det. Osäker på om det inkluderade materialkostnaderna också, eller om det bara var för själva jobbet liksom.
 
Finns mer att ta hänsyn till som el och VVS. Är det även fråga om nya möbler eller bara ytskikt? Ska rivning av nuvarande ingå eller gör ni det själv? Beror även på var ni bor, det kan vara stor skillnad på arbetskostnaden. Pris på kakel och klinker varierar också.
Ta hem hantverkare för offert för korrekt svar.
 
Tänk på att de höjer ROT-avdraget till 75 000 kr i sommar, så har du sambo får ni 150 000 kr i ROT.
 
Gjorde ett större utrymme med kakel och klinker i slutet av 2023. Gav 95000 efter rot (runt 130.000 före Rot) till plattsättaren, enbart för uppsättning av kakel och klinker. Då var ytan 15 kvm med cirka 205 cm i takhöjd och en del pilligt jobb med nischer osv. Firman hade även 8 mil ToR. Skulle kunna tänka att man kan räkna med runt 25-40.000 för uppsättning av kakel, klinker på 5 kvm, beroende på resväg osv. Material får du ju räkna på själv, kan bli mycket olika beroende på vad man väljer. Vvs är ju också beroende på hur mycket som ska göras / flyttas, samma med elen. I mitt kostade elen 51k efter rot (63k före) och vvs 180.000 efter rot.
 
Ytskiktet som kakel o klinker är det billiga. Allt jobb under med olika dragningar o tätskikt mm är dyrt. Vet en som gjorde ett nyligen i den storleken och ganska basic o det hamna på 160 000 kr. Så skulle gissa på 120 000-180 000 kr beroende på vad man vill ha samt vem man anlitar. Men flertal offerter är viktigt o ta in, skiljer mkt ibland.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
6 035
Senast: BernT
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 872
Senast: orkide
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
322
Senast: gullviva
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
586
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp