Renovera eller bygga nytt

L

Lampi

Har haft en kille ute från byggfirman för jag funderar på att renovera stallet. Stora problemet i nuvarande stall är att takhöjden bara är 2,4 m och för min store häste borde det ju vara högre.

Har aldrig upplevt att takhöjden i sig är något problem. Jag vill göra större boxar och sätta in nya fönster. Renoverar man nuvarande stall och köper nya boxar och fönster och sen takhöjden inte är ok så har man ju slängt pengarna i sjön. Att sänka golvet eller höja taket innebär stora kostnader plus att bygger man nytt kan man designa det precis hur man vill ha det och behöver inte tänka på stödjande stolpar etc.

Så ni som har byggt nytt nyligen hur mycket har det kostat för material?

Funderar på att bygga ett stall med måtten 12 m x 21 m. Fyra boxar med måtten 4 x5 m, spolspilta , uppbindningsplats, foder rum, sadelkammare 5x4 m, torkrum för täcken, rum för alla verktyg plus hö/halm/strö rum. Har andra platser att förvara hö, strö etc så behöver bara lite i stallet åt gången.

Vad kostar gjuta platta?
Väggarna ska muras eventuellt köpa färdiga väggar som t.ex. Abetong säljer.
Taket ska vara isolerat med plåt.

Inredningen har jag redan kollat priser på.

Alla som har prisuppgifter och vet vad det kostar att bygga de olika delarna kan väl vara snälla och skriva.
 
Sv: Renovera eller bygga nytt

Hej!

kan tipsa lite grann!:idea:

Är/Var i samma sits som du, har ett stall med fel takhöjd + olika nivåer på stallgolvet...:cool:

Själv köpte jag ett utestall begagnat 75+moms
10 boxar
Sen kommer plattan måtten ca 9*15 cirka 20 000:-

Finns färdiga byggsatser att köpa om man nu ej hittar begagnat typ uteboxen med flera som man kan bygga ihop så man får stallgång med tak..:idea:

Hoppas jag kom fram med någon hjälp till dig!:bump:
 
Sv: Renovera eller bygga nytt

Det låter ganska billigt med 20.000:- för din platta, trodde faktiskt att det skulle kosta mycket mer än så.
 
Sv: Renovera eller bygga nytt

Jag tänkte väl att priserna ligger mer åt det hållet.

Har kollat med några företag som säljer hela stall. Blir det verkligen billigare att köpa "byggsatser" än att köpa materialet lokalt och sen få det uppbyggt?

Ingen som nyligen har byggt ett nytt stall och kan säga vad notan slutade på? Det finns ju så mycket som tillkommer såsom elektriker, murare, takläggare............en väldigt lång lista.
 
Sv: Renovera eller bygga nytt

Tänkte precis på samma. Behålla stallet som skötsel, foder och sadelkammare och sedan bygga uteboxar till hästarna. Det måste nog nästan vara att göra det bästa för alla parter. Och vilka utrymmen man får för vård och foder!
 
Sv: Renovera eller bygga nytt

kl

Om man har en godkänd ligghall får man använda ett stall som har boxar med för låg takhöjd till att ta in hästarna i och ge kraftfoder?
 
Sv: Renovera eller bygga nytt

Sorry!:o

Endast betongen kostar det :angel:

Sen tillkommer juh givetvis armering, L-stöd eller vad man nu ska ha.:angel:
 
Sv: Renovera eller bygga nytt

Jag ringde precis och kollade och för ett stall på 245 m2 med 10 cm platta och betongen pumpad dit den ska så går bara betongen på 31.500:- + moms.

Sen kommer förstås allt annat till.

Jag antar att ditt pris på 153,000:- + moms är inklusive all schaktning, armering etc. men det lät dyrt i alla fall.
 
Sv: Renovera eller bygga nytt

Vi gjöt 160 kvadratmeter golv nu och det gick på ca 70 000 kr. Exklusive armering, inklusive två personers arbete under en dag. Resten gjorde vi själva.

Tror vi har 20 cm platta.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 252
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·
Hemmet Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla. Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
16 847
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp