Renovera fönster

sthu

Trådstartare
Våra fönster är under all kritik. Jag velar mellan att byta ut dem eller renovera dem. Att byta ut alla på en gång blir väldigt kostsamt så jag tror det lutar åt att renovera (det är sammanlagt 18 fönster i olika storlek och en pardörr).
Men hur går vi till väga? Jag hittar bara info om riktigt gamla fönster.
Måste vi plocka ner alla fönster? Det är vanliga tvåglas, vridbara. Vette tusan om de går att vrida dock. Jag vågar inte ens öppna en del av dem :o
Det största problemet, förutom att färgen flagnar, är att det är dragigt. Tanten som bodde här innan har satt maskeringstejp runt alla fönster 😅
 
Beror väl på vad du menar med "renovera"?

Att måla och snygga till gör en hel del. Plus laga kitt där det släppt.

Drag fixar man med tätningslister. Det finns mängder av olika sorter och former. Tätning är mycket mer effektivt än maskeringstejp :)

Kanske kan du lägga in foton på hur det ser ut? Vet att det är flera här som fixat sina fönster.
 
Jag plockade ner mina 2 glas fönster och fick skrapa, kitta om och måla samt så gjorde vi som @tanten och la in tätningslist där det behövdes.

Otroligt tråkigt arbete men vill man spara pengar är det så man för göra :)
 
Såhär ser ett av dem ut på insidan, ena sidan. Svårt att ta kort på hur det ser ut 😅
16165751699457824914343470023563.jpg


Utsidan flagnar och måste målas om. Jag håller på med att skrapa på sidorna, det är därför det ser så illa ut just nu.

Vad menar jag med renovera, ja göra i ordning så de fyller sin funktion och skyddar mot väder och vind typ.
Som det är nu går de som sagt inte ens öppna, det känns som att de ska trilla i bitar..
 
Ett annat fönster i lite sämre skick
16165753899906586361363126911796.jpg

Som sagt, svårt att få på bild hur det ser ut
 
Jag skulle definitivt byta. Jag vet liksom inte riktigt vad du vill få ut av att renovera dem. De blir lite snyggare, javisst, men det känns som att du ändå sparar mer i längden på att byta till ordentliga fönster. Såna där är ju svinkalla även om man tätar.
 
Jag skulle definitivt byta. Jag vet liksom inte riktigt vad du vill få ut av att renovera dem. De blir lite snyggare, javisst, men det känns som att du ändå sparar mer i längden på att byta till ordentliga fönster. Såna där är ju svinkalla även om man tätar.

Det är mest kostnaden. 18 fönster varav ett extra stort, det blir många många tusen att byta.. Ordentliga fönster? Der här måste vara rejält ordentliga med tanke på att de suttit sen huset byggdes 1956. De har bara inte får nån kärlek sen typ 80 talet..
 
Jag tycker träet ser friskt ut på det man ser, jag hade lätt satsat på skrapa/olja/måla/tätningslist om jag inte hade pengar att strössla på nya. Visst, 18 stycken tar lite tid men vill man tänka positivt så ser det ut att vara lätt att skrapa rent i alla fall utvändigt. Lämplig syssla för en hemester med någorlunda fint väder. :)
 
Jag tycker träet ser friskt ut på det man ser, jag hade lätt satsat på skrapa/olja/måla/tätningslist om jag inte hade pengar att strössla på nya. Visst, 18 stycken tar lite tid men vill man tänka positivt så ser det ut att vara lätt att skrapa rent i alla fall utvändigt. Lämplig syssla för en hemester med någorlunda fint väder. :)

Ja det sitter rätt löst på utsidan om man säger så.
Men hur kommer man åt? Ska fönstren monteras ner? Stå på stege?

Vi har inte tänkt ta alla 18 på en gång, det blir lite väl kul 😅
 
Ja alltså glasen blir inte tjockare eller håller värme bättre för att du målar karmen snygg.

Nä, men det finns väl fler alternativ på hur man kan täta och just renovera? För jag vet inte om det kommer betala sig att byta alla fönster, är miljövinsten verkligen så stor som säljare säger?
 
Det är mest kostnaden. 18 fönster varav ett extra stort, det blir många många tusen att byta.. Ordentliga fönster? Der här måste vara rejält ordentliga med tanke på att de suttit sen huset byggdes 1956. De har bara inte får nån kärlek sen typ 80 talet..
Som em-pirre rekommenderar -byt. Jag bor i ett hus från -59 med orginalfönster. Utsidan ser bedrövlig ut och planen från början var att alla fönster skulle bytas ut. Men eftersom vi ägnade hela förra våren och sommaren till att fixa fasaden som då blev jättefin och avslöjade de fula fönstren tänkte jag att jag kan väl snygga till de där fönstren.....så det ser någorlunda ut tills det blir dags (när ekonomi tillåter) att byta ut samtliga. Det tar väldigt mycket tid och det blir heller inte snyggt. Jag gjorde typ två rätt stora fönster sen kasta jag skrapa och pensel. Vi köpte ett nytt stort fint fönster!! Blev så galet snyggt att vi bestämde oss för att fönster byts ut vart eftersom renovering pågår. Eftersom du är inne på att renovera fönstren själv så tyder det på att du litar så pass mycket på dig själv vad gäller renovering. Då tänker jag att du / Ni även borde testa att byta ut ett fönster själva. Det är inte särskilt svårt. Vi studerade på youtube innan vi gav oss på fönsterbyte. Såg ett par olika filmer flera gånger ...så gjorde vi det. Hittils har vi bytt två och beställde för 2 veckor sedan ett tredje :)
 
Nä, men det finns väl fler alternativ på hur man kan täta och just renovera? För jag vet inte om det kommer betala sig att byta alla fönster, är miljövinsten verkligen så stor som säljare säger?
Alltså jag bor i ett hus som är bra mycket äldre än ditt, och i den delen av huset som har gamla fönster (tätade) så går elementen för fullt hela tiden. De strålar ju in kyla.
 
Pardörrarna är nog bortom vår räddning dock. De kommer bytas ut.
16165779790571260323265759880175.jpg

Ja, det är frigolit som sitter där. Det var dessutom inbrott innan vi köpte så de är riktigt fula på utsidan.
 
Som em-pirre rekommenderar -byt. Jag bor i ett hus från -59 med orginalfönster. Utsidan ser bedrövlig ut och planen från början var att alla fönster skulle bytas ut. Men eftersom vi ägnade hela förra våren och sommaren till att fixa fasaden som då blev jättefin och avslöjade de fula fönstren tänkte jag att jag kan väl snygga till de där fönstren.....så det ser någorlunda ut tills det blir dags (när ekonomi tillåter) att byta ut samtliga. Det tar väldigt mycket tid och det blir heller inte snyggt. Jag gjorde typ två rätt stora fönster sen kasta jag skrapa och pensel. Vi köpte ett nytt stort fint fönster!! Blev så galet snyggt att vi bestämde oss för att fönster byts ut vart eftersom renovering pågår. Eftersom du är inne på att renovera fönstren själv så tyder det på att du litar så pass mycket på dig själv vad gäller renovering. Då tänker jag att du / Ni även borde testa att byta ut ett fönster själva. Det är inte särskilt svårt. Vi studerade på youtube innan vi gav oss på fönsterbyte. Såg ett par olika filmer flera gånger ...så gjorde vi det. Hittils har vi bytt två och beställde för 2 veckor sedan ett tredje :)
Precis! Ta ett par i taget. Beställer man och byter själv är det inte alls så dyrt.
 
Som em-pirre rekommenderar -byt. Jag bor i ett hus från -59 med orginalfönster. Utsidan ser bedrövlig ut och planen från början var att alla fönster skulle bytas ut. Men eftersom vi ägnade hela förra våren och sommaren till att fixa fasaden som då blev jättefin och avslöjade de fula fönstren tänkte jag att jag kan väl snygga till de där fönstren.....så det ser någorlunda ut tills det blir dags (när ekonomi tillåter) att byta ut samtliga. Det tar väldigt mycket tid och det blir heller inte snyggt. Jag gjorde typ två rätt stora fönster sen kasta jag skrapa och pensel. Vi köpte ett nytt stort fint fönster!! Blev så galet snyggt att vi bestämde oss för att fönster byts ut vart eftersom renovering pågår. Eftersom du är inne på att renovera fönstren själv så tyder det på att du litar så pass mycket på dig själv vad gäller renovering. Då tänker jag att du / Ni även borde testa att byta ut ett fönster själva. Det är inte särskilt svårt. Vi studerade på youtube innan vi gav oss på fönsterbyte. Såg ett par olika filmer flera gånger ...så gjorde vi det. Hittils har vi bytt två och beställde för 2 veckor sedan ett tredje :)

Det är som sagt en kostnadsfråga. Räknar med minst 100 000 och det är pengar som inte finns just nu. Tror inte vi kan byta själva. Många och sätta lister är inte så svårt.
 
Alltså jag bor i ett hus som är bra mycket äldre än ditt, och i den delen av huset som har gamla fönster (tätade) så går elementen för fullt hela tiden. De strålar ju in kyla.

Men är det verkligen så stor skillnad med nya fönster? Mina föräldrar bytte i somras och deras element går också på högvarv.
 
Jag tänker att anledningen till att du inte vågar öppna den påverkar om det är värt att renovera eller byta ut. Är träet så sprött att det är på g att gå sönder eller är det bara färg som flagar och lister som smulats sönder eller öppning/stängningdelar som är på g att gå sönder.

Vad är det som du tror behöver och går att renovera?
 
Jag tänker att anledningen till att du inte vågar öppna den påverkar om det är värt att renovera eller byta ut. Är träet så sprött att det är på g att gå sönder eller är det bara färg som flagar och lister som smulats sönder eller öppning/stängningdelar som är på g att gå sönder.

Vad är det som du tror behöver och går att renovera?

Jag misstänker att det mest är färg och gamla lister som gör att det känns otäckt att öppna. Städfirman som gjorde flyttstädet har öppnat och putsat nästan alla fönster så uppenbarligen går det.

Jag tror att beslagen behöver oljas upp lite också.
Lite färg och nya lister. Jag vet inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp